welk ontvetter is het beste

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Trevorken
Mountainbiker
Location: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008

Post by Trevorken »

Ik dacht dat Dreft vrij veel zout bevat, dus echt goed is dit niet.
keere
Mountainbiker
Location: 2x trek elite 9.9, madone 5.2 duca ace 09, equinox 7 ultegra/DA08 + aeolus wheels

Post by keere »

alst de beste is da weet ik nie, maar ben allesinds heel content van die shimano, gewoon op een vod de keting afvagen, keer uitblazen met de compressor, nog es wa afvagen en dan smeren,
wij opt werk doen da al heel eind zo, en hebben der gene klagen over, maarja t hangt er natuurlijk ook wel vanaf hoe vuil je ketting is he,
en dit is wel een algemene manier,
wel raad ik af van de ontvetter direct op je ketting te doen, of op ieder ander onderdeel die je wil gaan ontvetten, aangezien dit TE veel wegneemt, smeering in de ketting ook, en die krijg je der niet meer terug in he,
maar zo heeft iedereen wel een manier,
grtz
orbeabikerfun
Mountainbiker

Post by orbeabikerfun »

bedankt voor de reactie
ik zal het eens proberen :P
fets
Mountainbiker

Post by fets »

bij de AVEVE een biologisch ontvetter; +/- 2€ voor 1 liter als ik mij nie vergis...
spicyritta
Mountainbiker

Post by spicyritta »

ik leg ketting direkt in ontvetter gedurende 1 dag en nadien enkele dagen in fijne olie.
Is dit niet goed dan? te aggressief naar ketting toe??
MTBert
Mountainbiker

Post by MTBert »

Ketting in een sopke met lauw water en, jawel, Dreft (groene :lol: ), een nachtje laten trekken, en de dag erna goed uitspoelen, afdrogen en daarna met een olie voor kettingen te smeren (van Texaco smeermiddelen, 'k wordt gesponsord :wink: ) inspuiten, en dan is hij weer klaar voor in't weekeind. 8)
mtb arno
Pro

Post by mtb arno »

ik gebruik bio cleaner van morgan blue, en ben er heel content van.
cjmtb
Mountainbiker

Post by cjmtb »

Ik was men ketting en tandwielen met motor ontvetter uit den auto5 :-D
Ketting ziet er nog als nieuw uit heb er 1700km me en bijna niks aan van slijtage 8)
Jakke
Mountainbiker

Post by Jakke »

Trevorken wrote:Ik dacht dat Dreft vrij veel zout bevat, dus echt goed is dit niet.
Vroeger gebruikte ik ook dreft ,is dus wel een super ontvetter
poetste mijne hele fiets daar mee; tot je na een tijdje eens uw lager cups van
bracket as en wiel as en dergelijke bekijkt,
alles bruin en droog en meer smeerbeurten nodig dan normaal is.

Ben nu al een paar jaar over gestapt op VIGOR dit is een allesreiniger zoals ajax of mr proper
(moeder de vrouw zal dit wel kennen) alleen is vigor gemaakt op basis van lijnzaad olie
en dit droogd de boel zo niet uit.
Vigor vind je in de colruyt (oranje kruiken).

Ik gebruik vigor puur, verstuif dit op frame en ketting met een planten verstuiver.
(daar na haal ik mijn ketting eraf voor nog een benzine badje en een olie badje).
Wacko007
Mountainbiker

Post by Wacko007 »

Zelf heb ik vorig jaar iets heel speciaals mogen gebruiken... Ik weet niet of het in de handel verkrijgbaar is of gaat worden, maar hier alvast een ervaring die ik heb opgedaan.
Ik heb een product van Abcon gebruikt. Dat product was magisch. Je sproeide het op je ketting, derrailleurs,... en het vet droop er al af. Gebruik je ong een borsteltje en spoel het daarna af met water, dan is ALLES weg!!! Ik bedoel al het vet, je rubbertjes e.d. zijn onaangetast. Het is ook bio-vriendelijk, dus dat is ook al een plus. Je moest het nergens in laten weken, het werkte gewoon instant! Het product is gemaakt op basis van water en schapevet als ik me niet vergis... 't Was in ieder geval iets heel speciaals. De prijs is dan weer wat anders. Daar ken ik geen richtprijs voor, maar het was relatief duur.
Wat zeker is, was dat het echt een wondermiddel was! Geen enkel middel kwam daar maar in de buurt; Pedro's, petroleum, White Spirit,... allemaal producten die ineens op niets trokken!
Hopelijk wordt het dan toch op de markt gebracht. Als het een menselijke prijs is, dan kan dit productje wel eens hét schoonmaakmiddel van de biker worden.

Greetz,

Julien.
Post Reply