Specialized Carbon S-works of Marathon

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
router
Mountainbiker

Specialized Carbon S-works of Marathon

Post by router »

Hi Gasten,

Ben eens aan het kijken voor een nieuwe bike, kader, en twijfel tussen de Carbon Epic S-works en de Carbon Epic Marathon. Opbouw doe ik zelf full XTR en mavic X-max.

Maar zou de Carbon niet beter zijn, Fact 9 carbon , minder stijf, voor lange afstanden meerdaagse tochten?

Wie kan raad geven.

Router #-o
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

De alu versie voldoet alleszinds perfect voor marathons en langeafstands raids. Ik heb er het ganse jaar mee gereden (uitgezonderd Coast to Coast die ik op mijn Spider deed). Eigen Ardeche mtb week (het stenigste weekske van het jaar), belgische marathons, alpenmarathons en Ironbike.

Het frame is kwalitatief eigenlijk nog steeds in perfecte nieuwstaat. Ook de lagers zijn nog "nieuw" te noemen.

je kan er er dus echt niks verkeerds mee doen. Wat het carbon dan extra geeft ? tja, dat ge meer mag betalen zeker ???
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Ik denk dat bij een fully carbon enkel op gebied van look (als je er van houdt), stijfheid, beetje gewicht en materiaalmoeheid beter is. Het comfort gaat -zeker met een zelfblokkerende vering- geen verschil maken.
Ik zou eerder de alu nemen voor de lange afstand, omdat aluminium nog steeds beter scoort op vlak van duurzaamheid.
edit offtopic: hoe slaagt ge der in om ne reply gepost te hebben voor mij, ikke dan beginnen typen, en uiteindelijk tussen nen dubbelpost in te komen? #-o :lol:
Last edited by Hubertje on Wed 29 Nov 2006 21:49, edited 1 time in total.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

De alu versie voldoet alleszinds perfect voor marathons en langeafstands raids. Ik heb er het ganse jaar mee gereden (uitgezonderd Coast to Coast die ik op mijn Spider deed). Eigen Ardeche mtb week (het stenigste weekske van het jaar), belgische marathons, alpenmarathons en Ironbike.

Het frame is kwalitatief eigenlijk nog steeds in perfecte nieuwstaat. Ook de lagers zijn nog "nieuw" te noemen.

je kan er er dus echt niks verkeerds mee doen. Wat het carbon dan extra geeft ? tja, dat ge meer mag betalen zeker ???
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Carbon is toch nog steeds "steenslaggevoeliger", persoonlijk zou ik vooe de marathon gaan, goedkoper en het materiaal heeft zich al lang bewezen... Succes bij je keuze :wink:
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

is marathon 07 ook niet in carbon?
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

je kunt het marathon kader kopen in carbon of in alu
ik heb de alu besteld (en niet wegens het geld :wink: )
janus
Mountainbiker

Post by janus »

De carbon versie ziet er echt wel SUPER goed !!!
Als ik mocht kiezen zou het toch deze zijn, als het budget het toelaat tenminste.
Qua stevigheid zal je zeker niet onderdoen tov alu versie, er is tevens een versteviging voorzien voor steenslag en 5 jaar garantie op de kader.

Janus
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

janus wrote:De carbon versie ziet er echt wel SUPER goed !!!
Als ik mocht kiezen zou het toch deze zijn, als het budget het toelaat tenminste.
Qua stevigheid zal je zeker niet onderdoen tov alu versie, er is tevens een versteviging voorzien voor steenslag en 5 jaar garantie op de kader.

Janus
Dus ALS beide dan evengoed zijn, betaal je enkel een flinke duit meer voor de looks #-o #-o
Sensei
Mountainbiker

Post by Sensei »

Hoi ik heb een marathon carbon zie plaatje http://grout.nl/Bikes/PICT0392m.JPG

Even dit erin geplakt, staat op de nl site :lol:
Ik heb eerst een paar keer op de weg gereden en 1 maal in het terrein, reden te weinig in het terrein is het weer en blessure leed.

Was ook ff aan het experimenteren met tubeless of gewoon notubes erin, ik denk dat ik ga voor notubes erin met gewone banden.

Maar hoe die rijdt, het grootste verschil tegenover me vorige Epic of zelf me oude hardtail dat die zijdelinks zo stijf is geworden.
Ga je een asfalt weg omhoog, dan trek je heel gauw je banden van de wegdek af bij het aanzetten. En geen aanlopen meer van de kettingbladen. Ik denk dat de XTR crank hierbij ook een grote rol speelt.
En de stijve (zware :lol: ) X819 velgen.
Wat dat betreft win je veel op de Alu versie.

Vraag me af welke stijver is de fact9 of fact10, de fact10 (s-works) is wel lichter.

De marta remmen goed voor zover ik dat nu kan zeggen, remmen kan je niet ff beoordelen in dit vlakke land.

Nadeel is dat er lak opzit ipv alu geannodiseerd.

Lichtere wielen zou wel fijner zijn, maar kom je gauw op stan's of XTR.

Het schakelt goed was eerst XTR dual gewend, moet alleen me schifters nog verder weg zetten, je zit gauw met je knokkels tegen een schifter aan en dan schakelt die gelijk terug oef..

Zadel is heel goed, beter dan ik gewend was van Specialized.

De banden kunnen me niet bekoren, misschien wel in ander terrein.

Moet nog een stukje van me stuur afzagen.

Ik merk wel verschil met de oude demper deze kan veel soepeler ingesteld worden, maar moet er eerst even in hard terrein mee rijden, dan voel je het beter.

De RLC vork doet het prima, hiervoor had ik een X versie heel goed voor wedstrijden maar net ff te stug voor afdalingen.
Post Reply