geveerde of vaste vork

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
blazer
Mountainbiker

geveerde of vaste vork

Post by blazer »

ja titel zegt het al he

waneer kies je nu een geveerde vork , en waneer een vaste

ik doe veel vaste baan ,fietspad veel putjes dus zou denken dat een geveerde veel meer comfort geeft of ben ik fout?
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Ik denk dat het logisch is dat een geveerde vork meer confort geeft dan een vaste hé #-o
Die keuze is strikt persoonlijk, er zijn er die zweren bij een vaste vork en anderen bij een vering
blazer
Mountainbiker

Post by blazer »

ik vind de bike zeker mooier met geveerde vork
fennek
Mountainbiker

Post by fennek »

Volgens mij de voordelen van beide types vork:
vaste vork: goedkoper, lichter en onderhoudsvrij.
Geveerde vork: meer comfort
bontje3
Mountainbiker

Post by bontje3 »

ik denk da ge vele beter zijt met een vast vork want als ge een verende vork zou hebben en je rijd in een putje en ze veerd in dan ben je veel kracht en snelheid verloren.dus niet doe denk ik [-X
blazer
Mountainbiker

Post by blazer »

ook goe gezien van bontje
zou kunnen dat ge snelheid verliest
[sven]
Mountainbiker

Post by [sven] »

Ik zou een vaste vork nemen enkel al om het gewicht. Ik heb lang met vaste vork gereden zowel alle soorten asfalt als fietspad en modder, rotsen vanalles van sierra nevada tot ardennen. ik heb nooit een geveerde vork gemist, maar de nieuwe frames sturen er nu éénmaal beter dankzij hun aangepaste geometrie voor geveerde vork.

Ook nu met geveerde vork vraag ik me nog dikwijls af waar nu die toegevoegde waarde zit ( ook op de baan ), echte schokken blijft je toch voelen, kan ook moeilijk anders, als je dat niet wil koop je beter een koersfiets en rij je beter op nix dan supervlakke asfalt ;-)

mvg
sven
Ramboke
Mountainbiker

Post by Ramboke »

Geloof mij, in het bos voel je het verschil tussen een geveerde en niet-geveerde voorvork KEIhard (letterlijk en figuurlijk :wink: ). Met geveerde voorvork hebt ge, in het bos, veel meer stabiliteit omdat ge bij de eerste de beste kuil niet het gevoel hebt om de controle te verliezen.

Tegenwoordig zijn de meeste MTB'kes toch uitgerust met een "knoppeke" om de vering uit te draaien... op die manier kunt ge uw vering afzetten als ge vb een beklimming op de weg doet...

Greetzzz
Strikybart
Mountainbiker

Post by Strikybart »

Ramboke wrote:Tegenwoordig zijn de meeste MTB'kes toch uitgerust met een "knoppeke" om de vering uit te draaien... op die manier kunt ge uw vering afzetten als ge vb een beklimming op de weg doet...
Idd. Dat is echt dé oplossing op de gestelde vraag.
Je stelt de vering af voor de ondergrond die je zelf wenst en als je op een lang hard stuk komt of in een beklimming draai je de lock-out op en je vering zit potvast. Het verschil met een vaste vork is zeer klein.

Dit is wat men noemt "De gulden middenweg" :P

Grtz
daelman
Mountainbiker

Post by daelman »

zoveel mooier is een geveerde vork niet hoor! [-X
Image

Image

bij men cube is dan het tegenovergestelde en vind ik de verende vork mooier staan, maarja. ik rijd ontzettend graag met die vaste vork! accelereerd veel sneller en klimt een pak beter. (vind ik)
Post Reply