Hoe moet je conditie zijn voor de fun klasse

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
The Raceface
Mountainbiker

Post by The Raceface »

Indien je leefttijd het toelaat, zou ik toch verkiezen om bij de Masters te rijden. Niveau is hoger (hoewel ik hier helemaal niet zeker van ben), wedstrijden duren ook een half uur langer, maar het belangrijkste is dat er veel minder deelnemers zijn en je ook gemakkelijker kan opschuiven.
'k heb nog bij de funklasse gereden (toen men hiermee begon) en werd daar eens bijna in de nadars gereden voor ocharme een 30e plaats.
Ik ben dan vlug overgeschakeld naar de Masters en deze bieden mij toch meer fun. Ik rij wel geen topplaatsen maar je wordt er tenminste niet in de nadars gereden.
Maar zoals reeds velen melden, de funklasse is zeker niet te onderschatten en je moet toch stevig kunnen fietsen om hier een top 10 plaats te rijden. Maar als je enkel meedoet voor de "fun", dat kun je gerust meedoen met een stevige bassisconditie.
Erwin DC
Mountainbiker

Post by Erwin DC »

Ik rij telkenmale top 10 in de funklasse en dit komt niet zomaar.
Men eersre jaar in de funklasse reed ik rond de 15de en 18de plaats, het daaropvolgende tussen 8ste en 12de plaats. Het jaar daarop kon ik al tot half wedstrijd met de besten mee, maar moest toen passen en eindigde tussen de 6de en 10de plaats. Door 's winters wat aan krachttraining te doen en door rijper te worden eindig ik nu zelfs in de top 5 en kan soms eens winnen. Dit kan je maar bereiken door goed te trainen maar ook door een hard karakter te hebben met vooral veel doorzettingsvermogen.
Je fiets rijdt niet zomaar hé.
En doping? ik denk dat de funklasse nog zuiver is. Er zitten echt geen uitschieters bij die de ene dag winnen en de andere dag pas 20 ste worden. Dan zou ik me pas vragen stellen. Maar ik verzeker je de Funklasse is leuk, maar ikzelf maak nu de overstap naar de Masters 1.
Iets langere wedstrijden en wat meer respect. Want de funklasse wordt soms wat te nederig bekeken ondanks het tamelijk hoge niveau.
Maar voor iemand die wil beginnen is dit de ideale oplossing. En heb geduld, hoe meer je meedoet hoe beter je zal worden, je moet namelijk ook dat wedstrijdritme gewoon worden. Het is dus geen toertochtje waar je na een moeilijke strook eventjes moet wachten op je kameraad.
Nee hoor, dan pas na die stroken wordt het verschil gemaakt.

Allée, 't amusement nog en heb vooral FUN.
//Smalle\\
Mountainbiker

Post by //Smalle\\ »

ik lees hier dat het beste is om je te meten hoe goed je bent, je best eens meerijd met een beachrace.

Om daar aan mee te rijden heb je dan iets nodig van licenties of iets van de dokter. ik ben wel nog maar 18jaar of doet er dat niet toe.

Alvast bedankt
willemske
Mountainbiker

Post by willemske »

Gewoon inschrijven en meedoen :wink:
//Smalle\\
Mountainbiker

Post by //Smalle\\ »

bedankt

de volgende beachrace zal ik er zeker bij zijn 8)
heeft er nog iemand tips voor in het zand te rijden: techniek, materiaal, banden :roll:
willemske
Mountainbiker

Post by willemske »

Banden zonder noppen,maar daar staat genoeg over geschreven in dit topic :wink:
The Raceface
Mountainbiker

Post by The Raceface »

Ik weet niet of een beachrace een goede barometer is. De meeste wedstrijden is hard kunnen stoempen, ttz een wegwedstrijd op het strand. Buiten de wedstrijd van Oostduinkerke waar er ook technische stroken zijn.
Bij een goede XC wedstrijd komt er ook wat techniek van pas en 't is niet omdat je slecht rijdt op een beachrace dat je slechte xc wedstrijden gaat rijden.
Gumball
Mountainbiker

Post by Gumball »

XC (fun)wedstrijden zijn er idd op alle mogelijke parkoers: van MTB cyclocross parkoers, beachraces, beetje geaccidenteerd zoals flanderscup tot zeer technisch ala BK Bastogne of open wedstrijd Wereldbeker. De prestatie per parkoers is sterk afhankelijk van uw gewicht, techniek, materiaal en ballen aan uw lijf (toch voor BK en WB parkoers). Maar één ding is zeker, het is overal afzien om diene voor u te volgen :-D .

Ikzelf presteer doorgaans beter op vlakkere XC wedstrijden (mijn 80kilo zullen daar voor iets tussen zitten). Alhoewel zo’n technisch parkoers wel echt MTB’en is natuurlijk, hopelijk is er weer een open wedstrijd in Houffalize dit jaar :bounce: .

Naar mijn ondervinding zijn beachraces toegankelijker en minder nerveus om te beginnen met wedstrijden en heb je minder kans om gedubbeld te worden (2à3 toeren). Bij andere wedstrijden zal er eerder geroepen worden als je in de weg rijdt.
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

Weet er iemand met welke gemiddelde hartslag zo'n wedstrijden (duren een uur of twee veronderstel ik?) afgelegd worden (versus overslagpols en/of maximale hartslag natuurlijk)?
The Raceface
Mountainbiker

Post by The Raceface »

Een hartslag is persoonsgebonden en niet wedstrijd gebonden. Dus dit is onmogelijk te zeggen
Post Reply