LX-ketting powerlinken...

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
Liberto
Mountainbiker

LX-ketting powerlinken...

Post by Liberto »

Ik had graag zo een linkje tussen mijn ketting gestoken, maar aangezien dat shimano dat niet heeft, en ik een ketting van sram niet echt zag zitten (ander merk, en heb pas nieuwe ketting gekocht...), dacht ik om gewoon zo een linkje te kopen bij de LBS en dat er tussen te jassen...

Dat blijkt snel anders uitgedraaid te zijn:
Ik ben begonnen bij de Ultegra ketting van mijn koersvelo: ik heb 5 schakels geprobeerd te openen, maar dat ging hoegenaamd niet... Ik heb 2 pinnekes van mijn pons naar de hel gedraaid :(
Nieuwe pons gekocht en met volle moed aan de LX ketting begonnen van mijn MTB, hier hetzelfde verhaal... (Na 1 kapot pinneke ben ik er maar mee gestopt).

Is er op die kettingen van shimano maar 1 pinneke ofzo dat 'losgeponst' kan worden? En hoe moet ik dat herkennen??
Als er al maar 1 pinneke moest zijn; moet ik er geen twee loskrijgen om zo een linkje te plaatsen?

HelpHelp... :-? :oops:
fennek
Mountainbiker

Post by fennek »

Als ik het goed begrijp sneuvelt je kettingpons bij het openen van de ketting.

Image

Let er op dat je ketting recht zit in de pons, zodat de pin ook recht op het pinnetje in de ketting drukt. plaats ze bij voorkeur ook tegen de achterkant zodat je meer stevigheid hebt om tegenaan te drukken.
Liberto
Mountainbiker

Post by Liberto »

Allemaal op gelet... Doch, niets schijnt te werken...
Dus volgens jou moet het met eender welk pinnetje gaan??

Op de site van Shimano zag ik, wel enkel bij de Ultegra ketting, dat je een 'speciale' pons nodig hebt. (Zogenaamd TL-CN32 of TL-CN23)
Maar op de verpakking van de pons die ik heb, staat uitdrukkelijk dat ie ook geschikt is voor Shimano 9/10 speed kettingen... Mijn FM heeft er zelfs nog speciaal achter gevraagd, voor wat voor ketting het moest dienen...

Ik begrijp er niets van :(
van_hoof
Mountainbiker

Post by van_hoof »

je moet er eigelijk een schakel uithalen evengroot als je powerlink, dus gewoon een brede schakel eruit halen, dan blijft je ketting evenlang, hoe je die schakel eruit haalt, je steekt je kettingpons op je ketting en draait zacht aan zodat deze vast blijft zitten, dan zorg je ervoor dat je pinnetje van je kettingpons mooi overeenkomt met het pinnentje dat in je ketting zit en dan begin je zachtjes te draaien aan je kettingpons, zodat het pinnetje eruit geponsd wordt, de eerste keer is het handig dat je dit al zittend doet, eens je de techniek doorhebt is dit een fluitje van een cent hoor.
The Orb
Mountainbiker

Post by The Orb »

Ik heb onlangs nog een powerlink op een shimano lx en ook xtr ketting geplaatst. Geen probleem vastgesteld en werkt perfect.
Ik heb trouwens altijd een powerlink bij me als ik ga fietsen. Slechte schakel eruit bij kettingbreuk en powerlink ertussen. Na 5 min (vloeken inbegrepen) ben je alweer aan het rijden.
Coluche
Mountainbiker

Post by Coluche »

@krba: bedoel je dat je een SRAM powerlink in je Shimano-ketting plooit zonder het minste probleem? Past dit hier vlotjes in? :roll:
Guest

Post by Guest »

ik gebruik ook al jaren powerlinks (van sram) in shimano kettingen of andere merken
The Orb
Mountainbiker

Post by The Orb »

Coluche wrote:@krba: bedoel je dat je een SRAM powerlink in je Shimano-ketting plooit zonder het minste probleem? Past dit hier vlotjes in? :roll:
Zonder problemen!
Ik ga niet zeggen dat ze bij Shimano niet gaan zeggen dat dit niet goed is voor de ketting, maar dat is enkel om hun eigen pin-systeem te promoten.
Coluche
Mountainbiker

Post by Coluche »

Formitastisch! Wéér wat wijsheid bij :-D Dankt U!
Post Reply