MTB en (loslopende) honden
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- .::Andy::.
- Mountainbiker
Zo snel en normaal mogelijk = zo snel en normaal mogelijk als in een sprint (zo tegen de 50 km/h).::Andy::. wrote:Hier in deze streek zijn er nu en dan wel es loslopende honden van een boerhof ofzo, maar tbeste daje doet is gewoon als je ze van ver ziet een beetje snelheid maken, en niet naar die hond omzien, zo snel en normaal mogelijk er langs passeren zonder op te kijken.
Ze denken dan dat ge ne brommer zijt
- Mountainbiker
Post by .::Andy::. »
nja nee gewoon niet van snelheid minderen zoals hier eerder is vermeld, goed wat vaart maken zodanig wanneer je passeert je trappers niet hoeft te bewegen 
- Mountainbiker
Post by .::Andy::. »
pvandebe wrote:Nu ja, da's het geval wanneer je er eentje spot die stil staat of rustig loopt langs de weg. Wat doe je als er nu een stuk of 2, 3 verspreid op je toegestormd komen over een weide als je over een veldweg rijdt die grenst aan die weide ?
Niets doen, aan hun gedrag zul je al snel zien of het vriendelijk of agressief bedoelt is e
Gewoonweg negeren en doorfietsen, wel zorgen dat opnieuw je benen stilstaan op de trappers
- mtb-fltn
- Mountainbiker
Kheb in het eerste topic hierover gelezen dat het best was om zo hard mogelijk te schreeuwen en tegelijk veel gebaren te maken naar een hond die op je afstormt met slechte bedoelingen. Velen waren het hierover eens. Maar nu lees ik hier niks meer over... Is hier iets van aan?
Ik mag blijkbaar van geluk spreken dat ik tijdens het lopen en mtb'en nog maar 1 keer een hond achter me aan heb gehad, een Jack Russel. Die kun je nog afschrikken door eens hard in de remmen te gaan. Maar ik hou mn hart vast voor de dag dat er een groter beest achter me aanzit. Ik lees hier zoveel verschillende zaken dat ik echt ni weet wa doen in zo'n geval. En zo snel rijd ik nu ook weer ni, dus dat is mss niet de best optie....
Ik mag blijkbaar van geluk spreken dat ik tijdens het lopen en mtb'en nog maar 1 keer een hond achter me aan heb gehad, een Jack Russel. Die kun je nog afschrikken door eens hard in de remmen te gaan. Maar ik hou mn hart vast voor de dag dat er een groter beest achter me aanzit. Ik lees hier zoveel verschillende zaken dat ik echt ni weet wa doen in zo'n geval. En zo snel rijd ik nu ook weer ni, dus dat is mss niet de best optie....
- Rikske
- Mountainbiker
- Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition
Snel proberen weg te rijden is volgens mij geen goed idee, zeker op onverhard, vermits een doorsnee (grote) hond op onverhard véél sneller is als de doorsnee biker. Volgens mij is het nog altijd het beste om te stoppen, je fiets tussen jou en de hond te plaatsen en dan proberen in te schatten wat voor hond er voor jou staat.mtb-fltn wrote:Kheb in het eerste topic hierover gelezen dat het best was om zo hard mogelijk te schreeuwen en tegelijk veel gebaren te maken naar een hond die op je afstormt met slechte bedoelingen. Velen waren het hierover eens. Maar nu lees ik hier niks meer over... Is hier iets van aan?
Is deze niet zo standvast, dan kan je proberen om hard te roepen en je dominant op te stellen.
Ziet deze er echter één van het standvastige type uit dan doe je er beter aan om dus je fiets tussen jou en de hond te plaatsen en hem dan niet rechtstreeks aan te kijken en geen plotselinge bewegingen te maken, zodat je toont dat je voor hem géén bedreiging bent, meestal gaan ze dan gewoon weg (en anders kan je alleen maar proberen hem af te houden met je fiets
Als je echter toch beslist om een sprintje eruit te persen, dan maak je het voor de hond alleen maar leuker.