Kwetsuren opgelopen tijdens MTBen

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Ik heb zelf nog niks aan de hand gehad, buiten 2 ontstoken knieën. Ik ken wel mtbikers die gekneusde ribben, gebroken sleutelbeen en een serieus hoofdletsel hebben gehad (die persoon heeft 3 weken in 't hospitaal gelegen en 't heeft er serieus om gespannen). Ne kameraad van mijn schoonbroer is een jaar of 3 geleden verongelukt, op zijn hoofd gevallen). En dan zie je op toertochten van die bikers zonder helm of met alleen een stukske stof op hunne kop.... alsof ze ne modeshow aan 't rijden zijn #-o . DOE EEN HELM OP!
Big
Mountainbiker

Post by Big »

Begin februari schedelbreuk. (Gebroken oogkast, neus, kaak, kin en barst in nekwervel)
Bij een sprong met mijn gezicht op het stuur beland :-?

3 maanden revalideren.
Lucky22
Mountainbiker
Location: veel te goed voor mijn benen (cannondale, gary fisher, Sandman)

kwetsuren opgelopen tijdens het mountainbiken

Post by Lucky22 »

Ik treed Fozzie bij : als het moet gebeuren, dan gebeurt het, maar daarvoor zeker niet met het MTBen.

Ben 7 jaar geleden nogal dom gevallen met snowboarden : was ondertussen reeds meer dan 10 jaar bezig (van in de beginjaren en voornamelijk slalom) en had op die 1O jaar nog nooit iets voorgehad alhoewel ik een paar harde smakken had gemaakt : verdict van de domme val : scheenbeen op 3 plaatsen gecompliceerd gebroken + chirurgen welke van Parijs moesten overkomen om het wat in orde te brengen, 2 titanium platen, 17 vijzen, 6 maanden bedlegerig, 3 maanden rolstoel, 1jaar protese en 2 jaar revalidatie via kine.
Wat me toen voornamelijk opviel waren de vooroordelen van de mensen : vermits ze ook wisten dat ik al jaren met de motor reed, ging bij elk weerzien iedereen ervan uit dat ik met de motor gevallen was...!!!

Ben vorig jaar terug aan het snowboarden begonnen en sinds 3 maanden ook aan het MTB. Ben 3 maanden geleden eveneens begonnen met voor de 1e maal met klikpedalen te rijden en ben tot nu toe hiermee zelfs nog niet zwaar gevallen (hout vasthouden, hout vasthouden, :wink: ) : ik wil maar zeggen : MTBen is even gevaarlijk of ongevaarlijk als alle andere sporten : kijk naar Marc Hermans, het ligt soms in een klein hoekje.

Ik vind dit een beetje een gevaarlijke topic : vermits enkel personen zullen reageren welke daadwerkelijk letsels hebben opgelopen, zou dit wel eens (toekomstige) MTBers kunnen afschrikken, terwijl misschien slechts 5% van de MTBers tijdens het MTB zelf al eens een letsel hebben opgelopen.

Je maakt het volgens mij ook zo gevaarlijk als je zelf wil : volle bak met verstand op nul een steile afdaling afvliegen of soepel en snel maar gecontroleerd een afdaling afbollen geeft meestal een verschillend eindresultaat (naar het vallen toe :wink: ).

Belangrijkste voor mij is dat ik met het MTBen terug een oude liefde heb teruggevonden, dat ik het zelf leuk vind, inspannend, genietend van de natuur en dat ik dit niet gevaarlijker vind dan andere sporten. Alhoewel vissen of schaken misschien misschien nog ongevaarlijker zijn :lol:
SusXT
Mountainbiker

Re: kwetsuren opgelopen tijdens het mountainbiken

Post by SusXT »

Lucky22 wrote:Je maakt het volgens mij ook zo gevaarlijk als je zelf wil...
Inderdaad! En verstand op 0 zetten = risico's nemen. Dus altijd effe kopke er bij houden, dan zal er niet vlug iets ernstig gebeuren
meatball
Mountainbiker

Post by meatball »

2 gebroken ribben op 10 jaar mtb,valt mee vindt ik #-o
Brainjumper
Mountainbiker

Post by Brainjumper »

Ge maakt het zelf zo gevaarlijk als ge wilt, naargeling de risico's die ge neemt. Al doende leert ge en door schade en schande wordt ge wijzer. :-D :oops: #-o :wink:
In de 10 jaar dat ik al bike nooit niks serieus aan de hand gehad, behalve in de overgang van 7de naar en in mijn 8ste jaar : 1) rib gekneusd 2) ligamenten in enkel gescheurd 3) gebroken neus 4) twee ribben gebroken en 5) zware hersenschudding.
Dit alles redelijk kort na mekaar binnen amper 14 maanden.
Na 5de crash heeft het meer dan een half jaar geduurd eer de daver terug wat uit mijn lijf was en meer dan 1 jaar eer ik mijn volledig zelfvertrouwen herwonnen had. Ik heb geen angst meer om te vallen, maar bike toch wat voorzichtiger dan voordien.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

een keer van natte uitgekapte trappen gedonderd toen ik naar beneden wou rijden... paar blauwe plekken en verder niks. ben al veel erger gevallen op de weg.

MTB is geen gevaarlijke sport...
het gevaarlijkste is wanneer je jezelf overschat en je niet gecalculeerde risicos gaat nemen.
en net dan gebeuren er meestal van die valpartijen waarbij men vanalles breekt.

voetbal daartegen is idd veel gevaarlijker... daar word vooral naast de bal getrapt en tegen de schenen, enkels enz... of een kopstootje a Zidane :)
franco
Mountainbiker
Location: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

Post by franco »

pvandebe wrote:hei franco, effe off topic : hoe bevalt de bianchi mutt ?
ik stuur je een pb
koenvgn
Mountainbiker
Location: Rocky mountain element 999 RSL 2014 - Specialized marathon carbon 29' 2013

Post by koenvgn »

Sunn xtreme wrote:een keer van natte uitgekapte trappen gedonderd toen ik naar beneden wou rijden... paar blauwe plekken en verder niks. ben al veel erger gevallen op de weg.

MTB is geen gevaarlijke sport...
het gevaarlijkste is wanneer je jezelf overschat en je niet gecalculeerde risicos gaat nemen.
en net dan gebeuren er meestal van die valpartijen waarbij men vanalles breekt.

voetbal daartegen is idd veel gevaarlijker... daar word vooral naast de bal getrapt en tegen de schenen, enkels enz... of een kopstootje a Zidane :)
Met andere woorden. De meeste die hier een bericht zullen zetten, hebben zichzelf overschat... :-?

Voetbal is inderdaad veel gevaarlijker maar laat de dokters hun mening maar hebben, we know better!
Max Power
Mountainbiker

Post by Max Power »

om eens een positieve noot te zetten:

op ongeveer 15000km waarvan denk ik de helft offroad, nog geen 'farcen' tegengekomen...
Post Reply