Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
RockShark
Kerstman

Post by RockShark »

Ik heb hier al heeeeeeel veeeeeeeeel gelezen (25 bladzijden lectuur). Maar mijn vraag is, ik weet dat er ook andere systemen bestaan (zoals bijvoorbeeld SRAM). Mijn vraag is nu of je het kwaliteitsverschil echt voelt. Ook of dat dat veel scheelt in prijs (want ik ben ne moddervreter, maar met weinig geld...)
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

redgekuiftchicken wrote:Ik heb hier al heeeeeeel veeeeeeeeel gelezen (25 bladzijden lectuur). Maar mijn vraag is, ik weet dat er ook andere systemen bestaan (zoals bijvoorbeeld SRAM). Mijn vraag is nu of je het kwaliteitsverschil echt voelt. Ook of dat dat veel scheelt in prijs (want ik ben ne moddervreter, maar met weinig geld...)
heel simpel:

de sram, shimano etc. naafversnellingen, trapt ge binnen een paar weken aan gort, systeem klinkt dan als een mortelmixer in een bak schroeven en ge trapt 100% om maar 70 a 80 % vooruit te gaan...

waarom? naven werken met een simpel ongelagerd planetair versnellingsbakske, dat niet gemaakt is voor het "echte" werk.

spaar gewoon voor die rohloff als ge een probleemloos naafversnellingssysteem wilt. Er zit 100 000 km garantie op, zelfs bij tandem downhill gebruik... doe dat met een naafversnelling van sram of shimano en ge hebt na elke rit ne nieuwe naaf nodig :p

Tov van gewoon derrailleur systemen, gaat uw ketting aanzienlijk langer mee en hebt ge een schakelzekerheid die niet afhankelijk is van de slijtage van uw shifter... De index zit mee in de naaf goed onderhouden door een oliebad.

Dus tov een naafversnelling van andere merken ben ik meer dan 100% zeker dat je't verschil gaat voelen.
Tov van een derrailleursysteem gaat ge in eerste instantie misschien duurder in aankoop zitten, maar als je derrailleursysteem begint te verouderen, dan ga je de rohloff heel graag zien... (schakelen zonder zever ook al zijt ge met uw fietske aan't oefenen voor mol of slijkworm :))

Ik heb nog maar zeeer weinig ontevreden rohloff rijders gehoord.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

na 2 maanden niet meer gefietst te hebben gisteren nog eens 45km gedaan, amai ik voelde het ;-)
Maar het leukste van al is dat ik een vrij vuile fiets uit de garage heb genomen, ff de banden wat opgepompt en HOPPA ik was weg. Nergens een kraakje of piepje gehoord, ik heb zelfs mijn ketting niet gesmeerd.
Ik zeg niet dat je dat niet kan met een klassiek systeem, maar dat smeren zal toch wel moeten hoor ...
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

awel ik heb, wegens omvergereden door een auto, noodgedwongen 2 maand met een trak fuel 8 fully suspension rondegereden. Dat was een testbike van de fietsenmaker, na die 2000 km gebon daar vanalle saan te haperen, piepende schijfremmen, niet goed schakelen, tanwieltjes die doorschieten,..., kortom rijp voor een fietsonderhoud, gelukkig was ik na 2000 km heeel tevreden dat ik mijnen rohloff terug had.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om roholoff niet te combineren met schijfremmen, omdat rohloff modderproof is en schijfremmen veel minder (naar mijn mening zijn schijfremmen veeeeeel moddergevoeliger)
een paar hydralische magura verlgremmen voldoet even goed en minder onderhoud aan.

Ik heb in totaal al en kleine 5000 km gereden met mijn rohloff-streets-daan-bike en ik wil niet meer wisselen.
Die 800€ win je snel terug.
iets meer gewicht, dat wel, maar begin dan eerst bij jezelf om gewicht te besparen.

Twee grote voordelen, veel minder kuiswerk, je kan hem gewoon maanden wegzetten en dan ketting smeren en terug vertrekken.

De ideale ketting lijn, nooit meer het gevoel hebben dat ge wrijving extra hebt omdat uw ketting lijn niet goed loopt. en altijd goed en makkelijk kunenn schakelen.

Streets
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

redgekuiftchicken wrote:Ik heb hier al heeeeeeel veeeeeeeeel gelezen (25 bladzijden lectuur). Maar mijn vraag is, ik weet dat er ook andere systemen bestaan (zoals bijvoorbeeld SRAM). Mijn vraag is nu of je het kwaliteitsverschil echt voelt. Ook of dat dat veel scheelt in prijs (want ik ben ne moddervreter, maar met weinig geld...)
bij fietsenkoen in leuven kan je een knaloranje rohloff uitproberen voor een weekend.
dan pik je er de modderigste tocht uit en je bent direct overtuigd.
IN gent moet er ook eentje zijn
chrsitine bikes????? of zoiets

veel bikeplzeier

Streets
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Streets wrote:
bij fietsenkoen in leuven kan je een knaloranje rohloff uitproberen voor een weekend.
dan pik je er de modderigste tocht uit en je bent direct overtuigd.
IN gent moet er ook eentje zijn
chrsitine bikes????? of zoiets

veel bikeplzeier

Streets
CameleonBike
Watermolenstr 45
9570 Deftinge

0486424255

Wat je daar zegt over de modergevoeligheid met schijfremmen moet ik je eigenlijk gelijk geven en ook weer niet. Als ze beginnen slepen kan het op m'n zenuwen werken. Maar die velgremmin in combinatie met modder schuren wel echt je velgen kapot binnen de kortste keren (en nu wil ik geen gezever horen over keramische velgen etc. want ook die slijten)
Streets
Mountainbiker

Post by Streets »

tja
alleen is het iets makkelijker om een blokje van een magura velgrem te vervangen.
Met een schijfrem is dat toch altijd een gedoe om die af te regelen

slijtage van de velgen is dan ook niet uit te sluiten

str.
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Euhm, afregelen? Nieuwe blokjes en terug weg, daar regel ik niet aan hoor [-X . Maar met mijn v-brakes was dat eigenlijk ook zo, daar had ik zo'n blokjes met vervangbare pads.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

ivm disken : als je een open systeem hebt dan moet je enkel afregelen bij de montage (tot zelfs frame freezen) maar eens dat op punt is er niets meer aan. Wiel eruit, ijzerklemmetje los, blokjes vervangen en inrijden
Maar disken zijn een GROTE kost wanneer je er veel moet vervangen, reken toch 15eur / set (das 1 remklauw) Vooral als je van dat zandwatermoor hebt dan is het boter voor de zon
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

kenny wrote:Maar die velgremmin in combinatie met modder schuren wel echt je velgen kapot binnen de kortste keren (en nu wil ik geen gezever horen over keramische velgen etc. want ook die slijten)
lol. ik had nief keramische velgen. twas winter. drie keer mee gereden in de sneeuw ende ijs, en de boel was eigenlijk al naar de vaantjes...

schijfkes werken wel fantastisch in ALLE omstandigheden (zon, rots, water, sneeuw, ijs), maar ge moet ze inderdaad achteraf wel wat vertroetelen. das waar. En dat ze slepen, tja, als een velgrem begint te slepen omdat de velg weer al maar eens nen doef gekregen heeft, das ook iets he...

soit, tging hier over het formidastische Dolf systeem, sorry voor den offtopic. gaan jullie rustig verder...
Post Reply