crankstel probleempje, hulp aub!

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Post Reply
muddy_
Mountainbiker

crankstel probleempje, hulp aub!

Post by muddy_ »

ik wil een stel campagnolo cranks demonteren van een vierkante shimano as, maar dit gaat niet met mijn 14mm cranksleutel, want de bouten zijn 15mm
kent iemand dit probleem? en liefst ook de oplossing?
want de FM's die ik raad vroeg weten van geen 15mm sleutel
#-o ??
mtb arno
Pro

Post by mtb arno »

campa heeft inderdaad een tijdje maat 15 gebruikt voor zijn crancs, een goede fietsenmaker moet dat wel kunnen fiksen, die hebben normaalgezien wel een dop van 15 met een heel dunne rand.
ik heb thuis ook zo een sleutel liggen, je mag altijd langskomen, maar ik weet niet van waar je bent.
muddy_
Mountainbiker

Post by muddy_ »

mtb arno wrote:campa heeft inderdaad een tijdje maat 15 gebruikt voor zijn crancs, een goede fietsenmaker moet dat wel kunnen fiksen, die hebben normaalgezien wel een dop van 15 met een heel dunne rand.
ik heb thuis ook zo een sleutel liggen, je mag altijd langskomen, maar ik weet niet van waar je bent.
oef, ik dacht al
leve dit forum, meer kennis bij de fietsmechanieker zelf!
tnx mtb arno :wink:

dus ... verder achter sleutel zoeken
Guest

Post by Guest »

wel goed opletten dat die traparmen perfect op die shimano trapas past
naar dat ik er iets van heb opgevangen zou dat niet echt compatibel zijn
dus campa vierkante cranks enkel te gebruiken op campa trapas
en niet in combinatie met ander merk as
muddy_
Mountainbiker

Post by muddy_ »

ze zitten nu ook op een shimano vierkante as
LucVR
Mountainbiker
Location: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Post by LucVR »

Het is inderdaad niet echt compatibel. De taper (schuine kant) op de as verschilt een héél klein beetje. De Shimano taper is net een beetje groter dan de Campa taper (we spreken hier dus over hoogstens tienden van mm's hé, als het geen honderdsten zijn). Een Campa crankstel zal dus wel op een Shimano as te passen zijn, maar je zal hem in principe niet ver genoeg op de as kunnen trekken.
Zelf heb ik hier nog een oud koersbeest staan (een echte vintage Colnago Master, met die 'vierkante' buizen, een van de allereersten ooit in België ingevoerd) waar ik een Shimano crankstel op een Campa BB heb doe passen door op 2 van de 4 zijden een stukje Fanta blik te plakken.

P.S.: Bij die Colnago heb ik ook nog een volledige Campa Super Record groep uit die tijd (de volle 6 versnellingen nog wel !!!) met (dacht ik) 2 volledige wielsets voor tubes. Wie geïnteresseerd is, laat maar iets weten via mail.
Post Reply