Goeie modderbanden...

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
RockShark
Kerstman

Post by RockShark »

redgekuiftchicken schreef:

... het had een beetje geregend ...
... in een flauwe bocht op een smal paadje lag het een beetje nat en ben ik gaan slippen...

Dit kan toch niet de reden zijn om in modderbanden te investeren ?
Eerder het gevolg van een klein stuurfoutje, dat zich door opdoen van ervaring zelf wel zal corrigeren.

Tochwel, de banden die erop lagen trokken op niets (zijn een of andere chinese prullen) met weinig grip en eigenlijk geen MTB banden....
sintesibrother
Mountainbiker

Post by sintesibrother »

Reed deze winter met een geax barromud 1.70 en ben daar zeer content van! uitstekend grip en je geraakt er overal mee op! Wel opletten als de afdaling vol ligt met boomwortels kan het zijn dat de voorband begint te schuiven maar denk dat dit wel normaal is voor een modderband!

Het is zeker een budgetvriendelijke band kost maar 26 euro in vouw en 33 in tubeless!

groeten
Gumball
Mountainbiker

Post by Gumball »

Dit weekend een XC wedstrijd meegedaan op een typisch cyclocross parkoers (op zompige grasweide). Door de recente regen lag het parkoers (en zeker na een 4tal andere reeksen) er afschuwelijk bij met overal diepe moddersporen op een zuigend bodem.

Ik had vooraan Michelin XCR Mud en achteraan XCR AT (om minder rolweerstand te hebben op asfalt stuk). Ik had grip genoeg in de modder en ook genoeg zijdelingse grip om bochten in modder in te sturen. Enige probleem was de rolweerstand omdat de noppen vol modder liepen en wielen heel zwaar werden en achterband zoveel modder opschepte en afgaf op frame dat mijn fiets minstens 1 à 2 kilo meer woog op het einde. Ik had de indruk dat de Mud band zelfs nog sneller vol liep dan de AT.

Iemand ervaring met andere modderbanden, die minder snel vol lopen en modder laten waar het thuishoort en niet meevoeren met de banden om op het frame achter te laten?
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Geax Barro Marathon of Mud
Gumball
Mountainbiker

Post by Gumball »

Enige idee waarom Geax Barro Marathon of Mud een betere modderafvoer en minder rolweerstand zouden hebben? Breedte van de band?, noppenprofiel?

Michelin XCR Mud bv heeft veel profiel en is redelijk breed 2.0, wat zijn rol weerstand en modderafvoer niet tengoede komt (meen ik eens ooit gelezen te hebben). De Michelin XCR heeft veel grip (in alle omstandighden), maar een teveel rolweerstand!
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

profiel en noppen.
De mud is smal, wat hem zeer goed maakt in de modder maar minder polyvalent (minder vergevingsgezind op boomwortels ed). De marathon is breder, heeft zeer goede afvoer buiten in echte plakmodder maar is veel polyvalenter.
Michelin mud/AT net hetzelfde, alleen is de mud ook een vrij brede band. Ik zou de Marathon of AT nemen, deze zijn zeer goed in de modder en eigenlijk op op al de rest. (ik vind marathon nog net iets beter)
S k u l l
Mountainbiker

Post by S k u l l »

Heb zeer goede ervaring met Schwalbe Skinny Jimmy.
Niets klachten van!
G-love
Mountainbiker

Post by G-love »

den jimmy
den beste all-round band van allemaal :-D
Gumball
Mountainbiker

Post by Gumball »

Ik ben is gaan kijken op alle banden sites en de enige merken die spreken over modderafvoer zijn Geax Barro Mud en Hutchinson Bulldog. Beide zijn ook relatieve smalle banden 1.70 resp 1.85.

Bij Geax Barro Mud spreken ze van: "open" tread pattern and to rounded-edge knobs that can actually bite the mud without holding it.

Ik denk dat ik diene band ga aanschaffen. Btw bedoeling is om band alleen te gebruiken voor wedstrijden in de modder want vrees dat band te specifiek is om altijd te gebruiken.
Rock Rider
Mountainbiker

Post by Rock Rider »

S k u l l wrote:Heb zeer goede ervaring met Schwalbe Skinny Jimmy.
Niets klachten van!
Volledig mee akkoord... Vooraan nen Skinny Jimmy en achteraan zijn iets dikkere broer :lol:
Post Reply