Training: Wie heeft zijn max hartslag laten bepalen?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
RockShark
Kerstman

Post by RockShark »

Oeps! Al lopend haal ik max 245...
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

@WIP : waarom ben je niet gelijk opgestapt als de dokter je zo behandelt?
voor je leeftijd ligt je max hartslag gemiddeld genomen wel erg laag.
Wel een goede test verder. Als je 3 minuten volgemaakt hebt aan 355W ben je wel sterk

@cdc : hoe oud ben je, want anders heeft het niet veel zin je cijfers te kennen. Die cijfers zijn wel erg goed. Als je competitie doet zal je goed meekunnen.

@redgekuiftchicken: 245 is een onzinnige waarde , polar gaat bvb maar tot 230max, dus ik twijfel hard aan wat je hier komt vertellen
dokske
Mountainbiker

Post by dokske »

Ook maar even mijn resultaten hier opgooien ben 31 jaar 1,82m groot en woog op het moment da ik de test deed 87kg :( (momenteel al wel een aantal kg kwijt)

vo2max:3,87
vo2max/ml/kg:44,13

2mmol:watt:204w/2,33w/kg
4mmol:watt:282w/3,22w/kg

overslagpols:181
recuperatie na 3 min:143
melkzuur na 20min:2,9

test 18min 45sec uitgehouden 196 max hartslag en 362 watt max
verkie
Mountainbiker

Post by verkie »

A d r i wrote:@cdc : hoe oud ben je, want anders heeft het niet veel zin je cijfers te kennen. Die cijfers zijn wel erg goed. Als je competitie doet zal je goed meekunnen.
Leeftijd toegevoegd.
Is mijn de bedoeling dit jaar een paar wedstrijden mee te rijden in de funklasse. Zal wel zien wat dat geeft.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

een goede test, en competitie is een wereld van verschil.
zo zijn er renners bij de Elite Z/contract die amper 280 watt neerzetten maar wel bijna wekelijks een dikke prijs rijden.
en anderen die bij een test 450 tot 480 watt neerzetten, en de wedstrijd amper kunnen uitrijden.
het geeft een indicatie van je kracht en conditie, maar niet van je interval/recuperatievermogen en uithouding onder hoge inspanningen van langere duur.
dus ga nooit uit van een test dat je in competitie meekan, want dan kom je wel erg vaak van een kale reis thuis.

de test is gewoon een meetwaarde van conditie, en in de 2de plaats een indicatie van de kracht. het is enkel en alleen een instrument om uw trainingen af te stemmen, zodat je weer een trapje hoger kan gaan.
Vlammer
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Expert, Colnago ARTE, Ridley Scorpion, Scott scale ltd

Post by Vlammer »

Blijkbaar is er ook een enorm verschil in tijd voor de testen.
Sommige rijden minder dan 20' op de ergometer, terwijl ik 36' op de ergometer zat.
Zijn er dan verschillende testen?
RockShark
Kerstman

Post by RockShark »

@redgekuiftchicken: 245 is een onzinnige waarde , polar gaat bvb maar tot 230max, dus ik twijfel hard aan wat je hier komt vertellen
Kweet niet of het aan mijn hartslagmeter ligt, maar ik kreeg (nu kan ik niet meer lopen) een korte tijd geleden mijn hartslag zonder moeite boven de tweehonderd, waarbij 245 het maximum was dat ik haalde. Dat was natuurlijk een piek, maar ik moet toegeven dat ik dat van gemakkelijk boven de tweehonderd wel goed kan geloven... (die piek is inderdaad nogal heeeeeeeeeeeeeel hoog, 300=dood)
verkie
Mountainbiker

Post by verkie »

Sunn xtreme wrote: dus ga nooit uit van een test dat je in competitie meekan, want dan kom je wel erg vaak van een kale reis thuis.
Ga daar ook niet van uit. Wil gewoon eens proeven van het competitiegebeuren.
Sunn xtreme wrote: het is enkel en alleen een instrument om uw trainingen af te stemmen, zodat je weer een trapje hoger kan gaan.
En dat is de reden waarom 'k die test gedaan heb. Ben nu al een 2tal jaren met de natte vinger aan 't trainen en was dat wat beu.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

ja logisch ook. op een bepaald moment voel je dat het beter kan, maar het vorderd niet goed mee. en dan bied een test met daaropvolgend een uitgekiend schema de oplossing.

even zeggen, wanneer je een schema zou volgen, en je hebt toevallig een slechte dag - terwijl je een lastige training moet doen - , je beter gewoon losrijd en niet gaat aandringen.
een off day kan gewoon zijn dat het is niet vlot, maar het kan ook een indicatie zijn dat je gezondheid ondermijnd word (bv griepvirus dat probeert zich te manifesteren, of andere...) en je slecht recupereert.

beste is dan gewoon losrijden, voel je je onderweg je verbeteren, dan kan je alsnog je normale training van de dag opnemen.
verkie
Mountainbiker

Post by verkie »

Ok, thx voor 't advies. Heb hier al redelijk veel opgestoken van u.
Post Reply