testcentrum / sportdokter omg. leuven
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
ademhaling is ook zeer belangrijk. Dus niet hyperventileren maar je ademhaling onder controle krijgen( diep in en uit op een constante en rustige basis). Je moet zelf testen hoe het best lukt de ene zegt via de neur in en de mond uit de andere omgedraait. Maar ik merk dat ik op mij ademhaling let , en deze goed controleer direct 10 slagen minder doe...... Na elke zware krachtinspanning ( klim , los zand enz) even terug op souplese trappen en aan die ademhaling denken , gaat je zeker helpen. En voor de rest kent mtb weinig geheimen ivm conditie maar is het gewoon een kwestie van juist en genoeg trainen... Je kunt dat niet wegsteken.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
ja, en je kan kijken hoe je ademhalt. vol in de longen, of via de 'buik'.
via de buik word bedoeld, dat bij inademen de buik wat naar buiten gaat.
de meesten ademen zo.
vol in de longen betekent, dat de borstkas eerder uitzet bij inademen, en de buik niet naat buiten komt.
en tijdens het fietsen is de mond toch lichtjes open, maar als je oplet kan je wel leren je ademhaling te controleren. eens je dat onder de knie hebt, kan je behoorlijk winst boeken, gewoon door de manier/techniek van ademen.
via de buik word bedoeld, dat bij inademen de buik wat naar buiten gaat.
de meesten ademen zo.
vol in de longen betekent, dat de borstkas eerder uitzet bij inademen, en de buik niet naat buiten komt.
en tijdens het fietsen is de mond toch lichtjes open, maar als je oplet kan je wel leren je ademhaling te controleren. eens je dat onder de knie hebt, kan je behoorlijk winst boeken, gewoon door de manier/techniek van ademen.
Last edited by Sunn Xtreme on Tue 07 Nov 2006 01:59, edited 1 time in total.
-
fast_bunny
- Mountainbiker
Post by fast_bunny »
goe goe ,
heel wat bruikbare tips hier. op dit forum heerst een echt community gevoel.
planning:
afspraak bij de kul maken voor een " Maximale inspanningstest fietsen " eventueel met een trainingsadvies ( zien wat dat allemaal kost he ) ,
2 boeken besteld voor onder de kerstboom :
- Mountain Bike Magazine's Complete Guide To Mountain Biking Skills: Expert Tips On Conquering Curves, Corners, Dips, Descents, Hills, Water Hazards, And Other All-Terrain Challenges (Paperback) isbn : 0875963005
- Mastering Mountain Bike Skills (Paperback) by Brian Lopes, Lee McCormack isbn : 0736056246
en tot slot in de week op de home trainer trainen ( daar haal ik een gem. hartslag van 120 , goede vetverbranding dus en een goed voor een betere basisconditie ) en natuurlijk een wekelijkse TT maar geen 60 km meer voor mij voorlopig , 40 lijkt me voor mij het max .
heel wat bruikbare tips hier. op dit forum heerst een echt community gevoel.
planning:
afspraak bij de kul maken voor een " Maximale inspanningstest fietsen " eventueel met een trainingsadvies ( zien wat dat allemaal kost he ) ,
2 boeken besteld voor onder de kerstboom :
- Mountain Bike Magazine's Complete Guide To Mountain Biking Skills: Expert Tips On Conquering Curves, Corners, Dips, Descents, Hills, Water Hazards, And Other All-Terrain Challenges (Paperback) isbn : 0875963005
- Mastering Mountain Bike Skills (Paperback) by Brian Lopes, Lee McCormack isbn : 0736056246
en tot slot in de week op de home trainer trainen ( daar haal ik een gem. hartslag van 120 , goede vetverbranding dus en een goed voor een betere basisconditie ) en natuurlijk een wekelijkse TT maar geen 60 km meer voor mij voorlopig , 40 lijkt me voor mij het max .
Om in het test centrum van KU Leuven een inspanningstest te mogen doen, moet je eerst een attest verkrijgen van een erkende sportdokter.
( volgens de site: http://faber.kuleuven.be/topsportabc/in ... e-info.htm )
maar wat gebeurt er dan zo bij een sportdokter om dat attest te verkrijgen? worden er dan testen onder gaan? of is het allemaal slechts een formaliteit?
Zijn er al mensen met ervaring met de inspanningstest van KU Leuven in de labo van het sportkot?
( volgens de site: http://faber.kuleuven.be/topsportabc/in ... e-info.htm )
maar wat gebeurt er dan zo bij een sportdokter om dat attest te verkrijgen? worden er dan testen onder gaan? of is het allemaal slechts een formaliteit?
Zijn er al mensen met ervaring met de inspanningstest van KU Leuven in de labo van het sportkot?