Gisterenavond had ik een artikeltje gelezen in de O2-bikers over de nieuwigheden voor 2007. Carbon is duidelijk aan het doorbreken, ook voor MTB's.
Maar ik vroeg mij af uit wat zo een carbonframe nu eigenlijk bestaat. Puur theoretisch gezien is een carbon een koolstofverbinding. Elke materiaal waar koolstof in zit zou dus eigenlijk carbon kunnen genoemd worden... (zo bevat suiker of alcohol ook veel koolstof)
Ik veronderstel dat er combinaties gemaakt worden van koolstof met een aantal metalen... Weet iemand hier iets meer over?
Welke metalen worden waarvoor gebruikt, in welke hoeveelheden etc?
Eigenlijk komt mijn vraag erop neer dat ik graag zoiets zou krijgen als : waaruit bestaat water? wel dat zijn 2 atomen waterstof en een atoom zuurstof. (stom voorbeeld, ik weet het)
Samenstelling van Carbon (frames)
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Zogenaamde 'carbon' is een composiet. Composieten zijn opgebouwd uit een matrix en een vezel. Een veel voorkomend composiet is glasvezel-polyester. Scheepsrompen en dergelijke worden hiermee gemaakt.
In het geval van carbon is de vezel een weefsel uit koolstofvezel en de matrix is epoxyhars. Het weefsel wordt in een mal gelegd en geïmpregneerd met de nog vloeibare hars. Het hars zal uitharden doordat er een zgn. verharder aan toegevoegd wordt (bij polyester zijn dit peroxiden, bij epoxy ook denk ik). Het geheel kan vervolgens nog extra opgewarmd worden om het verhardingsproces te versnellen. Na uitharding ontmal je het stuk, et voila, je hebt je onderdeel.
Waaruit bestaat nu die koolstofvezel? Enkel en alleen uit koolstofatomen.
Koolstofvezel wordt gemaakt door een gewone kunststofvezel (PAN, een soort nylon) te verbranden, te 'carboniseren'. De volgende stap is het graphitiseren. Hoe verder in het proces hoe puurder de koolstof. Het resultaat is een soort honingraatstructuur in zeshoekvorm van koolstofatomen die zorgt voor een enorme hoge treksterkte. Een erg sterke vezel dus.
Hier krijg je een mooi beeld van de moleculaire structuren van carbon:
http://www.edinformatics.com/math_science/carbon.htm
Alstublief
, ja ik weet het, ik ben een uitslover!
Cheers,
Willem
In het geval van carbon is de vezel een weefsel uit koolstofvezel en de matrix is epoxyhars. Het weefsel wordt in een mal gelegd en geïmpregneerd met de nog vloeibare hars. Het hars zal uitharden doordat er een zgn. verharder aan toegevoegd wordt (bij polyester zijn dit peroxiden, bij epoxy ook denk ik). Het geheel kan vervolgens nog extra opgewarmd worden om het verhardingsproces te versnellen. Na uitharding ontmal je het stuk, et voila, je hebt je onderdeel.
Koolstofvezel wordt gemaakt door een gewone kunststofvezel (PAN, een soort nylon) te verbranden, te 'carboniseren'. De volgende stap is het graphitiseren. Hoe verder in het proces hoe puurder de koolstof. Het resultaat is een soort honingraatstructuur in zeshoekvorm van koolstofatomen die zorgt voor een enorme hoge treksterkte. Een erg sterke vezel dus.
Alstublief
Cheers,
Willem
- scelter
- Mountainbiker
Meneer heeft duidelijk van een ingenieursopleiding genoten :)wjv wrote:Zogenaamde 'carbon' is een composiet. Composieten zijn opgebouwd uit een matrix en een vezel. Een veel voorkomend composiet is glasvezel-polyester. Scheepsrompen en dergelijke worden hiermee gemaakt.
Alstublief, ja ik weet het, ik ben een uitslover!
Cheers,
Willem