Willy D: Kvind het vree leuk dat u zoontje opnieuw de moed heeft om op zijne bike te kruipen! Het zou spijtig zijn vanop zo'n jonge leeftijd, deze sport op te geven. Knap van dat kereltje!
mountainbike en diabetes
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
- .::Andy::.
- Mountainbiker
Post by .::Andy::. »
Ik ben deze topic hier zo wat aan het opvolgen, ik moet eerlijk zeggen hoe jullie met zo'n situatie omgaan vind ik echt knap! Proficiat! Chapeau mannen!
Willy D: Kvind het vree leuk dat u zoontje opnieuw de moed heeft om op zijne bike te kruipen! Het zou spijtig zijn vanop zo'n jonge leeftijd, deze sport op te geven. Knap van dat kereltje!
Last edited by .::Andy::. on Fri 24 Nov 2006 22:17, edited 1 time in total.
- .::Andy::.
- Mountainbiker
Post by .::Andy::. »
Ik ben deze topic hier zo wat aan het opvolgen, ik moet eerlijk zeggen hoe jullie met zo'n situatie omgaan vind ik echt knap! Proficiat! Chapeau mannen!
Q?
Dag,
ik heb type 2 en heb de laatste tijd (sinds 6maanden) te hoge suikerwaarden. Ik fiets regelmatig (minstens 80 km per week met de MTB) maar krijg die waarden niet naar beneden. Ik neem nu 2 X per dag Glucofase 850 en de dokter wil me meer medicatie geven om de suikerwaardes terug onder de 1OO te krijgen. Nu zou ik het fietsen willen opdrijven en langere tochten maken om zo te proberen minder hoge suikerwaardes te verkrijgen. Ik weet wel niet goed hoe ik mijn eetgewoontes moet aanpakken als ik langere tochten wil maken. Wat moet ik eten voor, tijdens en na een tocht? Kan me iemand raad geven? Of zou een bezoek aan een diëtist soelaas brengen?
ik heb type 2 en heb de laatste tijd (sinds 6maanden) te hoge suikerwaarden. Ik fiets regelmatig (minstens 80 km per week met de MTB) maar krijg die waarden niet naar beneden. Ik neem nu 2 X per dag Glucofase 850 en de dokter wil me meer medicatie geven om de suikerwaardes terug onder de 1OO te krijgen. Nu zou ik het fietsen willen opdrijven en langere tochten maken om zo te proberen minder hoge suikerwaardes te verkrijgen. Ik weet wel niet goed hoe ik mijn eetgewoontes moet aanpakken als ik langere tochten wil maken. Wat moet ik eten voor, tijdens en na een tocht? Kan me iemand raad geven? Of zou een bezoek aan een diëtist soelaas brengen?
Last edited by oudijzer on Sat 09 Dec 2006 11:25, edited 1 time in total.
Ken uw situatie niet maar heeft uw dokter nog niet gesproken over meerdere keren per dag in te spuiten.Ikzelf meet mijn bloedsuikerspiegel regelmatig en spuit in wanneer het nodig is en natuurlijk altijd voor elke maaltijd en dit met snelwerkende insuline novorapid.S'avonds voor het slapen dan de langwerkende insuline lantus die ongeveer 24 h werkt.Met dit systeem kun je ervoor zorgen dat je heel de dag goede waardes hebt mits een beetje dicipline.De hoeveelheid die je inspuit hangt natuurlijk af van verschillende factoren zoals bv bloedsuikermeting,gevoel,wat ben je van plan te doen nog,werk,enz.
Voor een TT bv meet ik mijn bloedsuikerspiegel en naargelang de waarde die ik heb spuit ik een bepaalde hoeveelheid in.Meestal veel minder dan als ik gewoon zou thuisblijven en in de zetel zou zitten.Op deze manier valt alles redelijk goed te regelen en heb ik weinig last van mijn diabetes tijden het sporten.
Voor een TT bv meet ik mijn bloedsuikerspiegel en naargelang de waarde die ik heb spuit ik een bepaalde hoeveelheid in.Meestal veel minder dan als ik gewoon zou thuisblijven en in de zetel zou zitten.Op deze manier valt alles redelijk goed te regelen en heb ik weinig last van mijn diabetes tijden het sporten.
-
Johan Degraeve
- Mountainbiker
Post by Johan Degraeve »
@oudijzer : bedoel je dat je niet spuit ? ik ken toch geen één type 1 diabeet die niet van in't begin spuit. Het fietsen op zich kan onmogelijk je bloedsuikerspiegel naar beneden krijgen. Het kan je alleen helpen om je gewicht laag te houden en zo de insuline die je zou moeten spuiten, beter te doen werken, zodat je kleinere hoeveelheden kunt spuiten. Sporten is trouwens geen noodzaak, er bestaan andere methodes om je gewicht onder controle te houden zoals op je voeding letten.
-
Johan Degraeve
- Mountainbiker
Re: RE
Post by Johan Degraeve »
'k had zo al het vermoeden.oudijzer wrote:Ik had me vergist, ik heb type 2 ipv type 1, sorry. Alzheimer heb ik ook al :)
Een voorbeeldje om te zeggen hoe belangrijk het eigenlijk is om te weten wat je eet of drinkt.
Deze morgen gaan mountainbiken in Hertsberge, zeeeer mooie tocht en goede bevoorradingen.
Op de eerste bevoorrading zoals altijd een sneedje peperkoek maar er was daar ook warme thee; Ik dacht bij mezelf zal wel deugd doen en nam er mij eentje. Deze was heel lekker maar smaakte nogal zoet. Had er echt van genoten.
Bij de tweede bevoorrading diezelfde thee, nog maar 1 genomen omdat hij zo lekker was. Tot ik thuiskwam en mijn suikerwaarde begon te meten 342mg/dl (veel te hoog), waarschijnlijk door die thee.
Alles is intussen weer genormaliseerd.
Voor het avondeten netjes 105mg/dl zoals het hoort door een klein beetje meer insuline te geven
Nog een prettig weekend aan iedereen
geertje
Deze morgen gaan mountainbiken in Hertsberge, zeeeer mooie tocht en goede bevoorradingen.
Op de eerste bevoorrading zoals altijd een sneedje peperkoek maar er was daar ook warme thee; Ik dacht bij mezelf zal wel deugd doen en nam er mij eentje. Deze was heel lekker maar smaakte nogal zoet. Had er echt van genoten.
Bij de tweede bevoorrading diezelfde thee, nog maar 1 genomen omdat hij zo lekker was. Tot ik thuiskwam en mijn suikerwaarde begon te meten 342mg/dl (veel te hoog), waarschijnlijk door die thee.
Alles is intussen weer genormaliseerd.
Nog een prettig weekend aan iedereen
geertje
Goede avond, Ik zit in de gezondheidsraad van onze gemeente Zemst. Onder ons is er ook een diabet type 2 en deze persoon is ongeveer 1 jaar geleden gestart met het opbouwen van een sportvereniging waar iedere diabeet kan komen sporten weliswaar onder begeleiding van deskundige mensen. Ik moet zeggen schapoo voor de gene die het doen.
Sinds vorig jaar dus ook blijkbaar diabeet.
Wat betreft sport en insuline,
- gewicht vermindert door sport en dus is zo de glycemie beter te stabiliseren.
- sport zorgt er anderzijds ook voor dat ook de insuline beter opgenomen wordt. Mooi meegenomen dat actief bezig zijn dus ook nuttig is om wat op gewicht te blijven...
En wees gerust, kilo of 5 eraf en regelmatig sporten doet echt wel wonderen.
Anderzijds hoeft diabetes helemaal geen probleem te zijn. Ben zo al een tijdje actief in het klimwereldje en diabetes geeft weinig of geen probleem.
Enkel je lichaam leren aanvoelen, zelfcontrole en weten waar je mee bezig bent.
Wat betreft sport en insuline,
- gewicht vermindert door sport en dus is zo de glycemie beter te stabiliseren.
- sport zorgt er anderzijds ook voor dat ook de insuline beter opgenomen wordt. Mooi meegenomen dat actief bezig zijn dus ook nuttig is om wat op gewicht te blijven...
En wees gerust, kilo of 5 eraf en regelmatig sporten doet echt wel wonderen.
Anderzijds hoeft diabetes helemaal geen probleem te zijn. Ben zo al een tijdje actief in het klimwereldje en diabetes geeft weinig of geen probleem.
Enkel je lichaam leren aanvoelen, zelfcontrole en weten waar je mee bezig bent.