Schotland Coast to Coast 2007

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
ivo
Mountainbiker

Schotland Coast to Coast 2007

Post by ivo »

Van eind mei 2007 tot begin september 2007 organiseert men in Schotland een mtb rit door de Highlands van (het gekende) Fort William (Westkust) naar Montrose (Oostkust). Een rit over bijna 300Km en 7100 Hm.

Info:

Voor het vervoer van Glasgow naar de startplaats en terug zorgt de organisator.

De website van de organisator vind je hier

Volgende peridoes zijn beschikbaar:
1. 27/5 - 2/6
2. 22/7 - 28/7
3. 26/8 - 1/9

De prijs bedraagt 710 € en vanaf 5 personen 685€
Hierin zit ook het vervoer van Glasgow-Fort William en Montrose-Glasgow.

Trajectinfo:

Dag 1: Fort William naar Roy Bridge
Afstand 25 km, Hm: 500m

Dag 2: Roy Bridge naar Laggan
Afstand 50 km, Hm: 1200m

Dag 3: Laggan naar Aviemore
Afstand 48km, Hm: 1000m

Dag 4: Aviemore naar Tomintoul
Afstand 45km, Hm: 1300m

Dag 5: Tomintoul naar Ballater
Afstand 42km, Hm: 1500m

Dag 6: Ballater to Edzell
Afstand 62km, Hm: 1550m

Dag 7: Edzell to Montrose
Afstand 20km, Hm: 100m

Zelfde dag terugkeer naar Glasgow (rit van 2:30 met vervoer organisatie)

Alles in nogal een relax sfeer. Vb. ontbijt om 09:00 uur - vertrek tussen 10:00 en 10:30 uur en op het eindpunt rond 17:00 uur, afhankelijk van de rit iets vroeger of iets later.

Het verblijf is ook niet in tenten maar in comfortabele B&B. Indien de groep minder gesteld is op comfort is er ook de mogelijkheid te verblijven in goedkopere hostels wat de reissom goedkoper zou maken.

Indien er 5 ernstige kandidaten zijn voor dezelfe periode wil ik dan verder
wel alle praktische details nakijken en uitwerken.
Indien er genoeg NIET fietsers meegaan (vb. echtenoten/echtgenotes die dat niet zien zitten) kunnen we bv aan de organisatie ook vragen of ze voor diegenen in dezelfde periode wandeltracks kunnen organiseren met bv. op het einde eenzelfde meeting point (het is maar een voorstel).

Ter finale voorbereiding wil ik zelfs, voor de vrijwillgers, in maart 2007, een stage organiseren in de Ardèche (kan je je conditie op punt stellen en je technische kunnen bijschaven en testen).
Als je dit aankan is Schotland zeker te doen.

Dus als je interesse hebt laat in deze topic het volgende weten:

1. Interesse voor de C2C voor xxx periode.
2. Interesse in vervoer per vliegtuig (of auto wil zelf rijden - aantal plaatsen beschikbaar) wil meerijden.
3. Interesse voor x extra personen voor wandelroutes.
4. Interesse voor stage Ardèche van xx tot xx maart 2007.

Vervoer:
Vervoer heen-terug:
Het vliegtuig:
Het vervoer naar Glasgow valt ook best mee.
Het beste is per vliegtuig want per auto (en boot) ben je een heel eind onderweg en nog duurder uit ook.
Van Charleroi naar Prestwick met Ryanair, zo'n 15€ en pak 15 € taxen.
Die LuH ligt op 55 Km van Glasgow centrum. Vlak tegenover Prestwick is er een treinstation. Om het half uur vertrekt er een trein naar Glasgow centraal. Indien je je betaalformuler (visavoucher) van Ryanair laat zien krijg je 50% korting op de trein. Komt dan op zo'n 10-15€ enkele reis. Dus voor zo'n 50 ben je op enkele uren ginder. Pak nog enkele 10tallen euro voor de fiets. Als je naar de Roc gaat kost het je al meer aan péage en ben je 12 uur onderweg.

De auto:

Via de eurotunnel is het ongeveer 1100Km tot in Glasgow. Zonder het vervoer van de overtocht te rekenen kom je al vlug aan 12 uur rijtijd.
Péage is er niet maar je verbruikt ongeveer 66 € aan diesel voor 1 persoon. Als je autodelend rijdt wordt het natuurlijk goedkoper.

Je kan de auto ook per boot laten overzetten.
De route het dichtsbijzijnde bij Glasgow is Zeebrugge-Rosyth. De overtocht duurt wel 17,5 uur. Een prijs heb ik nog niet gevonden.
Met de auto is het dan nog 73 Km naar Glasgow of 45' rijden.

Zeebrugge-Hull is ongeveer 11 uur varen en kost 139 € voor een auto met 2 inzittenden. Het is dan nog 430 Km en 4,5 uur autorijden tot Glasgow.

Calais-Dover is ongeveer 1,5 uur varen en kost 35 €. (auto en 9 inzittenden).
Vanuit Dover is het nog 755 Km en 8 uur rijden.

Duinkerke-Dover is ongeveer 2 uur varen en kost 44 € (auto en 9 inzittenden).
fets
Mountainbiker

Post by fets »

Awel, ik zie da wel zitten... :bounce:
En als data, één van de laatste 2 is goed... zou in die periode minder kans op regen moeten zijn, maar ja regen hoort nu eenmaal bij Schotland :P

Ga nog eens checken met een paar maten om te zien of die ook nie mee willen (en misschien het vrouwtje).
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

ik vind de rittekes nogal aan de korte kant.
70km per dag moet toch kunnen en 1500hm ook

ideaal eigenlijk voor de minder getrainden. (niet verkeerd opvatten hé)
dit uitrijden vergt ook een meer dan normale conditie.
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

=P~ 't Zou perfect zijn voor ons, moesten we dan niet aan de 'afwerking' van de bouw bezig zijn... :-? #-o
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

SOM epic ghost wrote:ik vind de rittekes nogal aan de korte kant.
70km per dag moet toch kunnen en 1500hm ook

ideaal eigenlijk voor de minder getrainden. (niet verkeerd opvatten hé)
dit uitrijden vergt ook een meer dan normale conditie.
Vond ik eerst ook maar het alternatief ,de Trans, is dan weer het andere uiterste met dagritten tot 100 Km en 3000 Hm. Dan zie je alleen maar je voorwiel denk ik. Dan maak ik er liever een prettige doevakantie van en doe, als het nog effe kan, wel een extra rondje in een bikepark na aankomst of ga ik nog wat sightwheeling doen.
Deze organisatie (met dank aan Rene) is ook deze met de beste prijs/kwaliteitsverhouding in de streek. Andere organisaties van de C2C vragen tot bijna het dubbele (en zijn eigenaardig genoeg nu al deels uitverkocht).
Het enige negatieve is het weer denk ik. Eens de stats van dit jaar nagezien en de temp tussen eind mei en eind augustus schommeld eginder tussen de 12 en 22° terwijl de rest van Europa lag te puffen onder een hittegolf. Nu ja als je het van op voorhand weet kan het nadien alleen maar meevallen.
TJ!
Mountainbiker

Post by TJ! »

ivo,
hoeveel man heb je al...
...'k begin ook wel goesting te krijgen... ;-)

De trips zouden van mij ook wel wat langer mogen zijn, maar om eens kennis te maken met het land is dit waarschijnlijk wel beter dan alle dagen de ziel uit je lijf te moeten rijden en 's avonds doodop in uw bed te ploffen.
En de dagen zien er op het overzicht toch nog goed gevuld uit...

En als dit meevalt, kunnen we het jaar nadien nog de Trans doen...

Mijn voorkeuren:
1. periode 27/5-2/6 (mei en juni zijn de droogste maanden volgens Lonely Planet, en 'k zal nog eens informeren bij mijn Schotse collega...)
2. een vliegmachien
3. geen wandelaars (hoewel een wandelingske 's avonds of op een "korte bike dag" er gerust bij mag voor mezelf...)
4. niet echt...
Strikybart
Mountainbiker

Post by Strikybart »

Ik zit al een tijdje met het idee om zoiets mee te doen en dit zou ideaal zijn als eerste keer maar de periodes zijn heel ambetant. De eerste valt nog tijdens het school, den tweede heb ik vakantiewerk en in de derde periode zou het kunne dak herexamens heb dus ik ga het risico nie lopen om in Schotland te zitten alsk herexamens moet gaan make.

Spijtig maar tzal voor nen andere keer zijn.

Grtz
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

TJ! wrote:ivo,
hoeveel man heb je al...
...'k begin ook wel goesting te krijgen... ;-)

De trips zouden van mij ook wel wat langer mogen zijn, maar om eens kennis te maken met het land is dit waarschijnlijk wel beter dan alle dagen de ziel uit je lijf te moeten rijden en 's avonds doodop in uw bed te ploffen.
En de dagen zien er op het overzicht toch nog goed gevuld uit...

En als dit meevalt, kunnen we het jaar nadien nog de Trans doen...

Mijn voorkeuren:
1. periode 27/5-2/6 (mei en juni zijn de droogste maanden volgens Lonely Planet, en 'k zal nog eens informeren bij mijn Schotse collega...)
2. een vliegmachien
3. geen wandelaars (hoewel een wandelingske 's avonds of op een "korte bike dag" er gerust bij mag voor mezelf...)
4. niet echt...
Zo te zien al een heleboel met een reden om niet te moeten gaan :-D
Jij bent de eerste die (bijna?) een besluit genomen heeft.

Tja en het weer. Je zal maar juist in een periode zitten die geen rekening houdt met de statistieken :-D . Ik ga er van uit dat het daar altijd bar weer is, dan kan het ter plekke alleen maar meevallen (altijd beter dan die Dolemiti waar het volgens de stats altijd droog en warm weer was en je dat verschrikkelijk jaar begin juli plots uit je schoenen vroor).

Mij is iedere periode goed. Als er niemand is die een positief besluit neemt
ga ik noodgedwongen met onze Noorderburen mee in de 2de periode om de kosten te drukken :wink:
TJ!
Mountainbiker

Post by TJ! »

ivo wrote: Jij bent de eerste die (bijna?) een besluit genomen heeft.
Bwa... toch "bijna", hé Ivo.
Mocht het een 10-15-20km per dag meer zijn, dan zou 'k al helemaal ni meer twijfelen.
Dan zouden we ook wat verder dan Fort William kunnen vertrekken en er een échte Coast 2 Coast van maken... :-D
Edit: iets gelijk DEN DEZE dus... ;-)

Euh... hoe zit dat met die hollanders...?
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Al aan de winterslaap begonnen?
Het begon allemaal hier :wink:
Post Reply