reden : ben sinds juli met mbt bezig , voordien nooit gesport. volgens mijn omg. neem ik teveel hooi op mijn vork ( gem 150 km / week ) , tijdens training een hartslag op de hometrainer van 120 , maar tijdens de start van een TT al 150 / minuut ( gewoon opwinding denk ik ) om na 3 uur ( 60 km + ) totaal leeg te stoppen met een gem tussen 160 en 170 / minuut. nadien voel ik men benen niet meer ( verzuurd ? ). en ik heb de indruk dat het de laatste weken enkel achteruit gaat
ik zoek dus een testcentrum omg. leuven ( kul / gasthuisberg ? ) , moet je daar een verwijsbriefje hebben van de dokter ? hoeveel kost dit ? wat houd zo een test in ? , wat kan je er achteraf mee aanvangen ?
testcentrum / sportdokter omg. leuven
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
-
fast_bunny
- Mountainbiker
-
jaro
- Mountainbiker
Ik heb dat laten doen in Gasthuisberg. Gewoon bellen voor een afspraak.
Bloed wordt genomen een electrogram gemaakt, bloeddruk ed. natuurlijk ook. Daarna fietske op met een knijper op je neus en darmkes in je mond en dan maar trappen tegen eenzelfde ritme. Ondertussen worden metingen gedaan en om de zoveel tijd de weerstand verhoogt. Het is dan aan u om dat zo lang mogelijk vol te houden. Na de test krijg je de resultaten.
Prijs ? ik dacht dat ik 80 à 90 € betaald heb, wel een deel teruggetrokken van de ziekenkas maar hoeveel dat weet ik niet meer.
Bloed wordt genomen een electrogram gemaakt, bloeddruk ed. natuurlijk ook. Daarna fietske op met een knijper op je neus en darmkes in je mond en dan maar trappen tegen eenzelfde ritme. Ondertussen worden metingen gedaan en om de zoveel tijd de weerstand verhoogt. Het is dan aan u om dat zo lang mogelijk vol te houden. Na de test krijg je de resultaten.
Prijs ? ik dacht dat ik 80 à 90 € betaald heb, wel een deel teruggetrokken van de ziekenkas maar hoeveel dat weet ik niet meer.
-
fast_bunny
- Mountainbiker
Post by fast_bunny »
en achter welke test moet ik dan juist vragen wanneer ik bel voor een afspraak ? electogram ? wat is de ideale voorbereiding voor die test ? rust nemen in de dagen vooraf of heeft dit geen belang ?
-
jaro
- Mountainbiker
Sporttest vragen. Je kunt er ook bij vermelden dat het je bedoeling is om veel te gaan fietsen.
Electrogram is voor een nazicht van je hartfunktie. Bijvoorbeeld nakijken of het regelmatig klopt, of er geen onderbrekingen tussenkomen en dergelijke. Je moet gaan liggen en men plakt electroden ( soort elektrische voelertjes ) op je lichaam. Een toestel doet dan de meting en geeft onmiddelijk het resultaat. Voel je niks van.
Hou er wel rekening mee dat de test op de fiets redelijk zwaar is. Zie dat je in vorm bent als je eraan begint.
Electrogram is voor een nazicht van je hartfunktie. Bijvoorbeeld nakijken of het regelmatig klopt, of er geen onderbrekingen tussenkomen en dergelijke. Je moet gaan liggen en men plakt electroden ( soort elektrische voelertjes ) op je lichaam. Een toestel doet dan de meting en geeft onmiddelijk het resultaat. Voel je niks van.
Hou er wel rekening mee dat de test op de fiets redelijk zwaar is. Zie dat je in vorm bent als je eraan begint.
-
fast_bunny
- Mountainbiker
Post by fast_bunny »
ok , nog één vraagje .
kan je bij die test je verhaal kwijt ( bevindingen ) en krijg je nadien aanbevelingen ( trainingschema ) zodat je beter / gerichter kan gaan trainen ?
kan je bij die test je verhaal kwijt ( bevindingen ) en krijg je nadien aanbevelingen ( trainingschema ) zodat je beter / gerichter kan gaan trainen ?
-
jaro
- Mountainbiker
Je verhaal kwijt kunnen dat zal wel veronderstel ik. Heb dat persoonlijk niet gedaan omdat ik alleen een grondig onderzoek van mijn gezondheid wilde in verband met het fietsen en de limieten die ik nog aankan.
Je krijgt alle resultaten mee maar naar een trainingsschema heb ik niet gevraagd. Ik luister naar mijn lichaam (beetje ervaring die je krijgt na jaren ) en als dat zegt genoeg dan moet je je daar aan houden en het de kans geven om te herstellen.
Heb de resultaten wel met mijn dokter besproken, kwestie dat er voor een leek moeilijke woorden opstaan.
Je krijgt alle resultaten mee maar naar een trainingsschema heb ik niet gevraagd. Ik luister naar mijn lichaam (beetje ervaring die je krijgt na jaren ) en als dat zegt genoeg dan moet je je daar aan houden en het de kans geven om te herstellen.
Heb de resultaten wel met mijn dokter besproken, kwestie dat er voor een leek moeilijke woorden opstaan.
-
fast_bunny
- Mountainbiker
Post by fast_bunny »
bedankt voor de hulp,
ale , nog een " noob " vraagje.
is een truk om men hartslag te laten zakken tijdens een TT ?
zondag bv had ik bij de start al 150 zonder een trap te hebben gedaan. ( opwinding ? ) na 3 uur had ik een gem hartslag van 171 ! . op een afdaling zakt men hartslag wel vrij snel tot 150 maar wat ik ook doe ( lichter trappen , trager fietsen ) , ik krijg die niet lager en kan hem ook niet op 150 houden .
gebrek aan ervaring ? conditie ?
zondag bv had ik bij de start al 150 zonder een trap te hebben gedaan. ( opwinding ? ) na 3 uur had ik een gem hartslag van 171 ! . op een afdaling zakt men hartslag wel vrij snel tot 150 maar wat ik ook doe ( lichter trappen , trager fietsen ) , ik krijg die niet lager en kan hem ook niet op 150 houden .
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
fast_bunny wrote:bedankt voor de hulp,
ja die is er : benen stilhouden
in de eerste plaats je conditie uitbouwen... alleen hierdoor ga je die naar omlaag krijgen. eerst de basis verbreden (ext. duurtrainingen), daarna ga je gerichter werken, met weerstandsfases, en zo steeds verder uitbouwen. GEEN interval VOOR je de weerstandtrainingen onder de knie hebt...anders krijg je ellende.
eens je een stevige basis hebt, zal je hartslag al lager liggen. dan bij specifiek trainen gaat hij nog zakken naargelang de conditie betert.
het kost tijd, GEDULD!!!, en training. een andere weg is er niet.