schijfremmen piepen en pakken niet goed

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
r1sthebest
Mountainbiker

schijfremmen piepen en pakken niet goed

Post by r1sthebest »

Hallo,
Ik rijd met juicy seven schijfremmen. Ik had mij nieuwe blokjes laten monteren en achteraan sleepte de blokjes héél erg. Na even opnieuw te monteren was alles terug goed en de remmen pakten als nooit tevoren!(Zéér goed ingereden waarschijnlijk :-) ) je kon direct het wiel blokkeren. Maar na het kuisen van mijn fiets slieren ze terug door en piepen ze als geen ander (net zoals mijn vooste)
Wat kan ik daar aan doen? Ik heb reeds de remschijfjes en de blokjes eens héél licht opgeschuurd met zéér licht schuurpapier maar dat helpt niets.
Iemand??
rene 28
Mountainbiker

Post by rene 28 »

Zit je wiel er wel goed in?
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

Probeer eens om de schijven te ontvetten met aceton.
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Het ziet ernaaruit dat je remblokjes en/of schijfremmen last hebben van je schoonmaakmiddel. Je moet idd ff je schijfrem schoonmaken met een ontvettend middel en je remblokjes schuuren (dit hoeft niet echt licht te zijn). En mischien de volgende keer uitkijken met je schoonmaakmiddel.
LucVR
Mountainbiker
Location: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Post by LucVR »

Het lijkt er inderdaad op dat het met het schoonmaakmiddel te maken heeft. De kans is dan ook groot dat je remblokjes erme doordrenkt zijn en even opschuren gaat dan niks helpen. Je kan proberen van je blokjes uit te koken: in pannetje met laagje water en volledig droog laten koken. Als dat niet helpt, zal je nieuwe blokjes moeten steken en in het vervolg wat beter opletten welk kuisprodukt je gebruikt.
Junior
Mountainbiker

Post by Junior »

Misschien pakt de remklauw maar met één blokje ipv van twee. Meestal is het vaststaand blokje dat moet bijgeregeld worden.
speedfreak
Mountainbiker

Post by speedfreak »

Rij al jaren met schijfremmen en heb ondertussen geleerd dat je zoveel mogelijk met kuisproducten van die remblokjes moet blijven.
Gewoon na een TT of tocht een emmer met wat heet water met daar een beetje ontvetter in (dreft), ik gebruik altijd ecover. Daarna afspoelen en dan op de weg even je remmen droogrijden. Gedaan met piepen en verduurde remblokjes.
jervanheg
Mountainbiker

Post by jervanheg »

als ik ondervindtdtd dat ze wat minder goed remmen, hou ik ze op een langere afdaling een tijdje half dicht (waardoor je remt, maar niet onmiddellijk stilstaat). de hitte die daarbij vrijkomt is zeer groot (je kan de schijf niet aanraken) - genoeg om alle vloeistofresten op te branden. Daarna remt-ie weer met het normale, licht-schurende geluid en veeeeeeeeel grip.
Post Reply