Nog een raad wanneer je graag basis legt, laat je testen, uithoudingstest, en bol of rol zo veel mogelijk extensief.Maorten wrote:ik heb mij afgelopen week een koersfiets gekocht en ga proberen op die manier wat meer snelheid en uithouding te trainen, vroeger was alles op die mtb en tja soms wel ies een duurtraining maar meestal veld in en vlammen.
nu proberen met die koersfiets om deze winter een betere basis te leggen en kijken of mijn snelheid ook hoger gaat liggen
trainen op meer snelheid
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
-
Klippel San
- Mountainbiker
Post by Klippel San »
Alle vormen van training zijn er uiteindelijk op gericht (direct of indirect) om je gemiddelde (op een bepaalde afstand) en/of absolute snelheid te verhogen, inclusief - zeker voor mtbikers - klimtrainingen. Al die dingen zijn hier dan ook al aan bod gekomen.
Maar ik denk dat hier de absolute snelheid op het vlakke bedoeld wordt.
Om die te verhogen moet je, denk ik, beter en meer spierweefsel krijgen én de capaciteit van je lichaam verbeteren om zuurstof naar die spieren te vervoeren (en mss ook de capaciteit van de spieren om zuurstof op te nemen, of is dat inbegrepen in 'beter' spierweefsel?).
Het eerste verkrijg je door krachttrainingen op de fiets en in de fitness, het tweede door intensieve (boven je omslagpunt) intervaltrainingen (vo² max omhoog). Met dien verstande dat die vo² max niet bij iedereen even trainbaar is (+ je gaat hem zeker niet verdubbelen, hoogstens een 30% verhogen, geloof ik).
Je maximale snelheid verkrijg je wanneer je anaëroob rijdt, maar ik denk niet dat je dat anaëroob vermogen zo kunt trainen dat je in die anaërobe zone sneller kunt rijden (je kunt wél trainen om die anaërobe fase zo lang mogelijk uit te stellen en je kunt ook je lichaam trainen om zo lang mogelijk anaëroob te rijden).
Maar ik denk dat hier de absolute snelheid op het vlakke bedoeld wordt.
Om die te verhogen moet je, denk ik, beter en meer spierweefsel krijgen én de capaciteit van je lichaam verbeteren om zuurstof naar die spieren te vervoeren (en mss ook de capaciteit van de spieren om zuurstof op te nemen, of is dat inbegrepen in 'beter' spierweefsel?).
Het eerste verkrijg je door krachttrainingen op de fiets en in de fitness, het tweede door intensieve (boven je omslagpunt) intervaltrainingen (vo² max omhoog). Met dien verstande dat die vo² max niet bij iedereen even trainbaar is (+ je gaat hem zeker niet verdubbelen, hoogstens een 30% verhogen, geloof ik).
Je maximale snelheid verkrijg je wanneer je anaëroob rijdt, maar ik denk niet dat je dat anaëroob vermogen zo kunt trainen dat je in die anaërobe zone sneller kunt rijden (je kunt wél trainen om die anaërobe fase zo lang mogelijk uit te stellen en je kunt ook je lichaam trainen om zo lang mogelijk anaëroob te rijden).
- Epic
- Mountainbiker
K'weet niet of dit hier al gepost is maar wil je puur trainen op snelheid moet je werken aan je souplesse (110rpm!) in D1 of D2. Doe regelmatig enkele versnellingen en ik bedoel hier niet je snelheid op de kilometerteller.
Dit kan je trainen op de piste, met een vaste pion (evt. spinning) en natuurlijk achter een wagen of brommer. Je hebt ook nog fartlek trainingen ook. Bedoeling is om elke maand "een tandje hoger" te kunnen schakelen in dezelfde hartslagzones. Succes...
Dit kan je trainen op de piste, met een vaste pion (evt. spinning) en natuurlijk achter een wagen of brommer. Je hebt ook nog fartlek trainingen ook. Bedoeling is om elke maand "een tandje hoger" te kunnen schakelen in dezelfde hartslagzones. Succes...
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
je moet dat groot verzet ook nog kunnen trappen. dat vraagt bijkomende training.
souplesse is altijd het beste, toch moet je ook je kracht trainen - zeker als je wedstrijden rijd. de weerstand/kracht training doe je op een bepaalde dag van de week.
doe je dat niet, dan zal je op een bepaald niveau gewoon blijven steken.
souplesse is altijd het beste, toch moet je ook je kracht trainen - zeker als je wedstrijden rijd. de weerstand/kracht training doe je op een bepaalde dag van de week.
doe je dat niet, dan zal je op een bepaald niveau gewoon blijven steken.
-
stef78
- Mountainbiker
soms is het beter de 100rpm te laten voor wat het is, als ik lange afstanden rij draai ik ook 100rpm, op die manier word opbouwend melkzuur afgevoerd , het meest optimaal afgevoerd, uit de spieren.
maar als je vaart wil maken en op technische stukken rijd : minder draaien, maar dan nog is er geen 'ideaal' da hangt voor iedereen verschillend, lance armstrong die had meeste krachtontwikkeling als die een mollentje draaide, ikzelf heb he tmeeste kracht (naar mijn gevoel) tssn 80-85...dat moet je zelf aanvoelen of laten meten.
ook is 100rpm niet altijd haalbaar in het veld, denk maar aan singletracks, of modderstroken da is gewoonweg stampen. weertand
maar als je vaart wil maken en op technische stukken rijd : minder draaien, maar dan nog is er geen 'ideaal' da hangt voor iedereen verschillend, lance armstrong die had meeste krachtontwikkeling als die een mollentje draaide, ikzelf heb he tmeeste kracht (naar mijn gevoel) tssn 80-85...dat moet je zelf aanvoelen of laten meten.
ook is 100rpm niet altijd haalbaar in het veld, denk maar aan singletracks, of modderstroken da is gewoonweg stampen. weertand