mtb lichter maken

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

2 maanden geleden nieuwe Vuelta/Miranda magnesium v-brakes in combinatie met Powercordz gestoken.
Imo een goede prijs/gewicht/remkracht verhouding aan 100€ voor F+R.
Ze remmen in ieder geval beter dan de Avids SD5 die er oorspronkelijk opstonden.
Gewicht per set 125g via een beetje tuning.
mariodc
Mountainbiker

Post by mariodc »

barends der af hebben we toch niet nodig . voor 99% show
en 1% bescherming dus voor mij kan het gemist worden en hopla 200 gr lichter en voor het vertrek eens goe naar het wc gaan en hopla 400 gr lichter .
ik weet nie ze als uwe fiets 10 kg weegt moet die dan nog op dieet ik denk dat de bmi goe is .
Guest

Post by Guest »

mm ik kan toch mijn bar-ends niet missen
die gebruik ik heel veel dus voor de schow staan die er niet op bij mij
ik ken een paar grote toppers die ook niet zonder kunnen(willen)
$mokeyJoe

Re: mtb lichter maken

Post by $mokeyJoe »

scott team issue wrote: Frame: scott team issue 1175gr
wielen: dt-swiss 4.1 ceramic =>Setje laten maken met Tune naven,Sapim of DT spaken,alu nippels en ZTR355 velgen of XC717(afhankelijk of je ceramic wil of niet)
Vork: manitou skareb elite (wordt zeker niet vervangen door een sid, skareb is voormij ok)
stuur: pro carbon 112gr
Zadel: SDG titanium 173gr =>Probeer eens een Speedneedle.Zit ie goed heb je direct 75g winst!
zadelpen ritchey wcs (242gr) =>Verander deze door eentje van +/- 185g(Tune,Extralite,Easton EC70/90,Thomson Masterpiece,Use Alien,etc)
Balhoofd: pro (115gr) =>Is dit een semi of gewoon?
Bar ends: ritchey wcs (198gr (2stks) =>Extralite,Tune(in veel kleuren),Smica,etc
buitenbanden: ritchey zed race (598gr) =>Hangt ervan af welke ondergrond,maar ik heb zeer goede ervaringen met de Conti Twister SS,nu voor de winter ga ik de Conti Speed King proberen.
Pedalen: Xpedo 271gr =>Als ze versleten zijn,eventueel de Ti/Ti als je er tevreden over bent,andere mogelijkheden alle CrankBrother vanaf de Ti,Speedplays,Exustar(alhoewel deze blijkbaar niet lang meegaan,ikzelf heb nog een setje liggen maar nog niet gebruikt)
crankstel + arm xt: 905gr =>Hier kan ik weinig aanraden omdat ik maar met 2 crankstellen heb gereden,nl de XT en dan Tune Fastfoot
vr der xt: 140gr =>Valt weinig te verbeteren om gewicht te winnen(enkel als je geld over hebt)
der acht. 240gr =>Idem als der. voor
ketting 300gr =>KMC X9SL =>60g winst!cassete 300gr
shifters xt (2stks:368gr) =>368!!!Leg uit!Welke zijn deze dan?
handvaten 132 gr =>Zeker vervangen door Procraft of BBB=>meer dan 100g winst!
remmen: magura hss 33 790gr =>Heb je graag V-brakes of discs?
Welke zijn goede lichte binnenbanden? =>De beste zijn géén! :P NoTubes vloeistof.60g voor beide wielen
idem velglint. =>Indien je kiest voor NoTubes=>Yellow tape(12g!valve+tape)=>Anders...weet ik niet echt! :oops:
Remmen vervangen door xtr v-brakes? => :oops: Je kiest voor V-brakes dus!Kies voor Avid,minder scharnieren,lichter,remmen even goed(naar mijn ervaring)Met de Avid SD SL's heb je al een lichte set met goede eigenschappen.Wil je meer uitgeven,ga voor Extralite(licht en toch zeer goede performance)zijn er v-brake remmen op de markt voor ceramische velgen?=>Dit heeft enkel te maken met de keuze van remblokjes.Koolstop groen zijn bv. voor ceramische velgen
En dit zie ik nu pas! :oops: :oops:
Dat zou ik aanraden.Hiermee kan je je fiets lichter maken zonder aan betrouwbaarheid in te boeten.Je kan nog meer,maar laat maar eerst weten hoe ver je wil gaan.Trouwens,hoeveel wil je besteden?

Welkom bij de WW's by the way! :lol:

Groetjes,
$mokeyJoe

Met deze veranderingen heb je je fiets ongeveer 1kg lichter gemaakt!(+/-)
stan 1
Mountainbiker
Location: Cannondale f500 magura louise brakes , crossmax xl disc wielen

Post by stan 1 »

Draaien jullie het gedeelte niet gebruikte schroefdraad van de boutjes ook tot op de kern weg?
En deze eventueel uitboren, niet doorboren.
:wink:
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

stan 1 wrote:Draaien jullie het gedeelte niet gebruikte schroefdraad van de boutjes ook tot op de kern weg?
En deze eventueel uitboren, niet doorboren.
:wink:
Als je de juiste lengte van bouten koopt,hoef je ze niet af te vijlen,anders wel.Uitboren is niet mijn ding.Doorboren enkel als ik bv. stelvijzen wil maken om een rem- of der.kabel te laten doorlopen.
Edit: Of bedoel je zoals Ernie Frieke doet met zijn vijsjes?Daar ben ik (nog) niet op voorzien! :wink:
stan 1
Mountainbiker

Post by stan 1 »

ik bedoel wel degelijk de manier van Ernie Frieke.
Ik heb dit voor mezelf gedaan, en het is wel degelijk een gewichtsbesparing, trouwens één die niets gekost heeft.
Groeten
mtb freakske
Mountainbiker

Post by mtb freakske »

altijd maar van jullie fiets lichter maken (niet dat ik dat wil hoor)
maar volgens mij zit het toch in de BEENTJES hoor:-):-):-)
stan 1
Mountainbiker

Post by stan 1 »

mtb freakske wrote:altijd maar van jullie fiets lichter maken (niet dat ik dat wil hoor)
maar volgens mij zit het toch in de BEENTJES hoor:-):-):-)
Ik ben 53 jaar en 1.76m groot, weeg droog 69kg, en mag van mijne dokter niet meer vermageren, dus zal het van de fiets moeten komen, trouwens aan de benen zal het ook niet liggen, rij gemiddeld 12000km p/jaar, dus zie maar uit dat ik niet voor jou in de remmen moet.
Post Reply