Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

Iegienie wrote:
kenny wrote: soit, tging hier over het formidastische Dolf systeem, .
yep niets aan toe te voegen
proberen is kopen

streets
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

Jep, en de mijne staat vanaf vandaag of morgen in bestelling! :)

't wordt voor m'n Ligfiets een 8020 (zilver disc), alsk later nog'ns centen heb dan bouw ik nen mtb met nen 8027 (zwart disc oem) ... :)
m'n hoofdtransportmiddel krijgt voorrang.

oh wat ben ik ongeduldig tot alles binnen komt [-o<
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

Zeveneens wrote:r m'n Ligfiets een 8020 (zilver disc), alsk later nog'ns centen heb dan bouw ik nen mtb met nen 8027 (zwart disc oem) ... :)

ligfiets mtb da wil ik wel eens zien
zo een ligfiets rijd dat beter dan een "normale" fiets

ik vind dat wat gevaarlijk in het verkeer, maar zou dat wel eens willen proberen op een dijk op zo

str.
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

Streets wrote:
Zeveneens wrote:r m'n Ligfiets een 8020 (zilver disc), alsk later nog'ns centen heb dan bouw ik nen mtb met nen 8027 (zwart disc oem) ... :)

ligfiets mtb da wil ik wel eens zien
zo een ligfiets rijd dat beter dan een "normale" fiets

ik vind dat wat gevaarlijk in het verkeer, maar zou dat wel eens willen proberen op een dijk op zo

str.
ik heb met de redelijk offroad gerichte ligfiets gereden een hele tijd... 26" 26" wielen, volgeveerd etc etc..
is zeer comfortable, ge kunt er 200km mee rijden op 8u (icl pauzes etc) zonder als ne gebroken mens met pijn in de rug en polsen

ik heb nu een met iets kleinere wielen besteld omdat die sneller accellereerd en door z'n lagere positie ook wa rapper is...

ik rij sinds juni terug op ne gewone fiets en 'k heb gistere beslist om terug ne ligfiets te kope omdak het beu was da m'n polsen en m'n gat zeer doen.
En 's morgens heb ik meestal wind op kop (ZW), net het moment van den dag dat ik het meest gehaast ben ;), tegenwind valt met de ligfiets zoveel minder zwaar dan tov ne gewone...

wat gevaarlijk betreft: een ferrari met 380pk, een moto van 160kg en 180pk, daar zegt geen man iets over

veiligheid hangt voor 95% van de chauffeur af ;)
als ik met de gezonde instelling rij dat ik minder zichtbaar ben omdat ik wat lager zit, dan komen daar geen accidenten van...

op mijne gewone fiets heb ik ook al vaak da ze mij bijna overhoop rijden van uit een zijstraat, en waarom: de chauffeur kijkt alleen maar naar waar hij heen wil... gelukkig ben ik dan zo (meestal) slim om wel uit te kijken en te remmen tot ik oogcontact heb met de chauffeur in kwestie...

Het enige waarvoor ik nog ne gewone wil is om te offroaden en om zotte kuren te doen :)

De tsjechische ligfietsfabrikant Azub maakt de meest MTB'se ligfietsen die ik ken momenteel :)

http://www.azub.cz/nl/img/hardcore/hardcore-02.jpg
Streets
Mountainbiker

Post by Streets »

veiligheid hangt voor 95% van de chauffeur af
als ik met de gezonde instelling rij dat ik minder zichtbaar ben omdat ik wat lager zit, dan komen daar geen accidenten van...

op mijne gewone fiets heb ik ook al vaak da ze mij bijna overhoop rijden van uit een zijstraat, en waarom: de chauffeur kijkt alleen maar naar waar hij heen wil... gelukkig ben ik dan zo (meestal) slim om wel uit te kijken en te remmen tot ik oogcontact heb met de chauffeur in kwestie...
net daarom dat het me makkelijker lijkt van iets hoger te zitten
voor de rest idd alleen maar voordelen waarschijnlijk

ikzelf rijd alle dagen doorheen brussel en ik zie met dat toch niet doen per ligfiets
ken je nergens een plekje waar je zo eentje kan testen??

str.
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

Streets wrote:
net daarom dat het me makkelijker lijkt van iets hoger te zitten
voor de rest idd alleen maar voordelen waarschijnlijk

ikzelf rijd alle dagen doorheen brussel en ik zie met dat toch niet doen per ligfiets
ken je nergens een plekje waar je zo eentje kan testen??

str.
ik ben van dat hoog zitten afgestapt onderanderen ook omdat bij stadsverkeer dat wat lastiger is (stoppen starten is dan beetje vermoeiender)

in antwerpen valt ligfietsen heel goed mee, alleen goed uit uw doppen zien is de boodschap :)

brussel zal wel iets moeilijker zijn, maar ik weet er die het doen dus 't zal mits voorzichtigheid wel kunne.

als je eens wil testen:

in brussel: informeer eens bij velodroom.net
in kapellen (boven antwerpen), bij m'n kameraad www.tim.be, daar kan je zeker terecht.
thomas bert
Mountainbiker

rendementsverlies rohloff????

Post by thomas bert »

[quote="Captain Haddock"]2 à 3 % voor een topsporter is evenveel % als voor de luizigste amateurmtb-er. Dat verlies heeft veel minder gevolgen voor de amateur, da's waar, maar het blijven wel 2 à 3%. Jij vindt dat geen argument, ik wel. Zeker als je het veel geld kost. Trouwens geen toeval dat ze die rohloff enkel in downhill gebruiken, daar hebben ze geen rendement nodig zoals bij xc en kunnen ze tenvolle genieten van de voordelen. Ik heb ook gedacht aan zo'n rohloff, maar toen ik over dat rendementsverlies hoorde, ben ik afgehaakt. En toen kende ik de prijs nog niet... #-o[/quote

beste haddock,

volgens mij is die 2-3% zuiver theoretisch en in de praktijk verwaarloosbaar. ben jij er dan zeker van dat je je banden altijd even hard oppompt? heb je dan de manometer op je pomp laten calibreren?
en loop jij dan voor je vetrekt eerst naar buiten om de buitentemp te checken en je bandenspanning aan te passen? en leg je elke week andere banden in functie van de te verwachten staat van het parcours?
voor mij hoort die 2-3% thuis in dit soort beschouwingen. puur theorie. wat volgens mij wel een invloed heeft op je snelheid is gewicht, geometrie en conditie van de rijder.

veel plezier op je fiets, met of zonder Rohloff,
thomas
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

Er staat een heel uitgebreide uitleg over het rendement van de Rohloff tov de gewone versnellingen en de relevantie van die cijfers in procenten...

Als ge da leest, dan kunde pas echt uitmaken of diene naaf een verliesfactor is of ni :wink:

http://www.rohloff.de/en/technical/spee ... index.html
thomas bert
Mountainbiker

Post by thomas bert »

beste tjorque,

heb jouw link eens doorgelezen. 2 stukken onthoud ik daaruit:
"We would like to point out that the points represented here should be a stimulus for a discussion since there are so many open questions in the field of practical efficiency measurements regarding bicycle transmission systems. "

en

The efficiency of internally geared hubs drops when the number of working planetary sets increases. This fact must be shown in the efficiency results of the gear hubs tested. In the SPEEDHUB 500/14 there are three planetary gear sets that can be used in series. The unique gear ratios are created by engaging different combinations gears within these planetary sets. Table 9 shows the number of the active (working) planetary gear sets per gear.

Active gearsets in the Rohloff SPEEDHUB 500/14 for each gear

Gear # 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Active planetary gear sets 2 2 3 1 3 2 2 1 1 2 0 2 1 1

dus als je je voorste en achterste tandwiel zo kiest dat je meestal in een versnelling rijdt waarbij je 0 of 1 gear set gebruikt is je rendement maximaal.

groeten,
thomas
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

ik weet het :), mij moet je niet overtuigen, 'k heb m'n Rohloff gisteren ingespaakt...

nu nog wachten op een paar andere onderdelen en ik ben helemaal Gerohloffd :)
Post Reply