Ik ben er daarstraks ook geweest, ttz, enkel de lus van scherpenheuvel, 26km.
En eerlijk gezegd, ik heb heel de route op mijn honger gezeten voor wat bos, een leuke singletrack, ...
Ok, er is singletrack, ik schat een 200m, en ja er was 1 meer technische helling bij, waar de modder wat stuurmanskunst vergde. Verder waren de hellingen een uitdaging voor mij, als kempenaar. Maar spectaculair vond ik ze toch niet.
Nog ns een halve dag verlof nemen om Averbode uit te proberen, maar ik vrees er voor. Jammer eigenlijk, want als ik kijk hoe mooi het fietsen moet zijn in de buurt van tessenderlo!
Nuja, op zich geen spijt van dat ik de route gereden heb, maar ik denk niet dat ik er nog eens speciaal voor ga teruggaan.
Bloso-route Averbode?
Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Ondanks dat we soms op onze honger blijven zitten ben ik blij dat deze vaste MTB-tourkes bestaan.We kunnen combineren naar hartelust.
Er zijn ondertussen vele tourkes uitgewerkt waar we continu mogen rijden.Daarbuiten zijn er nog elke week tourtochten die zeker de moeite zijn.Beschouw de vaste tourkes als training.Respect voor de natuur dieren, andere medegebruikers en omwonenden is ten zeerste aan te raden.Alles word meer en meer gereglementeerd tot vervelens toe.
Ik spreek van ondervinding.Ik kom van de kano en kayaksport en deze is het ganse jaar door overal en altijd gereglementeerd.
Vele mooie wildwaterstukken zijn maar voor maximum 5 x per winter toegelaten als de burgemeester s'morgens de vergunning niet intrekt!In de rest zijn deze zelfs verboden!
Om dan nog maar te zwijgen van alle andere regels in deze sport.
In de MTB moet je nog niet aangesloten zijn bij één of andere bond zoals in de kayak of heb je nog niet veel last van eigenaardige versperringen!
Ook de waalse Politie kent er wat van.De vissers zijn dan nog de ergste,ze krijgen dan ook meestal gelijk van de Politie!!!
Laten we blij zijn voor wat we hebben en dit dan ook koesteren.
Bij suggesties voor aanpassing van tourkes kan je altijd bij de plaatselijke sportverandwoordelijke dit aan kaarten op hoop van zege.
Samen moeten voor onze sport zorgen zodat we een toekomst blijven hebben!!!
Er zijn ondertussen vele tourkes uitgewerkt waar we continu mogen rijden.Daarbuiten zijn er nog elke week tourtochten die zeker de moeite zijn.Beschouw de vaste tourkes als training.Respect voor de natuur dieren, andere medegebruikers en omwonenden is ten zeerste aan te raden.Alles word meer en meer gereglementeerd tot vervelens toe.
Ik spreek van ondervinding.Ik kom van de kano en kayaksport en deze is het ganse jaar door overal en altijd gereglementeerd.
Vele mooie wildwaterstukken zijn maar voor maximum 5 x per winter toegelaten als de burgemeester s'morgens de vergunning niet intrekt!In de rest zijn deze zelfs verboden!
Om dan nog maar te zwijgen van alle andere regels in deze sport.
In de MTB moet je nog niet aangesloten zijn bij één of andere bond zoals in de kayak of heb je nog niet veel last van eigenaardige versperringen!
Ook de waalse Politie kent er wat van.De vissers zijn dan nog de ergste,ze krijgen dan ook meestal gelijk van de Politie!!!
Laten we blij zijn voor wat we hebben en dit dan ook koesteren.
Bij suggesties voor aanpassing van tourkes kan je altijd bij de plaatselijke sportverandwoordelijke dit aan kaarten op hoop van zege.
Samen moeten voor onze sport zorgen zodat we een toekomst blijven hebben!!!
- Docteur Dérailleur
- Mountainbiker
Post by Docteur Dérailleur »
Ok, Aarschot, Rotselaar en tutti quanti hebben nog wel dat tikkeltje meer, maar vanuit een Geels perspectief gezien - hoe geraak ik het snelst in leuke bossen - vind ik de lus Averbode-Scherpenheuvel veel leuker dan Kasterlee (maar dat is smaak hé).
Biker Zjé heeft overschot van gelijk dat je moet combineren en dat het dan echt wel leuk is daar.
Je neemt de vaste tocht als kapstok en je hangt bijv. de beklimmingen op en rond de Mast in Testelt eraan; je neemt wat klimmetjes extra mee op de Weefberg in het begin van de route en op het einde (wanneer je start in Averbode toch) en wat meer technischer tracks hier en daar.
Ik kom dan toch rond de 50 km uit en heb ik verschrikkelijk leuk getraind dicht bij huis. Bij goed weer - vooral lente en (na)zomer- vertrek ik van thuis uit en dan kom ik rond de 80 à 100 km uit.
Ik gruw van vaak hetzelfde te doen, maar dit is de enige regelmatige duurtraining dat ik graag blijf doen. Daarom, en dit is mijn mening : best een tof toerke hoor!
Biker Zjé heeft overschot van gelijk dat je moet combineren en dat het dan echt wel leuk is daar.
Je neemt de vaste tocht als kapstok en je hangt bijv. de beklimmingen op en rond de Mast in Testelt eraan; je neemt wat klimmetjes extra mee op de Weefberg in het begin van de route en op het einde (wanneer je start in Averbode toch) en wat meer technischer tracks hier en daar.
Ik kom dan toch rond de 50 km uit en heb ik verschrikkelijk leuk getraind dicht bij huis. Bij goed weer - vooral lente en (na)zomer- vertrek ik van thuis uit en dan kom ik rond de 80 à 100 km uit.
Ik gruw van vaak hetzelfde te doen, maar dit is de enige regelmatige duurtraining dat ik graag blijf doen. Daarom, en dit is mijn mening : best een tof toerke hoor!
Je mag nu tevens, met respect voor de natuur uiteraard, de Merodebossen induiken met de fiets.
Een tip : volg de wandelroute, met eveneens de naam aardgasroute, die passeert naast de Abdij en je waant je in de Ardennen. Hou natuurlijk rekening met de wandelaars en geef deze voorrang zodat je een vriendelijke goeiedag krijgt en iedereen blijft tevreden.
Veel plezier,
DD
Een tip : volg de wandelroute, met eveneens de naam aardgasroute, die passeert naast de Abdij en je waant je in de Ardennen. Hou natuurlijk rekening met de wandelaars en geef deze voorrang zodat je een vriendelijke goeiedag krijgt en iedereen blijft tevreden.
Veel plezier,
DD
- Stovvie
- Mountainbiker
Vandaag voor de tweede keer ( de eerste keer ook de verkeerde afslag genomen
) een deel van de route gedaan en tis voor beginners zoals ik toch wel de moeite om je mtb onder controle te leren krijgen, ook mooie natuur, afwisseling. Alleen de modderpoelen dwingen soms tot een bijna duik erin en verder nog een waarschuwing dat wie uit de bossen van Averbode komt en besluit om niet langer de route te volgen, maar beter uitkijkt voor een ambetant loslopende hond die de achtervolging niet schuwt! een kuitenbijter, of toch bijna (gelukkig...)
Ik ga de route zeker nog doen en denk dat, van de streek zijnde, er genoeg kan afgeweken worden voor wie er extras wil aan toevoegen bv: in de bossen van Averbode. De klim naar het kapelleke vond ik alvast heel leuk (mijn eerste keer op de kleinste plaat).
Aan de maagdentoren waren ze wel aan het werk met bulldozers waardoor een doortocht niet echt mogelijk was.
Nu op naar de volgende streekroutes!
Ik ga de route zeker nog doen en denk dat, van de streek zijnde, er genoeg kan afgeweken worden voor wie er extras wil aan toevoegen bv: in de bossen van Averbode. De klim naar het kapelleke vond ik alvast heel leuk (mijn eerste keer op de kleinste plaat).
Aan de maagdentoren waren ze wel aan het werk met bulldozers waardoor een doortocht niet echt mogelijk was.
Nu op naar de volgende streekroutes!
Ik heb mij vandaag ook ns gewaagd aan de route in Averbode. Vééééééél leuker dan deze in scherpenheuvel. Maar ik rijd nu eenmaal liever in het bos dan in de open velden.
OK, er zat een mooie portie asfvalt bij. Maar voor een slechte conditie als de mijne, is dat best wel welkom, om tussendoor even te recupereren. Wel jammer dat de tocht "maar" 18 km is. Na een uurtje was ik rond, en had ik nog niet echt een voldaan gevoel. Wel hopen tracks te zien van lokale bikers, vermoed ik toch. Volgende keer denk ik de route gebruiken als basis, en links en rechts wat uitbreidingen meepikken. Best wel een stafkaart meepakken dan
. Als ik zo tot een tochtje van een 30-tal km kan komen...
Enneuh, ik vond dat er toch wel wat hellingkes bijzaten die de moeite waren hoor. Heb mijn kleinste verzet en mijn klikpedalen toch goed kunnen gebruiken!
Averbode is zeker een streek om in het achterhoofd te houden voor een toertocht ook! Net zoals Aarschot trouwens, daar moet ik op de groene lus ook nog ns wat uitbreindinkjes gaan zoeken...
OK, er zat een mooie portie asfvalt bij. Maar voor een slechte conditie als de mijne, is dat best wel welkom, om tussendoor even te recupereren. Wel jammer dat de tocht "maar" 18 km is. Na een uurtje was ik rond, en had ik nog niet echt een voldaan gevoel. Wel hopen tracks te zien van lokale bikers, vermoed ik toch. Volgende keer denk ik de route gebruiken als basis, en links en rechts wat uitbreidingen meepikken. Best wel een stafkaart meepakken dan
Enneuh, ik vond dat er toch wel wat hellingkes bijzaten die de moeite waren hoor. Heb mijn kleinste verzet en mijn klikpedalen toch goed kunnen gebruiken!
Averbode is zeker een streek om in het achterhoofd te houden voor een toertocht ook! Net zoals Aarschot trouwens, daar moet ik op de groene lus ook nog ns wat uitbreindinkjes gaan zoeken...
vandaag scherpenheuvel aangedaan... perfecte uitpijling, mooie panorama's, maar weinig bos (om niet te zeggen praktisch geen), wel veel matig, maar lang klimwerk, niks voor als je opeens last krijgt van een appelflauwte, koekje binnengespeeld en weer verder...
persoonlijk opteer ik voor boswerk, maar t was zeker wel ns de moeite waard, in de zomer nog ne keer uitproberen
persoonlijk opteer ik voor boswerk, maar t was zeker wel ns de moeite waard, in de zomer nog ne keer uitproberen
- Nazgul
- Mountainbiker
- Location: TREK Superfly Elite 29", winterbike TREK X-Caliber 29""
vandaag deze tocht gedaan met 2 bikemaats.
Alles, op twee stukjes na , lag er zeer goed berijdbaar bij.
In testelt nog even de mast erbij genomen en langs de kant van de spoorweg terug naar beneden om zo terug aan te sluiten op het parkoer.
Bepijling was in orde, kortom leuke tocht gehad met een tot afstand van 50km.
Hier en daar nog wat bikers en bikesters tegengekomen van het forum?
Alles, op twee stukjes na , lag er zeer goed berijdbaar bij.
In testelt nog even de mast erbij genomen en langs de kant van de spoorweg terug naar beneden om zo terug aan te sluiten op het parkoer.
Bepijling was in orde, kortom leuke tocht gehad met een tot afstand van 50km.
Hier en daar nog wat bikers en bikesters tegengekomen van het forum?
- xkwizit
- Mountainbiker
Vorige week zaterdag heb ik deze tocht gedaan en er zitten hier en daar wat pittige molshopen tussen. Helaas zijn er toch heel wat asfaltstroken die het geheel aan mekaar verbinden. De splitsing hebben wij gewoonweg niet tegen gekomen. Gevolg 20km en rond, nu ja in dit geval niet zo erg want ik had de snelspanner van m'n zadelpen overgetrokken en da's minder leuk, Dom Dom Dom! Enfin, punten 6 op 10. Leuk maar te weinig.