trainen in de winter

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

ik train op de weg met een " verlichtingsetje" :p alé infeite ist just genoeg om gzn te worden meer niet :d bv langs het water rijden doek nie meer met dat licht want ik was is ver int water gesukkeld dusja :p. nu rij ik langs straat met veel licht enzo ;) en doe ook reflecterende bandjes rond mijn benen ;) as ze mij nu nog nie zien. dan weet ik het ook niet meer ze #-o

grtzz
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

Epic wrote:
Sunn xtreme wrote:@epic : een vochtwerende creme opsmeren, dan voorkom je dit
Dat weet ik onderhand wel maar t'is dan eigenlijk niet de moeite om buiten te trainen qua slijtage aan je koersvelo/oplopen ziekte.

ik kijk er niet naar...
bij regenweer, smeer ik benen, rug en borst in met vochtwerende - maar ademende - creme. verder goede thermokleding houd de warmte erin - ondanks je nat bent. en een goed regenjasje ook :-D
erna een goede warme douche, extra warm kleden na de training en wat warm drinken en je kan bijna niet ziek worden.
dat je fiets nat en vuil word, hoort erbij. van op de baan te rijden verslijt die niet zo hard. in een enkele wedstrijd ziet een fiets meer af dan in een heel maand trainen, dus daar ligt het niet aan.

het is gewoon wat meer kuis en onderhoudwerk, en jezelf ook veel alerter verzorgen.

in de regen vertrekken, is nu niet bepaald ideaal, dat is geweten. soms moet het toch, anders - als het wat tegenzit - moet je niet veel fietsen in de winter.
thomatchef
Mountainbiker

Post by thomatchef »

Welke zijn er dan goeie vochtwerende cremes?
Ik ben namelijk van plan om deze winter voor het eerst te blijven doortrainen met de fiets, maar vrees idd een beetje de trainingen in regenweer. Zijn deze trainingen dan ook niet iets korter dan gewone trainingen? Ik kan me voorstellen dat een 5u durende training in de regen verre van gezond is.

Ik heb ook niet echt specifieke thermo kledij, maar ik leg meestal meerdere lagen zodat ik het toch nog warm houd. Zo leg ik op mijn benen soms wel 3 lagen (2x beenstukken + langebroek) en op mijn lichaam wel 5 a 6. Zal dit voldoende zijn om de winter door te komen op de weg? Want ondertussen heb ik wel ervaren dat je warm houden op de weg niet zo vanzelfsprekend is.
willemske
Mountainbiker

Post by willemske »

Ik draag een dik onderlijf een koerstruik en een thermovest en das lekker warm.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

op de weg is het in de winter inderdaad kouder dan in het bos.
ook de koude luchtweerstand laat zich dan beter voelen.
als je geen termovest hebt, kan je ook erg makkelijk de koude wat tegengaan, door bv een regenvestje aan te trekken, ook bij droog weer.
is iets uit de oude doos, maar erg doeltreffend. (natuurlijk niet zomers gekleed eronder :-D )

vochtwerende creme, gebruik in momenteel (ook vroeger) van Born.
je hebt er een paar verschillende.... dus wel een ademende nemen (staat trouwens op de flacon).
vaak zijn vochtwerende cremes slecht ademend.

bij regenweer kan je eventueel de training korter houden. gebeurd wel vaker, ook profs laten dan wel eens en deel van de training vallen.
trainen in regenweer kan trouwens ook op termijn weerstandverhogend werken - mits je je heel goed verzorgt!!!! - en je gewennig maken aan slecht weer.
daardoor zal je bv in regenweer tijdens een TT of wedstrijd, beter uit de voeten kunnen en geen blokkerend gevoel krijgen.

er zijn mensen die vooral zomers rijden, en regent het dan eens , gaan ze vaak voor de bijl (vierkant beginnen draaien) omdat de spieren dat soort afkoeling niet gewend zijn.
N I C K
Mountainbiker

Post by N I C K »

Heeft er iemand ervaring met van die vochtwerende creme op je handen te smeren?
Ik blijf in de winter ook bij regenweer gewoon doortrainen en kan me overal warm houden, behalve bij mijn handen. (ik gebruik sealskinz handschoenen)
max-ot
Mountainbiker

Post by max-ot »

Vermits ik ook aan powerlifting doe is het simpel in de winter minder rijden en op de weg maar knallen in de gym en in de zomer omgekeerd. Het bos in en minder na de gym.
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

Sunn xtreme wrote:bij regenweer kan je eventueel de training korter houden. gebeurd wel vaker, ook profs laten dan wel eens en deel van de training vallen.
Eigenlijk gaan profs in de winter veel trainen op de rollen en pas in een later stadium komen ze terug buiten. Als het je echt om te trainen gaat zijn rollen minstens even goed als buiten, is het je voornamelijk voor de fun te doen kan het natuurlijk buiten (waarom zou je dan op rollen fietsen..).

Als je in zeer goede conditie bent zal je ook vatbaarder zijn voor ziektes en dan loop je best niet het risico om in povere weersomstandigheden te gaan "trainen". De meeste profs trainen van nu tot januari toch zelden langer dan 2u30 (wel heel gericht). Om hier geen eindeloze discussie van te maken: het spreekt voor zich dat je voldoende buiten traint om gewend te blijven aan de temperaturen .
thomatchef
Mountainbiker

Post by thomatchef »

Epic wrote: Eigenlijk gaan profs in de winter veel trainen op de rollen en pas in een later stadium komen ze terug buiten. Als het je echt om te trainen gaat zijn rollen minstens even goed als buiten, is het je voornamelijk voor de fun te doen kan het natuurlijk buiten (waarom zou je dan op rollen fietsen..).

Als je in zeer goede conditie bent zal je ook vatbaarder zijn voor ziektes en dan loop je best niet het risico om in povere weersomstandigheden te gaan "trainen". De meeste profs trainen van nu tot januari toch zelden langer dan 2u30 (wel heel gericht). Om hier geen eindeloze discussie van te maken: het spreekt voor zich dat je voldoende buiten traint om gewend te blijven aan de temperaturen .
Bedoel je dan mountainbike profs of wegrenners? Want als ik me niet vergis beginnen wegrenners nu toch met lange duurtrainingen? Of wanneer doen zit dit dan pas terug?
Ook als mountainbiker zijn lange, rustig training nu aan de orde en wordt er pas na januari wedstrijdspecifiek, dus interval ed getraind. Als je nu gericht gaat trainen op de rollen raak je toch veel te snel in conditie of niet?
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Gehoord van wielrenners dat ze al blij zijn als ze hartslag 140 kunnen halen op de rollen...
Post Reply