Aankoop rollen - wat is belangrijk - Tips

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Hans B
Mountainbiker

Post by Hans B »

Heb mij een paar weken geleden ook rollen gekocht (Tacx Satori); heb er mijn 'oude' MTB opgezet met een slick achterband; bolt perfect, maar zoals reeds gezegd, 1u-1u15 is wel het maximum; dan ben ik het wel beu.
Het is in elk geval beter dan in de luie zetel te zitten en gecombineerd met krachttraining na nieuwjaar zal het toch een goeie basis mee kunnen vormen.

Hans
FastFreddy272
Mountainbiker
Location: Commencal VIP, RaceFace, Sram X.0, Fox 100FX, ... Scott Scale RC 2010

Post by FastFreddy272 »

Ik heb reeds jaren een Tacx ergotrainer en gebruik die vooral tijdens de winter.
Op de site van Tacx zijn verschillende trainingen (recuperatie, klim, kracht, extensief, training van de maand, ...) te vinden die het minder saai maken (verdurend schakelen, veranderen van weerstand, ...).
Een goede cd of radioprogramma op de achtergrond help natuurlijk nog wat extra.
Al blijft 2uur toch ook voor mij het maximum.

Zorg er wel voor dat je inderdaad het voorwiel op gelijke hoogte brengt met het achterwiel en dat je de fiets die je gebruikt voldoende afschermt voor je zweet (de meeste merken hebben hier een speciale doek voor)

Qua banden slijtage kan je bij Tacx ook speciale bandjes kopen die speciaal ontworpen zijn voor hun trainers.
trankil
Mountainbiker

Post by trankil »

Gebruik al enkele jaren mijn Tacx Flow. Dit is een basistoestel waarbij enkel de weerstand aan te passen is (7 standen). Verder heb ik een Polar 720i en fiets ik op de rollen met mijn koersfiets.
Er zijn plezantere manieren van trainen, maar het kan een goede bijdrage leveren aan de buitentrainingen.

Mijn tips:

- zorg voor een wisselend schema: je focus ligt dan op de verschillende blokken en niet zozeer op de totaaltijd. Des te meer parameters je kunt aflezen, des te meer afwisseling kan je inbouwen (hoge, lage trapfrequentie, snelheid, afstand, vermogen, hartslag, weerstand van de rollen...)
- indien je je MTB gebruikt, is het makkelijker als je een extra wiel hebt, met slick en speciale sluiter voor het Tacxsysteem (los verkrijgbaar). Gewoon wiel wisselen, en in tacx klemmen en starten.
Het hele systeem op een mat plaatsen voorkomt wegschuiven en maakt het in sommige gevallen ook stiller (afhankelijk van ondergrond).
- gebruik geen ultra lichte competitiefiets om wekelijks enkele uren op de rollen te rijden. Je kader wordt behoorlijk belast. (zeker bij grotere vermogens moet je je trapas maar eens bekijken)
- voor langere trainingen (1.5 - 2.5 u) kies ik een filmpje uit waarbij je de aandacht moet houden (Thriller, ...). Een film die 2 uur of langer duurt is niet altijd makkelijk te vinden.
- zorg voor een goede verluchting in de kamer. Je zal ook behoorlijk zweten maar bij 2 uur trainen in een afgesloten kamer kun je de aanvoer van verse zuurstof wel gebruiken.
- mijn speedsensor staat op de achterbrug gemonteerd. Zo registreer ik ook snelheid en afstand.
Pare
Mountainbiker

Post by Pare »

Motorbiker,

Mijn trainer:
TACX BASIC
voordelen :
eenvoudige instelling van weerstand, wattage, kan vlot tijdens de training ingesteld worden.
weergave van snelheid, wattage, trapfrequentie afgelegde afstand, trainingstijd, hoogste snelheid, gemiddelde snelheid

Voldoet prima voor mij.
Als fiets staat er een koersfiets op waarop de jaarlijks afgedankte banden komen te liggen van mijn wegfiets, (Banden met noppen zijn niet aan te raden wegens teveel lawaai)

Ik train steeds tijdens voetbal op tv 2 x 45 minuten dus met een pauze van 15 minuten.
Vriend van mij heeft een tacx met computer waarop hij zijn trainingen kan bewaren. Kan op die manier tegen zichzelf rijden. Moet nog leuker zijn, kostprijs ligt wel hoog.
Pare
Mountainbiker

Post by Pare »

Motorbiker,

Mijn trainer:
TACX BASIC
voordelen :
eenvoudige instelling van weerstand, wattage, kan vlot tijdens de training ingesteld worden.
weergave van snelheid, wattage, trapfrequentie afgelegde afstand, trainingstijd, hoogste snelheid, gemiddelde snelheid

Voldoet prima voor mij.
Als fiets staat er een koersfiets op waarop de jaarlijks afgedankte banden komen te liggen van mijn wegfiets, (Banden met noppen zijn niet aan te raden wegens teveel lawaai)

Ik train steeds tijdens voetbal op tv 2 x 45 minuten dus met een pauze van 15 minuten.
Vriend van mij heeft een tacx met computer waarop hij zijn trainingen kan bewaren. Kan op die manier tegen zichzelf rijden. Moet nog leuker zijn, kostprijs ligt wel hoog.
Jeffry#36
Mountainbiker

Post by Jeffry#36 »

Heb men enkele maanden geleden ook een tacx flow ergotrainer ofwel rollen aangeschaft omdat ik nog studeer en graag op kot ook wat zou trainen. Kwam perfect uit omdat ik men koersfiets in de winter toch niet gebruik.

lawaai valt zeer goed mee (nog geen klachten gehad van de kotgenoten) en de verveling valt ook best mee doordat je voortdurend je hartslag, cadans, snelheid,... in het oog houdt bij de trainingen die op tacx.nl terug te vinden zijn.
Motorbiker
Mountainbiker

Post by Motorbiker »

Beste bikers. Zojuist gemonteerd, een Tacx FLOW. Hoop dankzij jullie advies de goede beslissing genomen te hebben.
Morgen een tt en maandag mijn eerste rollenrit.
Ik probeer deze winter iedere week 3 maal te sporten:
1X rollen + 2X gaan lopen, of omgekeerd.
Dus heeft er iemand tips voor drie oefensessie's in de week.... laat maar komen.
trekske8500
Mountainbiker

tacx-trainer

Post by trekske8500 »

ik overweeg om de tacx ergotrainer flow aan te schaffen tegen 290 € in een plaatselijke winkel.
samengevat:
1/ rijden op fietstrainer is saaie bezigheid, doch best te combineren met muziek, tv-kijken boek lezen; ook, kan variatie gerealiseerd worden en meer trainingseffect met de trainingsschema's van de firma tacx;
2/ zinvolle activiteit om fietsconditie op peil te houden, zeker in de natte/vuile wintermaanden; fitness/zwemmen/lopen dienen ook tot het repertorium van een uitgebalanceerd (basis)trainingsprogramma te behoren;
3/ gebruik best de speciale tacxbanden (hogere weerstand tegen warmte) of oude versleten wegbanden, want de tacxrol vreet aan uw banden;
4/ rijden op fietstrainer (geen rollen) is belastend voor de kader; dus best op de sterktste van de beschikbare fietsen (mtb in alu, trek8500; koers in carbon madone5.2; dus ik kies voor de mtb).

HEB IK DIT ALLEMAAL GOED BEGREPEN?
BIJKOMENDE VRAGEN:
A/ waar oefen je het best mee: met koers- of met at-fiets? Is er een verschil in trainingsefficientie?
B/ 290 €, is dit een scherpe prijs?
erikske
Mountainbiker

Re: tacx-trainer

Post by erikske »

trekske8500 wrote:B/ 290 €, is dit een scherpe prijs?
ik heb twee weken geleden ook een tacx flow aangeschaft bij een fietshandelaar in Veerle , 239€ betaald en een fles wijn gewonnen .
trekske8500
Mountainbiker

Re: tacx-trainer

Post by trekske8500 »

erikske wrote:
trekske8500 wrote:B/ 290 €, is dit een scherpe prijs?
ik heb twee weken geleden ook een tacx flow aangeschaft bij een fietshandelaar in Veerle , 239€ betaald en een fles wijn gewonnen .
'erikske',bedankt voor de prijsinfo; hoe vallen de trainingen mee, die op www.tacx.nl te vinden zijn? M.a.w. het is dus niet nodig om de duurdere tacx-cosmos aan te schaffen waar die trainingsprogramma's inzitten.
Post Reply