slepende schijfremmen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

CrimInalA wrote:
1) Volgens de manual moeten de snelspanhendel aan de niet-remklauwkant staan.
is dat met shimano ook zo ?
Nee, origineel zit de snelspanner aan de remklauwkant.

Remmen die slepen tijdens de regen zou niet mogen. Wel als je door een plas bent gereden omdat er dan zand mee tussen de blokjes komt.

@thierry : goede tip. Ik ga m zeker uittesten.
Duvelbiker (noW)
Mountainbiker

Schijfremmen ontvetten

Post by Duvelbiker (noW) »

Een goeie tip om je schijven/blokken te ontvetten.
Er bestaan spuitbussen om remschijven van auto's te ontvetten bij het monteren van nieuwe blokken.
Ik gebruik dit al een tijdje en het werkt wel goed. Fietsonderdelen inspuiten met olie, remmen inspuiten met reinigingsmiddel en vertrekken!
Galibier2646
Mountainbiker

Post by Galibier2646 »

thiery wrote:Heb nu sinds deze week ook schrijfremmen (nieuw velooke gekocht: Specialized Stumpjumper comp). En bij mij heeft het truukje met de speelkaarten geholpen. Vijsjes op vork losvijzen, de 2 zuigers goed richting vork duwen, remblokjes ertussen, stangetje erinvijzen, wiel erin,
tussen schijf zelf aan elke kant speelkaart of dikker papier (ik heb nu bvb ansichtkaartje gebruikt), rem goed dichtknijpen, vijsjes op vork terug vastzetten (blijven remmen intussentijd) en loslaten. Mooi gecentreerd bij mij!
Jaja, tot wanneer je ermee gaat rijden.... [-X

Die truk met die speelkaarten werkt perfect, omdat de zuigers niet volledig naar buiten komen, maw het verschil is de dikte van die 2 speelkaarten.

Als je nu die 2 speelkaarten weghaalt, zal de remschoen inderdaad niet slepen, maar als je de eerstvolgende keer remt nadat de speelkaarten zijn weggelaten, zullen de 2 zuigers iets verder naar buitenkomen dan voordien en is het perfect mogelijk dat de remschoen sleept tegen de schijf !

Na 2 jaar ervaring te hebben met remschijven ( Shimano XT ) en veel gevloek, uitgeprobeersel, demontages, vervangingen, reinigen, etc....
kan ik het volgende melden :

- schijfremmen slepen altijd wanneer er door een grote plas of natte modder mee gereden is etc... ( ongetwijfeld zullen er hier een paar zeggen dat dit niet waar is , of dat het slepen al na 10m verder ophoudt , maar geloof dit niet [-X . Ik rij genoeg TT's om te zien en te horen dat alle schijfremmentypes en modellen slepen in die omstandigheden)
Pas na 200 à 300m zal het slepen afnemen en/of verdwijnen

Om schijfremmen te centreren doe ik steeds het volgende :

- fiets volledig reinigen ( bvb hoge druk )en nadien droogblazen met perslucht. Wielen moeten gedemonteerd zijn.

- fiets op zijn kop leggen ( rusten op stuur en zadel ) en remzuigers volledig in de remklauw duwen .

- terwijl fiets op zijn kop ligt beide wielen monteren en vast zetten ( zo ben je zeker dat de wielen 100% en diep genoeg gemonteerd zijn )

- fiets plaatsen op fietsstandaard of hangen aan ketting en de 2 vijzen van de remklauw losmaken

- remhendel indrukken en remklauw vastzetten. ( als je nu de remhendel loslaat en aan je wiel draait zo de remschoen niet ofwel lichtjes slepen )
Indien het lichtjes sleept, moet je gewoon lang genoeg aan je wielen draaien en regelmatig een paar keer "pompen" met de remmen tot wanneer het slepen verdwijnt. Aangezien de remschoenen zelf-centrerend zijn ( dmv dat veertje ) kan dit eventjes duren.

Voila, ik hoop dat sommigen hier wat mee verder kunnen.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

't Is maar een ideetje,
Zou een fabrikant geen systeem kunnen uitdokteren waarbij de remblokken niet meer lineair bewegen bij het inknijpen van de remhendels dan zou dit probleempje opgelost kunnen zijn, dan zou men de spatie tussen schijf en remblokje veel groter kunnen laten en zou dat enerverende slepen bij modder of nat weer verdwijnen.
Ik zeg maar iets, bvb bij eerste 1/2 cm(of minder) inknijpen van de remhendel zouden de blokjes 2 mm bewegen om de spatie tss schijf en blokje snel te overbruggen, bij verder inknijpen zouden verplaatsing en krachtontwikkeling resp.exponentieel afnemen en toenemen.
MTBert
Mountainbiker

Post by MTBert »

Vandaag truukje van Galibier2646 toegepast, en jawel, perfect ! =D>

Geen slepende schijfremmen meer en wielen die zo stil draaien zonder een of ander bijgeluid. 't is niet lang werk en wat een resultaat ! :-)
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

Als ze nat zijn slepen ze normaal heel effe, door een plas of drek rijden.
Dit moet nomaal snel over zijn, bij een goede afstelling.
De truk hierboven met de speelkaarten is mijn "basis", ik gebruik alleen een spacer van 0.2 mm voor mijn louises (speelkaart is te dik)
XT's hebben iets meer spel.

Eenmaal goed afgesteld komen de wielen niet meer uit de fiets (behalve voor bandenwissels) en eens onder de knie gebeurt het afstellen op 1.2.3 gewoon blijven zoeken tot het goed is.
Het enige wat ik af en toe eens doe is de schijf met aceton ontvetten & om de 2 a 3000km de zuigers eens proper maken.
Op da beetje zand da kraakt nadat ge hem afgewassen hebt moet ge u niet aantrekken verdwijnt vanzelf.

Mijn louise blokken zijn gemonteerd van november vorig jaar.
De eerste winter TT met mijn nieuw fietske (met schijven) was dit soms 1 a 2 TT's.
Als er na een TT overdreven slijtage van de blokken is --> effe verder zoeken. Het enige waar ze niet goed tegen kunnen is "lopende drek" maar das bij velgremmen niet anders.
Last edited by Thys on Thu 30 Nov 2006 22:08, edited 1 time in total.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

De mijne slepen ook, maar ik heb daar een super truc tegen: negeren ;)
Rocky Rider
Mountainbiker

Post by Rocky Rider »

Even iets voorleggers aan de medeforummers.

Na een toch wel stevige moddertocht in Ternat had ik mijn bike grondig gekuist en gedroogd. Toen in twee dagen later 's avonds nog een tochtje wou gaan maken maakte mijn voorste schijfrem een ongelooflijk slepend geluid. 'T klonk echt als van metaal op metaal. Ik ben na 3 straten gewoon teruggereden naar huis en alleen maar de achterrem gebruikt.
Bij de verkoper haaldde men de schoentjes eruit en plotseling was het natuurlijk 'allemaal mijn fout' en 'dat ik er te lang mee had rondgereden' want 'zo zien remschoentjes er pas na 6 maanden intensief gebruik uit' enz.
Terwijl ik op de laatste tocht echt niets abnormaals voorhad (buiten soms wat slepen na een plas of zo maar zoals ik hier lees heeft iedereen dat wel eens) en was dat lelijk geluid pas te horen zoals hierboven uitgelegd.

Enfin, om het kort te houden. Ik heb flink moeten aandringen en voet bij stuk houden en ze hebben het toch hersteld in garantie.
Maar volgens hun uitleg achteraf was het vreemd dat er niets van olie meer in de remleiding zat enz.
Hierdoor ben ik er nog meer van overtuigd dat het echt niet mijn schuld was.
Ik heb nooit remolie aan mijn schijf of spaken of velg zien kleven, hetgeen bij een lek toch wel zichtbaar zou moeten zijn, niet?

Op mijn moto heb ik ook schijfremmen (uiteraard) en daarvan kan ik het oliepeil in de gaten houden via een 'kijkvenstertje' in het oliereservoir boven mijn remhendel.

Hoe hou je dat in de gaten op een MTB?

Iemand advies?
Galibier2646
Mountainbiker

Post by Galibier2646 »

Rocky Rider wrote:Even iets voorleggers aan de medeforummers.

Na een toch wel stevige moddertocht in Ternat had ik mijn bike grondig gekuist en gedroogd. Toen in twee dagen later 's avonds nog een tochtje wou gaan maken maakte mijn voorste schijfrem een ongelooflijk slepend geluid. 'T klonk echt als van metaal op metaal. Ik ben na 3 straten gewoon teruggereden naar huis en alleen maar de achterrem gebruikt.
Bij de verkoper haaldde men de schoentjes eruit en plotseling was het natuurlijk 'allemaal mijn fout' en 'dat ik er te lang mee had rondgereden' want 'zo zien remschoentjes er pas na 6 maanden intensief gebruik uit' enz.
Terwijl ik op de laatste tocht echt niets abnormaals voorhad (buiten soms wat slepen na een plas of zo maar zoals ik hier lees heeft iedereen dat wel eens) en was dat lelijk geluid pas te horen zoals hierboven uitgelegd.

Enfin, om het kort te houden. Ik heb flink moeten aandringen en voet bij stuk houden en ze hebben het toch hersteld in garantie.
Maar volgens hun uitleg achteraf was het vreemd dat er niets van olie meer in de remleiding zat enz.
Hierdoor ben ik er nog meer van overtuigd dat het echt niet mijn schuld was.
Ik heb nooit remolie aan mijn schijf of spaken of velg zien kleven, hetgeen bij een lek toch wel zichtbaar zou moeten zijn, niet?

Op mijn moto heb ik ook schijfremmen (uiteraard) en daarvan kan ik het oliepeil in de gaten houden via een 'kijkvenstertje' in het oliereservoir boven mijn remhendel.

Hoe hou je dat in de gaten op een MTB?

Iemand advies?
Volgens mij waren je remblokken volledig weg na de modderige tocht van Ternat, waardoor de 2 zuigers extreem naar buiten kwamen uit de remklauw.

Langs deze kant ( via de zuigers ) is het olielek ontstaan....
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Een tekort aan olie voel je, je rem werkt dan gewoon niet meer.
Post Reply