Problemen met nieuwe Epic 2007 marathon / S-works brain?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
mtbn
Mountainbiker

Post by mtbn »

amaai ik heb persies al schrik om ne epic te kopen al ik da hier allemaal lees was net bij de fietsenboer geweest om eens prijs te vragen voor de laagste epic in rang den EPIC FSR (met velgremme) maar die gaa ik ver vangen door mijn huidige juicy s en dt swis wielen voor de rest blijft die kader toch het zelfde ? ni
enkel de derailleur s zullen verschillen maar lijkt mij deftig genoeg voor mij voorderailleur Shimano M581 LX, 34.9mm clamp, bottom swing, dual pull alleen achter heb totaal geen ervaring met scram :-k dit staat er vanachter op SRAM X-9, 9-speed, long cage
euh dit zal het waarschijnlijk het laagste van sram zijn ? ni hoop dat dit toch niet te vergelijken valt zoals bij shimano (alivio) :roll: :-k en de shifters ? ook geen ervaring mee SRAM X-7, aluminum trigger 9-speed ? kwaliteit vergelijking met shimano? (dan kan ik volgen :oops: )

maar ale jongens dien bike is nog maar max 1maand te kopen en al zo veel problemen met dien demper :-k
Ben zelf eigenlijk ni zo een licht gewicht (88kg 198lang) voor twee duizend euro wil ik wel echt gene last mee dempers en zo
Ale de zaterdag mag ik den testbike eens gaan halen zal zien wat da geeft
daar net was ik bijna voor 98% zeker toen ik van de winkel kwam maar nu :-? :-k weet ik het ni zo meer
Sensei
Mountainbiker

Post by Sensei »

Ik zie het wel als me nieuwe bike binnen komt met de 2007 demper.

Moet zeggen dat de post op mtbr.com veel over 1 persoon gaat, als er nu een heleboel rijders daar hun problemen met de demper hadden gepost dan was er een echt probleem.
BertG
Mountainbiker

Post by BertG »

alleen achter heb totaal geen ervaring met scram dit staat er vanachter op SRAM X-9, 9-speed, long cage
euh dit zal het waarschijnlijk het laagste van sram zijn ? ni hoop dat dit toch niet te vergelijken valt zoals bij shimano (alivio) en de shifters ? ook geen ervaring mee SRAM X-7, aluminum trigger 9-speed ? kwaliteit vergelijking met shimano?

Voor zover je SRAM en Shimano kan vergelijken:

SRAM X-9 = Shimano XT
SRAM X-7 = Shimano LX

Of toch ongeveer zoiets. Sommige mensen zullen SRAM nog beter vinden, andere Shimano. Maar die combinatie van SRAM X-9 derailleur en X-7 triggers is dik in orde hoor! Op de X-9 volgt nog de X-0 maar dit is ineens een pak duurder en vooral gericht op competitie, beetje overkill voor de gewone MTB'er.
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

mannen,
het problemen beschreven handelt enkel over de nieuwe brain
deze zit nog niet op de goedkopere epic's

mijne lbs wist wel te vertellen
toen specialized de 2007 modellen voorstelde
waar zij konden mee test rijden
dat de s en de m maten al een upgrade gekregen hadden qua demper
de l en de xl testfietsen nog niet, en deze hadden het probleem waarvan sprake
in de benelux zouden alle nieuwe brains al die verbetering hebben

ik denk dat binnen 2 weken mijn nieuw kader opgebouwd zal zijn
we shall see zei den blinde :wink:
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Beny wrote: we shall see zei den blinde :wink:
...tegen den dove :lol:
Laat u niet afschrikken mensen, problemen zijn er wel eens bij elk merk/frame... en die zijn er dan om uit te leren en op te lossen. :-)
pevapu
Mountainbiker

Post by pevapu »

OK, ik heb nu sinds begin deze maand mijn Epic Marathon Carbon.
Ook ik las op het Ameriklaanse MTB review com de onheilspellende berichten over de Specialized shock die pompte zie http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=227366
Toen ik m'n Maraton in ontvangst nam zagen mijn dealer en ik onmiddellijk dat de shock niet naar behoren functioneerde en dus niet blokkeerde. Onmiddellijk heeft die er een klassieke Fox Brain op gemonteerd.
Intussen zouden we al aan een nieuwe generatie Specialized shocks zijn (andere kleur enzo-zie eveneens Amerikaans bericht) en zo'n nieuwe shock is inmiddels bij mijn dealer aangekomen.
Indien die werkt zoals beschreven op het Amerikaanse forum is er écht geen reden tot wanhopen: de reacties zijn overweldigend.
Kurry
Mountainbiker

Post by Kurry »

pevapu wrote: Intussen zouden we al aan een nieuwe generatie Specialized shocks zijn (andere kleur enzo-zie eveneens Amerikaans bericht) en zo'n nieuwe shock is inmiddels bij mijn dealer aangekomen.
Indien die werkt zoals beschreven op het Amerikaanse forum is er écht geen reden tot wanhopen: de reacties zijn overweldigend.
Kun je eens beschrijven hoe die "nieuwe" generatie er uitziet ... heb hier al enkele weken mijn Epic S-Works carbon kader (2007) thuis, maar zal em maar kunnen opbouwen tegen eind februari (wacht op Pace vork RC39-C 2007) ... heb op mtbr.com/forum iets gelezen over de kentekens die nu erin "gelaserd" zouden zijn ipv. stickers (met het serienummer) op de brain, klopt dit, zoja, dan zit het snor denk ik ... maar zijn er nog opvallende verschillen? je spreekt van andere kleuren ... ? :-?

zal de mijne eens beschrijven:
de "horizontale" demper is in zilver met het logo van Spe erin "gefreesd", onderaan 2 rijen nummers tevens erin "gefreesd", bovenaan is het verbindingsstuk met het frame in donkergrijs en de rebound-knop is in bordeau,
de "verticale" demper (brain) is in zilver met "BRAIN" erin gefreesd, blauwe verstelknop bovenaan, onderkant is in goud en er hangt een stickertje (oei! toch ... ) met serienummer opgekleefd op de brain (onderaan, gericht naar de kant van het frame) ... anywone ???
heuveltje
Mountainbiker

Post by heuveltje »

bericht van het service center

Subject: RE: nieuw brain specialized

Er is geen enkel probleem met de epic Specialized dempers, buiten natuurlijk de reguliere problemen zoals lucht verlies, deze zullen altijd blijven bestaan.
Doordat de Specialized Brain shock totaal anders is gebouwd als de Fox Brain shock en hierdoor compleet anders reageert als de Fox brain shock ontstaan hier problemen.
Deze problemen zijn echter "perceptie problemen", men denkt dat het Brain systeem niet werkt omdat er voor een "vernieuwd systeem" is gekozen.
De Spezialized shock is inderdaad wat zachter in zijn platform, dit betekend dat je de demper makkelijker kan indrukken als de oude Fox dempers.
De Fox demper moet eerste een stoot krijgen, na deze stoot wordt het systeem geactiveerd, dit duurt circa 1,5sec, mocht de demper weer een stoot krijgen blijft hij weer 1,5 sec open en blijft actief.
Het open en dicht gaan van de shock merk je bij de Fox demper heel goed, het voeld als of je een stoot lek krijgt.
Bij de Specialized demper is er voor gekozen om hem sneller open en dicht te laten gaan, hiervoor moest de demper in zijn platform zachter worden, echter heeft de demper nu niet meer de vertaging in open gaan, de demper gaat nu direct open bij de eerste de beste stoot die de demper krijgt. Krijgt de demper niet direct een nieuwe stoot dan sluit deze ook weer direct.
De consumenten die in het verleden een Fox brain shock gereden hebben, krijgen hierdoor "het gevoel"als of de demper niet of niet juist werkt.
Alle dealers die hierover geklaagt hebben, hebben direct een andere demper van ons gekregen, dit natuurlijk uit oogpunt van onze sterke service, dit betekend niet dat er direct een probleem met onze dempers is.
Tot nu toe hebben we alle dempers die met dit "probleem" retour zijn gekomen onderzocht en in onze dyno getest, bij geen van de shocks is een defect ontdekt en werkten alle naar norm.

Wat wel belangrijker is als bij de fox demper is de juiste afstelling van de druk, het beste kun je de demper naar "sag" instellen en niet meer dmv de druk tabel.
Het beste kun je eerste de blauwe fade knop op soft draaien, de rijder op de fiets zetten en dmv de sag meter de juiste druk zoeken.
Afhankelijk van de wens van de rijder kun je nu het platfrom afstellen dmv de blauwe fade knop naar firm te draaien.
Hoe verder de fade knop naar firm gedraaid wordt, hoe harder de demper wordt.

Ik hoop dat dit jullie wat helpt.

groet,

Harrm Schepers
Customer Service
Zeddamseweg 84B
7041 CT 's-Heerenberg
The Netherlands
Tel:0031-314-676627
fax:0031-314-676645
Harm.Schepers@specialized.nl
-----Oorspronkelijk bericht-----
]

grt heuveltje
corne
Mountainbiker

Post by corne »

]

Vrijdag was het zo ver kon bij kivada wielersport mijn epic s-work 2007 op halen.heb de demper afgesteld zo als hier boven staat omschreven,ik was echt verbaast dat de demper zo veel beter werken als de vorige,hij reageerd beter en sluit veel sneller,als je hem goed afgesteld veer hij echt geweldig,ik ben dan ook zeer tevreden.Harrm bedankt voor de informatie.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

met de fox brain demper heb ik ook een probleem gehad hoor. netjes opgelost geweest door sabma. het kan dus altijd wel he dat er een probleempje opduikt bij deze of gene demper.
Post Reply