geveerde of vaste vork

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
fast s
Mountainbiker

verende vork???

Post by fast s »

Is ni echt nodig een verende vork ,als je tenminste geen problemen met je rug hebt...een vaste vork is gewoon veel lichter en sneller en oogt zeer mooi...kijk maar eens naar de nieuwe ritchey WCS vork...prachtig en slecht 470 gr !!!! Bij ons in de club rijdt gewoonweg iedereen terug met een vaste vork...en wat de kuiltjes betreft,gewoonweg er over vliegen oftewel er naast rijden he!!!
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Verende vork !

Doe trainingen tot 130 km op de weg en ofwel gebruik je de vering op slechte stukken of betonbanen ofwel je lockout op op al de rest. Van een vaste vork word 'k knettergek in dit land....

Je rijdt sneller(allé, ik toch) dan met een vaste vork.

En dat kiloke extra van die vork zal er rap af zijn van je lijf.
daelman
Mountainbiker

Post by daelman »

ik rijd nochtans sneller met een vaste vork als met een verende.
Ramboke
Mountainbiker

Post by Ramboke »

cube rides on wrote:ik rijd nochtans sneller met een vaste vork als met een verende.
Dat hangt er volledig van af of ge op de weg rijdt of in het bos, denk ik. Op de weg rijdt ge normaal gezien met de vaste vering sneller, maar in het bos denk ik niet omdat ge meer stabiliteit en dus ook meer snelheid hebt met vering.
fast s
Mountainbiker

Post by fast s »

Ramboke wrote:
cube rides on wrote:ik rijd nochtans sneller met een vaste vork als met een verende.
Dat hangt er volledig van af of ge op de weg rijdt of in het bos, denk ik. Op de weg rijdt ge normaal gezien met de vaste vering sneller, maar in het bos denk ik niet omdat ge meer stabiliteit en dus ook meer snelheid hebt met vering.
Waarom zou je met een verende vork meer stabiliteit hebben...geloof ik niks van....het verhoogt gewoon het comfort ,maar van meer stabiliteit kan je zeker ni spreken....met een vaste vork heb je toch veel meer gevoel...wat mij erg logisch lijkt.Het heeft enkel voordelen ,als je eventueel bergaf rijdt op een weg met veel stenen en zeer veel putten...wat ik in de stille kempen en omgeving nog niet veel tegen ben gekomen.Heb je als eens een cyclo-crosser een wedstrijd zien rijden met een verende vork?Bestaat nochtans ook he...dus sneller zal je er niet mee rijden,anders deden ze dat wel.Het Europees kampioenschap mtb'en werd trouwens vorig jaar gewonnen door een Fransman met een vaste vork!!!!
Wouter VE
Mountainbiker

Post by Wouter VE »

Mijn vorige mtb was zonder verende vork en nu heb ik ene met verende vork!
Kmoet zeggen dat ik veel liever mtb met een verende vork, meer confort en ik denk dat je snellere afdalingen kunt nemen met een verende vork.
En tijdens het klimmen zet ik de lockout op.
En bij bochtige stukken zet ik mijn lockout soms ook op omdat je dan meer gevoel over je voorwiel hebt!!
daelman
Mountainbiker

Post by daelman »

nog maar eens het bewijs dat een verende vork niet altijd mooier is:

Image

maar het blijft toch nog altijd een persoonlijke keuze. zoals jullie ondertussen al wel weten ben ik dus een vaste vork-rijder en rijd ik er ontzettend graag mee. ook al staat mijn reba hier maar te staan. voor marathons zal hij wel eens gebruikt worden. soms is het wel is lastig met zo'n vaste vork als je veel wortels hebt op een paadje. dan verlies je er wel snelheid mee. maar voor de rest ondervind ik er weinig nadelen van. het biket gewoon zalig.
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

nog een pluspunt, geen onderhoud :p
it's me !
Mountainbiker

Post by it's me ! »

Aangezien ik soms al last van mijn rug heb met mijn verende vork zal ik die vaste vorken maar laten voor wat ze zijn. :roll:
Is het trouwens geen probleem om lang met de lock out te rijden? Bv op de weg? Ik dacht dat je je vork kon beschadigen als deze zware schoken te verduren kreeg met pop-lock aan. Na een klim vergeten af te zetten en dan zo verder rijden.... Of ben ik hier totaal mis mee? :-?
kiwi_x
Mountainbiker

Post by kiwi_x »

it's me ! wrote:Aangezien ik soms al last van mijn rug heb met mijn verende vork zal ik die vaste vorken maar laten voor wat ze zijn. :roll:
Is het trouwens geen probleem om lang met de lock out te rijden? Bv op de weg? Ik dacht dat je je vork kon beschadigen als deze zware schoken te verduren kreeg met pop-lock aan. Na een klim vergeten af te zetten en dan zo verder rijden.... Of ben ik hier totaal mis mee? :-?

problemen met de rug hebben niet zo zeer met de vork te maken maar met de juiste zithouding en fiets tenzij het een medisch aangelegen problem is .
Post Reply