lengte stuurpen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
josvantbos
Mountainbiker

lengte stuurpen

Post by josvantbos »

ik rij nu met een kader van 19" en een stuurpen van 120 mm. Nu heb ik een nieuwe kader op het oog (vorige is al wat oud aan het worden) maar enkel te krijgen in 18", 20" of 22". Ik heb de geometrie van men oude en nieuwe vergeleken en dan zou de 18" het beste uitkomen en ik heb me ook laten vertellen dat het beter is een maatje kleiner dan een maat te groot.

nu mijn vraag op mijn oude kader zit een stuurpen van 120 mm, moet ik dan op men nieuwe een stuurpen zetten van 130 mm om de kleinere maat van kader te compenseren of hoe zit dat dan?

bijkomende vraag: voor een racefiets wordt je opgemeten, wordt dit voor een MTB ook gedaan of kan je dit laten doen?
Wimbeest
Mountainbiker

Post by Wimbeest »

www.wrenchscience.com (ergens kaderke rechts)

Kunt ge uw maten ingeven en rekent da programma uit welke "overall reach" ge hebt.

Overall reach = effectieve tob tube length + stuurpenlengte.

Dus als ge uw Overall reach hebt gevonden, dan moet ge uw effectieve tob tube lengte (vindt ge normaal gezien op site van merk fiets/kader) ervan aftrekken = stuurpen lengte

Nu die lengte valt altijd te perfectioneren door uw zadel wat naar voor of naar achter te schuiven.

Ook uw houding in het algemeen kunt ge "tunen" door naarboven of naarbenden gerichte stuurpen, riserstuur, spacers....

Groetjes

Wim
josvantbos
Mountainbiker

Post by josvantbos »

bedankt, ik heb het ingevuld en kom op een overall reach van 68.5 cm uit.

voor de bovenbuislengte geeft de fabrikant 2 lengtes aan maar er staat niet bij welke maat de nu de effectieve bovenbuislengte is.
-maat 1 is gemeten van center tot center en evenwijdig met de bovenbuis en bedraagd 55.8 cm
-maat 2 van center vorkpen horizontaal tot het center van het verlengde van de zitbuis en is 58.2 cm

welke maat moet ik nemen om de stuurpen lengte te bepalen
Wimbeest
Mountainbiker

Post by Wimbeest »

de grootste, 2e dus. Dat is ofwel een stuurpen van 10cm of van 11cm afhankelijk of ge liever korter of langer zit.
josvantbos
Mountainbiker

Post by josvantbos »

bedankt wim
Sidious
Mountainbiker

Post by Sidious »

ik heb hier dezelfde vraag min of meer
,heb een specialized fsr 100 maat large(ben 1m86),volgens wrenchscience heb ik een overall reach van 66,5 cm,de effective top tube lenght is 61,2 dus dan zou ik een stuurpen van 5cm nodig hebben?? heb nu een pen van 130mm en is wel te lang,maar 50mm is toch extreem kort?
franco
Mountainbiker
Location: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

Post by franco »

Sidious wrote:ik heb hier dezelfde vraag min of meer
,heb een specialized fsr 100 maat large(ben 1m86),volgens wrenchscience heb ik een overall reach van 66,5 cm,de effective top tube lenght is 61,2 dus dan zou ik een stuurpen van 5cm nodig hebben?? heb nu een pen van 130mm en is wel te lang,maar 50mm is toch extreem kort?
Dit heb ik nu ook altijd voor zie, de verhouding benen bovenlijf klopt niet met het gemiddelde. Ik kom wel steed op ongeveer 80mm uit. Er bestaan merken die 70 en 90mm aanbieden. Kortere stuurpen geeft een sneller stuurgedrag maar niet zo stabiel als een lange.
GL1500
Mountainbiker

Post by GL1500 »

Ik heb helaas ook geen afmetingen die aan het gemiddelde voldoen, dus moet je altijd wat aanpassen. Ik heb een stuurpen van 60 mm en mijn zadel staat helemaal naar voor. Geen mooi gezicht, maar wel noodzakelijk om in een goede positie te komen. Trek heeft volgens mij ook redelijk lange bovenbuizen, dus mijn volgende bike gaat van een ander merk zijn schat ik.
franco
Mountainbiker
Location: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

Post by franco »

GL1500 wrote:Ik heb helaas ook geen afmetingen die aan het gemiddelde voldoen, dus moet je altijd wat aanpassen. Ik heb een stuurpen van 60 mm en mijn zadel staat helemaal naar voor. Geen mooi gezicht, maar wel noodzakelijk om in een goede positie te komen. Trek heeft volgens mij ook redelijk lange bovenbuizen, dus mijn volgende bike gaat van een ander merk zijn schat ik.
al je je zadel helemaal naar voor zet staan je knieen dan nog wel goed ten opzichte van je pedalen, mijn zadel staat steeds bijna volledig naar achter.
Sidious
Mountainbiker

Post by Sidious »

naar het schijnt is er een truk;als je op je zadel zit in een normale fietshouding je het midden vh voorwiel niet mag zien,dat het stuur het zicht hiervan ontneemt,maar of dit echt een goeie manier is??als ik dit volg kom ik op een pen v 60 of 70mm,dit wel te verstaan als je zadel goed is afgesteld tov je cranks?
Post Reply