Vooraan naar kleinste blad schakelen in de modder

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

mja idd als hem echt volhangt mag je prullen aan je kabels wat je kan ..zal niet veel helpen , zoals in houffa toen ..en eens hem afgespoten was bolde alles terug als nief :lol: dacht dat ik iets kon krijgen!
Nuja dat was wel idd een ferme modderboel , niet iets wat je alle weekends tegenkomt ..
Ivm WD-40 ..idd niet aan te raden, vooral ook omdat het vrij vettig is ..
Teflonsprays die men voornamelijk gebruikt voor de fietskes zijn net vd de minst vettige soort ..want ook in die sprays heb je er met veel en minder vettigheid in ...beste neem je zoals ze hier zeggen 'droge Teflon' ..bedoeld voor zomerritten feitelijk , deze zal minder vuil opnemen ook maar tegelijk minder lang meegaan , dus elke rit opnieuw insprayen ..de dag na de smering doe ik er nog siliconenspray over ..dit om een beschermende laag te verkrijgen zowel voor mechaniek als je lak vd kader ..hierdoor spoelt het vuil sneller weg en zal geen vieze plekken laten op je lak (bij zwart zie je dat fel bv) .
Nuja dat is ieders ervaring heh, mij gaat dit heel goed af , deed het zo al met mijn brommer en auto en nu ook met de bike :-D

Mvg
gamutter
Mountainbiker
Location: Epic S-w carb - Sjump S-w carb - Sjumper M4 - Roubaix Pro D-Ace

Re: Vooraan naar kleinste blad schakelen in de modder

Post by gamutter »

Thys wrote:Ik rijd met de klassieke deore.
Als ik nen tijd in de modder rijd kan ik niet meer vooraan naar mijn kleinste blad schakelen... de modder zit tussen de stelschoefjes...en deze blijft bijna staan.

Zijn er soms creatievelingen die hier een oplossing voor gevonden hebben?
Op mijn site staat een foto van een no-cost zelfgemaakte voorderailleurbeschermer, zie knop www onderaan.
Het enige dat je nodig hebt is een stuk oude binnenband (mtb) en een paar straps om hem vast te trekken.

De modder heeft nog nooit mijn voorderailleur verhinderd te werken.
Nu op mijn kleinste voorplateau rijd ik nooit in de modder. Een té kleine versnelling geeft altijd slip en dan sta je ook stil.

32t vooraan, en achteraan ergens in het midden. Een stel banden met goede grip en bandenspanning is dan wel nodig.
Dan trek je je meestal door erge modder, niet met de kleinste plateau.
Daan18
Mountainbiker
Location: Cube reaction Silver 2006 Reba race X0 gripshift Juicy 7

Post by Daan18 »

Je kan je voorderailleur ook een handje (voetje) helpen door met je hiel deze een beetje naar binnen te duwen waardoor je ketting alsnog op het kleinste blad terecht komt. :wink:

Mvg,
Daan
Post Reply