Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
ik ben van plan om binnenkort eens naar houffa af te zakken met mijne camper om eens lekker te gaan biken(afzien)
is het daar echt zo zalig?
en wa is er nog zoal te beleven ginder?
Ben Vorige week naar Houffalize geweest. Route 6 gereden. Men eerste keer in houffa. Zalig. De tourtochtjes hier in de streek zijn er niets tegen. Ga meer naar de ardenne moeten gaan.
Voor wat er in Achouffe nog te doen is?? Je kan er ook gaan paintballen, en nog enkele andere avontuurlijke sporten http://www.naturaction.com/
Wij vertrekken straks op weekend naar houffalize, daarstraks las ik bij de comentaar op http://www.mtbroutes.be/route.aspx?id=31 dat het mogelijk is dat enkele routes afgesloten worden wegens jachtseizoen.
Een tweede persoon geeft volgende sit: http://www.vielsalm-gouvy.org/ardenne_NL/indexNL.htm, waar je kan bekijken waar en wanneer de jacht open is, natuurlijk staat er voor zondag houffalize bij maar niet welke routes er al dan niet afgesloten zijn.
Is het ergens terug te vinden welke MTB routes mogelijk afgesloten zijn hierdoor?
we hebben een gîte gehuurd in engreux, dit ligt een 12km van het centrum van houffa af maar route 2 passeert hier, ook op route 6 en 3 zouden we van hieruit gemakkelijk kunnen inpikken.
het zou vervelend zijn moesten deze afgesloten zijn voor de jacht.
gewoon een belleke naar de toeristische dienst - zij hebben tot 14 dagen verder de kalender van de jacht.
Het komt trouwens bijna nooit voor dat er een ganse route wordt afgesloten, hooguit een plaatselijke omleiding (en die zijn hier en daar nog mooier dan de vaste...)
In het centrum van Houffa hangt ook een bord met aanduidingen van omleidingen.
Ik zou zeggen : rij vanuit Engreux recht naar Houffa centrum (op 15 min sta je daar, onder de viaduct door), en start de routes van daar - ik denk dat het veiliger is dan pakweg vanuit Engreux in te pikken op een route, want je zou een jacht-waarschuwingsbordje kunnen missen.
gisteren eerst gaan informeren aan het VVV kantoor naar mogelijke omleidingen wegens de jacht, zaterdag enkel route 4 en zondag route 3,4 en 5.
de blauwe route 2 passerde voor de deur van de gîte die we gehuurd hadden dus besloten we zaterdag een combinatie van route 2 en 6 te maken.
Na nog geen kilometer gereden te hebben brak al een ketting tijdens een klim , snel een power-link er tussen en verder, hopend dat dit alle pech van de dag ging zijn, helaas was dit niet het geval, na een 15 km. moesten we even wachten en liet er iemand zijne fiets vallen., op zich niet erg, maar toen we wilde vertrekken zat de achterderailleur tussen de spaken.
fiets was op de derailleur gevallen waardoor het achterpat gebogen was.
alles los draaien en met behulp van enkele stenen dat ding terug recht kloppen wat aardig gelukt is.
weer enkele km verder viel er iemand in een afdaling over een rotsachtig padje en in de klim die na deze afdaling volgde, reed ikzelf lek.
buiten deze tegenslagen was ons eerste ritje toch plezant geweest, prachtig maar zwaar en modderachtig parcours dat perfect aangegeven was.
wa hadden zaterdag 32 km op de teller maar door de tegenslagen ongeveer 3,5u onderweg geweest waardoor we allemaal blij waren dat we terug thuis waren.
omdat we vandaag een beetje te (lees schandalig)laat wakker werden, moesten we onze plannen herzien, en een kortere rit maken, vandaag stond hierdoor enkel de blauwe route 2 opnieuw op het programma.
we pikte terug in op deze route in Engreux en begonnen met een afdaling die gevolgd werd door een klim over een natte en bijgevolg gladde weg, terug in het bos aangekomen ging het een heel stuk "vals plat" naar boven.
dit werd natuurlijk gevolgd door een afdaling, langsheen een paadje met in het midden een diepe groef.
helaas had ik, doordat ik iemand voorbij stak, de links kant van dit pad gekozen, een beetje verder, kwam er een bocht naar links, die ik door een te hoge snelheid niet kon nemen aan de binnen kant waardoor ik over de groef moest springen dit deed ik natuurlijk ook veel te laat (in de bocht zelf) waardoor ik de controle over mijn stuur verloor, op een paaltje af knalde en 2 meter verder tegen een boom tot stilstand kwam.
gelukkig dat mijne camelbak en de zachte mos laag tegen en rond de boom mijn val brak, anders denk ik niet dat ik nu aan het typen was.
de eerste killometers verder was ik toch niet meer zo zeker van mezelf op de fiets... .
Na een zeer lange klim, stond er een bordje dat de route afgesloten was voor de jacht, dit was thans niet aangegeven op het VVV kantoor. we besloten dan maar de andere kant uit te gaan een een stukje van route 6 in de tegengestelde richting te volgen en daarna naar het centrum van houffalize te rijden zodat we terug op onze route 2 konden inpikken.
vandaag was het wederom regenachtig en lag er veel modder maar doordat we minder moesten stilstaan door pech of dergelijke was het vandaag aangenamer om te fietsen.
vandaag hadden we slechts 20km op de teller en waren we na 1.5u terug thuis.
helaas kwam toen het meest vervelende aan zo'n weekend, het inpakken.
om 18u richting paal vertrokken waar we net zoals de voorbij MTB - weekends nog ne keer goed zijn gaan eten ter afsluiting van het weekend.
buiten de tegenslagen en enkele valpartijen een geslaagd weekend in een paradijs voor de MTBers(als ze van klimwerk houden).
gisteren eerst gaan informeren aan het VVV kantoor naar mogelijke omleidingen wegens de jacht, zaterdag enkel route 4 en zondag route 3,4 en 5.
de blauwe route 2 passerde voor de deur van de gîte die we gehuurd hadden dus besloten we zaterdag een combinatie van route 2 en 6 te maken.
Na nog geen kilometer gereden te hebben brak al een ketting tijdens een klim , snel een power-link er tussen en verder, hopend dat dit alle pech van de dag ging zijn, helaas was dit niet het geval, na een 15 km. moesten we even wachten en liet er iemand zijne fiets vallen., op zich niet erg, maar toen we wilde vertrekken zat de achterderailleur tussen de spaken.
fiets was op de derailleur gevallen waardoor het achterpat gebogen was.
alles los draaien en met behulp van enkele stenen dat ding terug recht kloppen wat aardig gelukt is.
weer enkele km verder viel er iemand in een afdaling over een rotsachtig padje en in de klim die na deze afdaling volgde, reed ikzelf lek.
buiten deze tegenslagen was ons eerste ritje toch plezant geweest, prachtig maar zwaar en modderachtig parcours dat perfect aangegeven was.
wa hadden zaterdag 32 km op de teller maar door de tegenslagen ongeveer 3,5u onderweg geweest waardoor we allemaal blij waren dat we terug thuis waren.
omdat we vandaag een beetje te (lees schandalig)laat wakker werden, moesten we onze plannen herzien, en een kortere rit maken, vandaag stond hierdoor enkel de blauwe route 2 opnieuw op het programma.
we pikte terug in op deze route in Engreux en begonnen met een afdaling die gevolgd werd door een klim over een natte en bijgevolg gladde weg, terug in het bos aangekomen ging het een heel stuk "vals plat" naar boven.
dit werd natuurlijk gevolgd door een afdaling, langsheen een paadje met in het midden een diepe groef.
helaas had ik, doordat ik iemand voorbij stak, de links kant van dit pad gekozen, een beetje verder, kwam er een bocht naar links, die ik door een te hoge snelheid niet kon nemen aan de binnen kant waardoor ik over de groef moest springen dit deed ik natuurlijk ook veel te laat (in de bocht zelf) waardoor ik de controle over mijn stuur verloor, op een paaltje af knalde en 2 meter verder tegen een boom tot stilstand kwam.
gelukkig dat mijne camelbak en de zachte mos laag tegen en rond de boom mijn val brak, anders denk ik niet dat ik nu aan het typen was.
de eerste killometers verder was ik toch niet meer zo zeker van mezelf op de fiets... .
Na een zeer lange klim, stond er een bordje dat de route afgesloten was voor de jacht, dit was thans niet aangegeven op het VVV kantoor. we besloten dan maar de andere kant uit te gaan een een stukje van route 6 in de tegengestelde richting te volgen en daarna naar het centrum van houffalize te rijden zodat we terug op onze route 2 konden inpikken.
vandaag was het wederom regenachtig en lag er veel modder maar doordat we minder moesten stilstaan door pech of dergelijke was het vandaag aangenamer om te fietsen.
vandaag hadden we slechts 20km op de teller en waren we na 1.5u terug thuis.
helaas kwam toen het meest vervelende aan zo'n weekend, het inpakken.
om 18u richting paal vertrokken waar we net zoals de voorbij MTB - weekends nog ne keer goed zijn gaan eten ter afsluiting van het weekend.
buiten de tegenslagen en enkele valpartijen een geslaagd weekend in een paradijs voor de MTBers(als ze van klimwerk houden).
in de kerstweek ( 26 en 27 dec) gaan we er ook op uit voor twee dagen naar houfa. we zullen de meeste van de tourtjes daar eens tryen. iemand die daar toevallig is ? we zijn met 4 wij maar hoe meer zielen hoe meer vreugd. iemand die daar een bikevriendelijk hotel kan aanraden? thnx
ik ga met eindejaar een weekje naar achouffe, da zou tegen houffalize liggen naar't schijnt , en ik zou ginder graag wa toerkes doen met mijne MTB, heeft er iemand tips in wat ik moet voorzien van benodigd reservemateriaal en dergelijke of dingen waar ik moet op letten tijdens ritten ofzo, ik mtb nog zo danig lang niet en ik heb geen ervaring met mtb in de ardennen, aangezien ik meestal alleen in de hertsbergse bossen cross. kan er ook iemand goede ritten aanraden van rond de 30 a 40 km, die eventueel zelfs al vanuit achouffe vertrekken.