Gewoon uit nieuwsgiergheid maar....
Laats zag ik op de website van Ridley dat er ook cyclocross fietsen bestaan met MTB onderdelen.
Is zoiets toegestaan in een cyclocrosswedstrijd?
Heeft er iemand info over de technische regelmentering van de cyclocross, dus aan welke voorwaarden de fiets moet doen om te mogen deelnemen (ik heb het nergens gevonden op het internet)?
Een cyclorossframe met ATB onderdelen lijkt mij ideaal om 'vlakke' VTT's mee te rijden (Dus niet in de ardennen of de Alpen).
GRTZ
cyclo-cross MTB onderdelen?
Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
- absalon
- Mountainbiker
- Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt
ik weet dat v-brakes niet toegestaan zijn in de cx de canti's uiteraard wel, scijfremmen zijn ook nie toegestaan, cannondale had ze verleden jaar nog in productie, dit jaar niet meer dacht ik. en wa de rest betreft denk ik wel dat ze bv xtr onderdelen mogen gebruiken, maar het niet doen omdat xtr geen 10speed cassetes ter beschikking geeft en werken met andere shifters.
Re: cyclo-cross MTB onderdelen?
mutmong wrote: Heeft er iemand info over de technische regelmentering van de cyclocross, dus aan welke voorwaarden de fiets moet doen om te mogen deelnemen (ik heb het nergens gevonden op het internet)?
http://www.m-gineering.nl/uci2000.htm
Alvast bedankt voor de info!
Op het eerste zicht (volgens de vertaling van het uci materiaalreglement 2005) mag men dus deelnemen aan een cyclocross wedstrijd met een MTB mits je geen al te exotische MTB gebruikt (lijkt me wel fun met eens met een MTB deelnemen tussen al die cx fietsen).
Ik zal zelf even de brakethoogte kontroleren van mijn MTB.
Mijn eigen MTB heeft wel schijfremmen dus ik zal al ene moeten lenen. Het type van de toegelaten remsystemen canti of V-brake staat niet in de vertaling).
Toch nog even de originele (engelse) UCI regelmentering kontroleren.
Trouwens die vertaling en het commentaar erbij vind ik wel de max!
Op het eerste zicht (volgens de vertaling van het uci materiaalreglement 2005) mag men dus deelnemen aan een cyclocross wedstrijd met een MTB mits je geen al te exotische MTB gebruikt (lijkt me wel fun met eens met een MTB deelnemen tussen al die cx fietsen).
Ik zal zelf even de brakethoogte kontroleren van mijn MTB.
Mijn eigen MTB heeft wel schijfremmen dus ik zal al ene moeten lenen. Het type van de toegelaten remsystemen canti of V-brake staat niet in de vertaling).
Toch nog even de originele (engelse) UCI regelmentering kontroleren.
Trouwens die vertaling en het commentaar erbij vind ik wel de max!
een xtr deraileur kan 10 speed aan, heb dat al geprobeert.absalon wrote:ik weet dat v-brakes niet toegestaan zijn in de cx de canti's uiteraard wel, scijfremmen zijn ook nie toegestaan, cannondale had ze verleden jaar nog in productie, dit jaar niet meer dacht ik. en wa de rest betreft denk ik wel dat ze bv xtr onderdelen mogen gebruiken, maar het niet doen omdat xtr geen 10speed cassetes ter beschikking geeft en werken met andere shifters.
in combinatie met de 10 speed dura ace flatbar shifters en een 10 speed casette en ketting kan je zelfs een 10 speed mtb bouwen.