Welke band voor mijn gebruik ?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Welke band voor mijn gebruik ?

Post by rombaft »

Hoi,

Ik wil een ander setje banden op men MTB, maar er zijn blijkbaar 1000 soorten banden voor een MTB. dit setje moet eigenlijk vooral dienen om op de weg te rijden maar als ik beslis om eens de weg te verlaten en dus op gravel/modder paden kom moet er wel nog wat grip zijn met de banden . daarbovenop moet de band wel lekbestendig zijn!!

Dus een band die overwegend baangericht is maar toch nog de mogelijkheid heeft tot off road .

Ik had deze banden zowat in mijn gedachten
smart light sam (schwalbe)
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=14048

Racing Ralph (schwalbe) maar deze scijnt nogal veel lek te lopen en er wordt veel geklaagd dat deze band slechte grip heeft en slecht stuurt
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=13115

Black jack light (schwalbe)
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=2658

fast fred (schwalbe)
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=12023

maraton (schwalbe) lijkt me fantastisch voor op de baan maar heb je hier eigenlijk nog iets van grip of road ?
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=13980
Zbably
Mountainbiker

Post by Zbably »

Ik heb in de zomer met zowel voor als achter de FastFreds gereden, en dat viel super mee. Op de baan relatief weinig rolweerstand, en off-road een goede grip. Echter als het parcour wat natter en modderiger wordt zijn de FF af te raden. Daarom heb ik nu de Geax Barro Marathons opliggen. De rolweerstand ben je na een tijdje gewoon, maar de grip en baanvastheid off-road bij vettige parciours is fenomenaal.
Een goed compromis tussen baan en modder bestaat in mijn ogen niet. Het is zoals een auto kopen die heel sportief moet zijn, en tegelijkertijd 7 personen naar een vakantiebestemming moet brengen.

Enfin, veel succes bij je keuze!

Zbably
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

Black jack is redelijk all-round...
Rolweerstand kan ik niets van, maar mijn bike-maat rijdt er zomer & winter mee in alle weersomstandigheden.
Lekbestendigheid, redelijk regelmatig eens een lek bandje maar kan ook aan de rijstijl liggen.
van_hoof
Mountainbiker

Re: Welke band voor mijn gebruik ?

Post by van_hoof »

rombaft wrote:Hoi,

Racing Ralph (schwalbe) maar deze scijnt nogal veel lek te lopen en er wordt veel geklaagd dat deze band slechte grip heeft en slecht stuurt
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=13115
nog niets van gemerkt hoor, ik vind juist dat deze band veel grip heeft + op de weg is em supersnel, juist is hij niet geschikt voor supermodderige omstandigheden.
The OM
Mountainbiker

Post by The OM »

Ik ga nu specialized fast trak's opleggen den ik omdat men bontragerkes bijna clashkop zijn gereden. (noppen helemaal versleten voor niet-brusseleirs :wink: )
Die zouden offroad super zijn mits niet te zware modder.

Ik twijfel nog een beetje om michelin country trails op te leggen omdat die wat zwaarder profiel hebben voor in de winterse modder, maar dat is dan weer nadeliger op snel bollende ondergrond als grind of asfalt.
Rider-K
Mountainbiker

Post by Rider-K »

Ik had zowat de zelfde vraag als 'rombaft'.

Als jullie de keuze zouden moeten maken tussen de volgende banden, naar wat zou jullie voorkeur gaan als all-around band?

- Ritchey excavader

- schwalbe fast fred

- schwalbe racing ralph

Mij persoonlijk lijkt dan best de racing ralph, maar ik ken er niet zo veel van :-)
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

De racing ralph zal nog het best van al zijn plan kunnen trekken in het veld. Deze leg ik ook altijd in de zomer (2.25) Ben er tot nu toe nog niet mee lekgereden, maar heb in een afdaling in Frankrijk er wel al 1 gescheurd in het loopvlak. Had dit overigens maar gezien thuis toen ik hem aan het kuisen was.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Zelf heb ik de meeste van mijn mtb-km's gereden met:
-schwalbe blackjack light 2.1
Een band met een agressief uiterlijk, weinig rolweerstand, goede grip in zowat alle omstandigheden.
nadelen: mindere zijwaartse grip.

-geax barro marathon 2.1
Heel goede band bij droge omstandigheden, weinig rolweerstand (wel meer dan blackjack), zijdelingse grip is dan terug beter, Als je de banden in traktie plaatst doen ze ook behoorlijk hun werk in natte omstandigheden (lees:modder).
nadelen: gewicht

Over lekbestendigheid en levensduur spreek ik mij niet uit omdat deze factor veel te variabel is in mijn opzicht.

Nu ga ik de nobby nick eens uitproberen omdat ik daar al veel positieve commentaren over heb gelezen.

Veel succes bij uw zoektocht,
Nebraz
cooltjen
Mountainbiker

Post by cooltjen »

Ik rij met geax MEZCAL, ik ben content van deze band, rolt echt licht en gaat heel goed vooruit! En als je je achterband omdraait (profiel omgekeerd ) => meer grip!
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Er bestaan ook geen banden die op beide presteren. Je kan wel eens proberen met bv een Bontrager jones setje (die met de 'lijn' in het midden), die hebben een smal loopvlak in 1 lijn in het midden wat minder weerstand geeft op de baan en toch redelijk wat noppen. Zijn ook heel goedkoop.

Hoe dan ook: Een mtb dient niet om mee op de baan te rijden #-o
Post Reply