Trek 6500

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Rapid
Mountainbiker

Post by Rapid »

Maratom wrote:@ Rapid

Qua vork moet je toch goed opletten hoor. Mijn kader (en dus waarschijnlijk ook het jouwe) is gemaakt voor een vork met 63mm veerweg. Ik had een nieuwe met 85mm geprobeerd en dat ging wel maar de vork lag me niet zo. Dan heb ik deze Recon gekocht met 100mm maar dat is toch duidelijk teveel van het goede. Er staat dan ook een andere vork met minder veerweg op het verlanglijstje.

Ik heb ondertussen alles al wel vervangen omdat de standaard afmontage (in 2000 dus) van m'n 6500 bij nader inzien toch niet zo vet was.

Heb je een adres om hem te laten spuiten ? En is dat dan met originele decals ? Ik ben daar ook wel in geinteresseerd.
Ik heb naar TREK gemailed en zij hebben me doorverwezen naar www.frankhoste.be. Deze werkt veel met TREK en heeft dan ook alle decals van TREK in stock.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

mooie bike!
Rikker
Mountainbiker

Post by Rikker »

Klopt het dat je met de Mavic's crossride niet echt een zwaargewicht mag zijn?
Maratom
Mountainbiker

Post by Maratom »

@ Rikker

Ik weeg rond de 75kg en ik heb met deze wielen ongeveer een 2750km afgelegd zonder problemen. Wel even bij vermelden dat ik de spaken niet zo hard gespannen heb staan. Ze zijn dan wel niet zo stijf maar ook iets minder kwetsbaar, denk ik. Wat ik niet zo goed aan ze vind is de (komt ie) slijtageïndicatiegroef. De remblokjes slijten daar namelijk op in en dat geeft een enorm gepiep na een tijdje.

Grtz.
Rapid
Mountainbiker

Post by Rapid »

Maratom wrote:@ Rapid

Qua vork moet je toch goed opletten hoor. Mijn kader (en dus waarschijnlijk ook het jouwe) is gemaakt voor een vork met 63mm veerweg. Ik had een nieuwe met 85mm geprobeerd en dat ging wel maar de vork lag me niet zo. Dan heb ik deze Recon gekocht met 100mm maar dat is toch duidelijk teveel van het goede. Er staat dan ook een andere vork met minder veerweg op het verlanglijstje.

Ik heb ondertussen alles al wel vervangen omdat de standaard afmontage (in 2000 dus) van m'n 6500 bij nader inzien toch niet zo vet was.

Heb je een adres om hem te laten spuiten ? En is dat dan met originele decals ? Ik ben daar ook wel in geinteresseerd.
Ik heb nu een Manitou SX vork. Ik denk met een veerweg van 80mm?
Wat zijn de problemen als je een langere veerweg neemt?
En wat zijn de voordelen van eventueel een langere veerweg te steken? Ik rij met 80mm en hen nog nooit probs gehad.

Ik zou ze willen vervangen om gewichtsbesparing.
Welke raad jij aan om onder een TREK 7000 van 2000 te zetten. Ik heb waarschijnlijk hetzelfde frame als jij. :wink:
BartjeV
Mountainbiker

Post by BartjeV »

Is dat frame dan zo hard veranderd ? Ik heb een 6500 van dit jaar en daar zit standaard een Manitou Axel op , dacht dat die standaard al een veerweg heeft van 80mm .

@Maratom , ferm fietsje BTW , vind 't goed dat ik eens iets lees over een upgrade van een ouder type 6500 , is toch een teken dat ik geen slechte fiets gekocht heb , moest je niet tevreden zijn , had je waarschijnlijk al dat geld er niet ingestoken hé !

@Rapid , enig idee van prijs voor lakken van 't frame , en word 't gespoten of gepoederlakt ? Niet dat ik de mijne al wil laten overspuiten , maar gewoon voor moest ik de kleur ooit beu worden !
Rapid
Mountainbiker

Post by Rapid »

BartjeV wrote:Is dat frame dan zo hard veranderd ? Ik heb een 6500 van dit jaar en daar zit standaard een Manitou Axel op , dacht dat die standaard al een veerweg heeft van 80mm .

@Maratom , ferm fietsje BTW , vind 't goed dat ik eens iets lees over een upgrade van een ouder type 6500 , is toch een teken dat ik geen slechte fiets gekocht heb , moest je niet tevreden zijn , had je waarschijnlijk al dat geld er niet ingestoken hé !

@Rapid , enig idee van prijs voor lakken van 't frame , en word 't gespoten of gepoederlakt ? Niet dat ik de mijne al wil laten overspuiten , maar gewoon voor moest ik de kleur ooit beu worden !
Poederlakken of spuiten?? Weet ik niet. 't Zal wel gedaan worden zoals de originele kaders bij TREK gedaan worden, want TREK Benelux heeft me doorverwezen naar Frank Hoste.
Kostprijs: 150 - 160€
Wachttijd: 3 weken.

Ik ga toch nog een beetje wachten met de mijne te laten herspuiten. Ik ga eerst wat upgraden: Crossmax ST; nieuwe vork; nieuwe pedalen; .... als hij dan wat ge-update is en lichter gemaakt is ga ik hem een nieuw kleurtje geven. =P~
Maratom
Mountainbiker

Post by Maratom »

Als je op de verschillende sites van mtb-merken de geometrieën van de hardtails even bekijkt dan merk je dat er meestal een hoek van ongeveer 73° voor de zitbuis en ongeveer 71° voor de stuurbuis (en vork) wordt genomen. Mijn frame is gemaakt op een veerweg van 63 mm. Als je daar dan een vork met meer veerweg inbouwt, met dus een grotere inbouwhoogte, dan helt de fiets eigenlijk een beetje achterover en verander je dus die hoeken. In dat opzicht denk ik wel dat de frames door de jaren heen dus iets gewijzigd zijn omdat de veerwegen enkel toenemen. Qua zitpositie merk je daar weinig van vind ik maar het stuurgedrag van de fiets veranderd toch wel wat. De fiets is minder nerveus geworden. Het manouvreren op technische single-tracks gaat iets minder vlot maar daar staat tegenover dat hij beter spoor houdt op de rechte stukken. Het voordeel van meer veerweg is simpel : meer comfort. Ben trouwens zéér tevreden van de RS Recon. Prachtige vork ! Het nadeel is dat door de grotere inbouwhoogte het stuur ook iets hoger staat waardoor je bij steile klimmen het voorwiel gemakkelijker en/of sneller licht. Dat valt dan weer op te lossen door wat spacers vanonder je stuurpen te halen en zodoende het stuur terug te laten zakken. Wat ik dus ook gedaan heb. Als je de rijeigenschappen van je fiets niet wil veranderen dan moet je dus een nieuwe vork nemen met dezelfde inbouwhoogte (!) als je oude. Let wel op. Het is inderdaad de inbouwhoogte die belangrijk is en niet elke vork met dezelfde veerweg heeft ook dezelfde inbouwhoogte. Bekijk de technische gegevens op de sites maar eens. Het is nu ook weer niet zo dat als je die inbouwhoogte lichtjes weizigd, je fiets voor geen meter meer rijdt. Je voelt gewoon verandering vind ik. Trouwens als je een ouder frame beetje bij beetje upgrade met nieuwe spullen kan je niet anders meer. Waar vind je nu nog een vork met 63 mm veerweg ? Ik heb door de jaren heen heel wat geld in de fiets gestoken en ik vond het dan ook de mooiste en beste mtb die ik tot nu toe heb gehad. Maar ik moet er nu wel bij vermelden dat ik hem onlangs heb verkocht. Op het verlanglijstje stonden o.a. Avid Juicy 7 schijfremmen, RS Reba vork en andere wielen en dan kwam het toch voordeliger uit een kompleet nieuwe fiets te kopen die alvast twee van de drie als standaard afmontage heeft. Verkocht na jaren trouwe dienst met toch wat pijn in het hart.

Grtz.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

ik weet een mars (63 mm) nieuw staan (nieuw, disc only, 1450gr, niet ingekorte stuurbuis en goedkoper dan u RS), dus mits wat zoeken ;)
Maratom
Mountainbiker

Post by Maratom »

Inderdaad mits wat zoeken...
Maar ik prefereer toch RS en disc only ging niet hé.
Ik had nog v-brakes.

Greetz.
Post Reply