Kroatië

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Post Reply
ChrisB
Mountainbiker

Kroatië

Post by ChrisB »

Heeft er iemand meer informatie over de MTB mogelijkheden in Istrië, meer bepaald de streek rond Vrsar. Eventueel sites of adressen waar meer info beschikbaar is.
Cannonball
Mountainbiker

Post by Cannonball »

Meer info over mtb-routes in die streek op www.istra.com

en binnen een weekje ook van mij \:D/ O:)
Toon
Mountainbiker

Post by Toon »

Wel, ik zit binnenkort ook in Istrië rond Vrsar.
Heb op www.istra.com al wat MTB-routes gevonden.
Maar heeft er iemand een idee over de bepijling?

Ik ben trouwens nog nooit aan die kanten geweest.
Wat kan ik verwachten van omgeving?
Bergjes? Rotsen? ...?
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

Ik weet dat ik een héél oud topic opdiep, maar toch:
Heeft er iemand ondertussen al wat meer info over biken in Kroatië?
Qua mountainbike ben ik vooral geïnteresseerd in de streek rond het natuurpark Gorski Kotar: http://www.gorskikotar.com/

En ook niet onbelangrijk: iemand ervaring met het huren van een deftige MTB in Kroatië? Ik zou heel graag m'n eigen fiets meenemen, maar aangezien we met 4 personen en één (grote) auto gaan, vrees ik dat mijn reisgenoten dat als een last gaan ervaren.
Aangezien we vooral campings doen, lijkt het me ook niet zo veilig om m'n fiets mee te nemen. De kans op diefstal op zo'n camping is toch wel vrij groot...
Gerlitzen
Mountainbiker

Post by Gerlitzen »

Volrig jaar tijdens de Paasvakantie een weekje gecampeerd tussen Porec en Vrsar. Bepijling is matig, beter eerst een kaart oppikken op het toeristich bureau, zeker de kaart voor Porec is handig.
Route Vrsar gaat een groot deel door bossen langs het Limski kanaal, niet echt technisch over brede paden en ook niet echt zwaar. Wel eventjes afslaan naar de "pirate's cave" voor het uitzicht op het kanaal.
Routes rond Porec bevatten veel road - leukste stuk is de Decumanus Maximus tss Jehnici en Porec.
Betere mountainbikegebied is de buurt tss Kastelir, Vizinada en Motovun. Een bezoek aan Motovun is zeker de moeite waard, de laatste meters naar boven op de kasseitjes ook trouwens.
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

Ondertussen heb ik wat meer ervaring met MTB'en in Kroatië. Nu ja, ervaring... :-?

We hebben begin juli drie dagen in Opatja (noordelijk Istrië, tegen Rijeka) gezeten. Achter dit stadje ligt het natuurpark Ucka:
http://www.pp-ucka.hr/english/general-informations.html

Ik had besloten om dit park aan te doen omdat je er volgens het internet kan mountainbiken.
De eerste dag een wandeling in het park gaan maken en inderdaad veel MTB-waardige weggetjes gezien.
Volgens mijn Rough Guide kon je bij de plaatselijke toeristische dienst een kaart met MTB-routes oppikken. En inderdaad, dat hadden ze, en de beschrijvingen zagen er veelbelovend uit, met sommige routes waarvoor de nodige enduro-vaardigheden voor nodig zouden zijn.

Ik was er dus in geslaagd om mijn vriendin te overtuigen dat ik een dagje alleen op stap zou gaan. Enige probleem: een fiets...
Beneden kon je nergens een fiets huren, maar bij de turismo verzekerden ze mij dat dit aan de parkingang wel kon.
Ik dus 20 km via allerlei haarspeldbochten de berg op. Aan de ingang van het park staat nog eens een bord met alle routes.
Toen ik echter aan de parkrangers vroeg waar ik een fiets kon huren, vielen ze helemaal uit de lucht. Blijkbaar was dat al lang niet meer mogelijk...
Een vrij grote teleurstelling dus.

Nochtans lijkt het park me echt de moeite om eens met de fiets te doen.
Dus als je in de buurt bent en je eigen fiets mee hebt: check it out!

Biken is er zeker mogelijk, getuige het volgende filmpje:
Post Reply