troontrapper wrote:veertien dagen geleden lagen de ideale fietsbrillen in de aldi voor 1.99euro. Heb er zo vier ineens gekocht, twee met orange glas en twee met geel glas.
Het vrekkenhoekje
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- Black Phantom
- Mountainbiker
Post by Black Phantom »
Een alternatief voor de dure merkbrillen, u aangeboden door Troontrapper (maar ge gaat veel geluk moeten hebben om er nog te vinden vrees ik):
- troontrapper
- Mountainbiker
Post by troontrapper »
Zondag te bewonderen in SchaffenBlack Phantom wrote:Een alternatief voor de dure merkbrillen, u aangeboden door Troontrapper (maar ge gaat veel geluk moeten hebben om er nog te vinden vrees ik):troontrapper wrote:veertien dagen geleden lagen de ideale fietsbrillen in de aldi voor 1.99euro. Heb er zo vier ineens gekocht, twee met orange glas en twee met geel glas.
- Vps
- Mountainbiker
- Location: Epic S-Works custom setup + Mudbike: Radon ZR, XT, Marzo Marathon Race
-Met wat koord, eventueel 3 goedkope katrolletjes en 2 kielbouten met een oog kan je een constructie maken om je bike snel en op willekeurige hoogte hangen.
-Meetstal worden er riempjes gebruikt om de bike aan de ketting ( of koord ) te hangen. Maar haken zijn snellen en handiger.
Neem een stuk beton ijzer van 6mm en schuif er een stuk (pas) darm over. Plooi dan het geheel naar wens om de ideale haak te bekomen.
Kostprijs van het geheel van de ophanging: ~15 euro.
-Mijn bike partner gebruikt een oude kleerhanger op wieltjes om zijn fiets aan op te hagen tijdens het onderhoud.
Ophanging: boor in het midden van de buis een gat en plaats er een klem van de fietsen dragen in. Klem Uw fiets via de bovenbuis aan het rek.
-Ontvetten/kuisen van onderdelen: doe ik meetstal met wasbenzine ( wordt heel vaak door de loodgieter gebruikt om pvc buizen me te ontvetten alvorens ze te lijmen) en een oude tandenborstel. Wasbenzine moet je in huis hebben ( algemene tip !!!! ) Vlekken van verschillende aard en op verschillende ondergrond kan je ermee wegwerken en maakt zelden vlekken. Te vinden in de doe-het-zelf zaak. ~1,5 euro de liter. En wat de geur betreft, steek het goedje maar goed weg voor de klein mannen want het durft zoet ruiken.
-Meetstal worden er riempjes gebruikt om de bike aan de ketting ( of koord ) te hangen. Maar haken zijn snellen en handiger.
Neem een stuk beton ijzer van 6mm en schuif er een stuk (pas) darm over. Plooi dan het geheel naar wens om de ideale haak te bekomen.
Kostprijs van het geheel van de ophanging: ~15 euro.
-Mijn bike partner gebruikt een oude kleerhanger op wieltjes om zijn fiets aan op te hagen tijdens het onderhoud.
Ophanging: boor in het midden van de buis een gat en plaats er een klem van de fietsen dragen in. Klem Uw fiets via de bovenbuis aan het rek.
-Ontvetten/kuisen van onderdelen: doe ik meetstal met wasbenzine ( wordt heel vaak door de loodgieter gebruikt om pvc buizen me te ontvetten alvorens ze te lijmen) en een oude tandenborstel. Wasbenzine moet je in huis hebben ( algemene tip !!!! ) Vlekken van verschillende aard en op verschillende ondergrond kan je ermee wegwerken en maakt zelden vlekken. Te vinden in de doe-het-zelf zaak. ~1,5 euro de liter. En wat de geur betreft, steek het goedje maar goed weg voor de klein mannen want het durft zoet ruiken.
1 4 the road
Altijd olie op zak om de ketting te smeren!
Je koopt in de winkel vloeibaar snoepgoed, dit is een klein busje met een verstuiver op, meestal wel aan de kassa te vinden. Met den inhoud trekt ge uw plan maar! Daarna goed uitspoelen en vullen met olie, geen olie gebruiken die uit een spuitbus komt want daar lukt het niet mee! Ofwel komt er niks uit de verstuiver ofwel loopt den helft van de olie er zo uit. Ik heb er iets dikkere olie in gedaan. Je hebt nu altijd een klein busje olie bij die je kan verstuiven op de ketting.
Je koopt in de winkel vloeibaar snoepgoed, dit is een klein busje met een verstuiver op, meestal wel aan de kassa te vinden. Met den inhoud trekt ge uw plan maar! Daarna goed uitspoelen en vullen met olie, geen olie gebruiken die uit een spuitbus komt want daar lukt het niet mee! Ofwel komt er niks uit de verstuiver ofwel loopt den helft van de olie er zo uit. Ik heb er iets dikkere olie in gedaan. Je hebt nu altijd een klein busje olie bij die je kan verstuiven op de ketting.
Last edited by Scorpion on Tue 12 Aug 2003 19:12, edited 4 times in total.
Interessant. Heb je geen fotootje of plan van je zelfbouwlicht?kamikaze wrote:tip voor verlichting : Een zelfgemaakte halogeenspot. Massa's handleidingen te vinden op internet.
Zelf ook eentje gemaakt met ne verstraler voor een auto. Niet zo'n groot rond ding, maar zo'n kleintje type mistlicht. Voor 2 sets met batterij geen 60 euro en daar kunnen er veel achterkomen. Auto's stoppen van enorm ver omdat ze denken dat er ne moto afkomt. Zalig !!
Ik ben al lang van plan om dit zelf ook ineen te knutselen. Maar, waar vind je goede batterijen in België? (Ik vermoed dat jij een accu gebruikt ipv batterijen klopt dit ?) En hoe bevestig je die op je fiets ? Ik denk eraan om ze in een drinkbus te stoppen (da's waterdicht). Hoe heb jij dat gedaan.
Enkele van mijn verwezelijkingen:
Bike transporter (+/- 7euro), om je fiets in een monovolume of break te vervoeren: installeer een lang draadijzer (1m, 8M) op een houten plank met L-ijzers. Voorwiel uit de vork en vork met moeren (vlindermoeren zijn zeer handig hiervoor) vastdraaien op je zelfgemaakte "bike transporter" die je vastmaakt in de auto.
Kaarthouder (<1euro): maak een grote paperclips vast op je stuur met strips. Handig voor kleine kaartjes (bv de verkleinde roadbooks van O2bikers).
- focus_wrc
- Mountainbiker
- Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude
mijn 2 bikes hangen in de garage op twee L ijzers met op de juiste plaats hoekskes opgelast zodat je bike niet wegschuift, met wat pvc band erop geplakt hangt het aan de muur boven een oud fornuis, ==> hopen plaats gespaard, kostprijs?? een dankjewel aan mijn nonkel voor zijn oud ijzer, en aan mijn grootvader om het in elkaar te lassen
:)
- Black Phantom
- Mountainbiker
Post by Black Phantom »
Amai, het zat al diep in de archieven, maar ik herinnerde er mij nog iets van: In (o.a.) dit topic komt er een selfmade licht ter sprake. Ontwikkeld en verbeterd door Bettes, son of Chuck.Joris wrote:Interessant. Heb je geen fotootje of plan van je zelfbouwlicht?
Ik ben al lang van plan om dit zelf ook ineen te knutselen. Maar, waar vind je goede batterijen in België? (Ik vermoed dat jij een accu gebruikt ipv batterijen klopt dit ?) En hoe bevestig je die op je fiets ? Ik denk eraan om ze in een drinkbus te stoppen (da's waterdicht). Hoe heb jij dat gedaan.
Hij heeft ooit een mooie fotobeschrijving van zijn knutselwerk gemaakt, maar ik zie dat die niet meer online staat op z'n website.
Daarom heb ik het bij mij terug beschikbaar gemaakt.
Klik hier voor het downloaden van de zipfile waarvan sprake in bovenstaand topic.