Op m'n vorige bar-ends gezet. Handig idd om eens extra aan je stuur te trekken of je breed te maken als je wind in de rug hebt.
Maar eigenlijk zijn bar-ends een beetje meer ongevalgevoelig want je kan niet direct in de rem knijpen en je stuurkunst daalt ook....
Bar Ends ?
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Te laat, geen bar ends voor mij. ....stuur is afgezaagd (beide kanten 2,2 cm) en ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over het resultaat. Ik had wel even moeite de "choupkes" in de stuurbuis te krijgen aangezien deze binnenin dikker wordt.
Bar ends op een rizer (gebogen) stuur staan sowieso toch niet zo vind ik....
Bar ends op een rizer (gebogen) stuur staan sowieso toch niet zo vind ik....
-
zombie
- Mountainbiker
dank voor je tipsCorratec wrote:je kan in plaats van je pop lock een push lock nemen en een matchmaker van avid en de pushlock neemt al geen plaats meer in op het stuur ( hangt vast aan je remhendel ) je moet maar ens kijken op de site van sram/rockshox en je ziet hoe het werkt , je kan er ook de tiggershifter X.O en de 2007 versie van de X.9 aanvastzetten dan heb je maar 1 klauw op je stuur staan ! das dus gemakkelijk !
is het niet net de bedoeling van een breed stuur om meer kracht te kunnen zetten? Meer hefboom-effect?
Ik snap niet wat het voordeel is van een korter stuur? (behalve dat je tussen een smallere doorgang kunt)? Mijn vroegere RR5.2 had een smaller stuur dan mijn 9.1, en ik zou niet terug naar smaller willen...
Ik snap niet wat het voordeel is van een korter stuur? (behalve dat je tussen een smallere doorgang kunt)? Mijn vroegere RR5.2 had een smaller stuur dan mijn 9.1, en ik zou niet terug naar smaller willen...
-
zombie
- Mountainbiker
als ik mijn armen in een hoek van ong 90° tov van mijn borstkas hou dan geeft dat een veel relaxter gevoel dan bij een grotere hoek...tis gewoon een gevoel, nen wetenschappelijke uitleg kan ik niet geven.jervanheg wrote:is het niet net de bedoeling van een breed stuur om meer kracht te kunnen zetten? Meer hefboom-effect?
Ik heb een schouderbreedte van 47 cm aan de buitenkanten
-
IceCube
- Mountainbiker
- Location: Cube Ltd Race, full XT, Reba, Avid Elixir 9, Mavic CrossTrail, NN/RR
'k Zal een poging doen. De stuurbreedte maakt deel uit van de ergonomie van je fiets. Hoe smaller je stuur, hoe korter de beweging wordt die je moet maken om je voorwiel te draaien. Vooral bij het rijden van zeer technische stukken, is het verschil merkbaar. Uiteraard wordt de 'kracht' die je op je stuur moet zetten groter, als je een bocht moet maken met een korter stuur. Maar voor geoefende TT-rijders en racers is dit geen probleem. Bovendien geraak je met een smaller stuur iets makkelijker voorbij obstakels zoals bomen of paaltjes.zombie wrote:...nen wetenschappelijke uitleg kan ik niet geven...
Als je ooit de kans krijgt om direct na elkaar met een hoog rise-stuur (bvb 66 of 68 cm, meestal op een downhill fiets) te rijden, en daarna met een plat 56 of 58 cm stuur, zal je versteld staan van het verschil (uiteraard los te zien van het soort fiets).
Kijk ook eens naar een autoracer, ook daar is het stuur een pak kleiner in diameter, vanwege de veel directere respons.
Maar zoals reeds gezegd, het 'rijgevoel' bepaalt meestal mee de keuze van je stuur (en de breedte ervan).
Hier is een topic dat louter over stuurbreedte gaat:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=19078
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=19078
- mini bergaffer
- Mountainbiker
Post by mini bergaffer »
ik had vroeger moesen handvaten en die schoven er zo af en dan moest je die daar altijd terug op stampen en tijdens een rit is da nie gemakkelijk. Heb dan niewe gekocht en die schoven er ook af. Ik ben daarmee dan is bij de lbs geweest en die zei dat ik een glad stuur had en dat is ook zo. Heb deze handvaten niet meer verwisseld en gewone mini alu bar-ends van het merk traxx laten opzetten en ik ben er content van.