Winterbanden

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
deca c40
Mountainbiker

Post by deca c40 »

ik weet het ook niet meer :oops: heb er nu de skinny jimmy op liggen 1.9 tubless maar vind het toch nie zo goeie voor in de modder gisteren weeral op mijn bek gegaan maar voor de rest wel goeie band als't droog is maar vind het toch wel moeilijk kiezen voor welke band te gaan hoor
Bulls-Eye
Mountainbiker

Post by Bulls-Eye »

nothing 's impossible wrote:OEM wil zegged dat de band op een nieuwe fiets gemonteerd zat, Je krijgt de band dus zonder verpakking.

Ik denk niet dat er andere uitvoeringen geproduceerd worden voor OEM
Heb deze zomer in den Decathlon een wielsetje met banden gekocht en daar lagen Michelin Country Trail 1.9 op. Wilde mijne maat deze banden alleen kopen maar vindt die nergens ook niet op de site van, enkel in 2.0 dus is het best mogelijk dat er OEM versies zijn die voor de rest niet te krijgen/gemaakt zijn.

btw: ben er wel tevreden mee ook voor de modder, in de bochten hebben ze neiging van te schuiven maar dan treden de zijnoppen in werking en blijf je toch recht :-)
The OM
Mountainbiker

Post by The OM »

tussen 1.9 en 2.0 zult ge niet veel verschil voelen zenne :-D
Guido Beeck
Mountainbiker

Post by Guido Beeck »

King Kurt wrote:Heb de knoop doorgehakt..... Heb vooraan een NN 2.1 gemonteerd en achteraan een NN 1.8 . Morgen vertrek ik naar Houfalize en het schijnt er een beetje 'vochtig' te zijn. Ik hou jullie op de hoogte!
Heb je al nieuws? Ben ook aan't denken om die combinatie te leggen deze winter... Dat, of combinatie NN vooraan en RR achteraan...

Groet,

Guido
MacMan
Mountainbiker
Location: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2

Re: Winterbanden

Post by MacMan »

King Kurt wrote:Welke moet ik nemen.... :-? ? Ikzelf woon aan de kust en rij meestal de plaatselijke veld/bostochten. Zeer veel baggerwerk is er niet maar na een weekje regen kan het gebeuren dat er moet 'geploeterd' worden. Ook zitten er hier en daar stukken asfalt tussen. Het gebeurt dat ik met enkele vrienden naar 'heuvelland' of de Ardennen trek, doch niet veel. Dus ik ben op zoek naar een band die kan dienst doen voor dit alles en liefst een lage rolweerstand! Iemand suggesties? Alvast bedankt :wink: !
om even bij je vraag te blijven:
er zijn zoals je merkt verschillende opties
en je keuze hangt dan ook af van enkele zaken:

*de modder: er zijn verschillende soorten modder
in heuvelland zul je merken dat er stroken zijn waar de modder enorm plakt. zelfs de "beste" zelfreinigende band kan dan vollopen
zeer zwaar gaan wegen en minder tractie geven dan bijv een allround of zelf zomerband!

*je rijdt ook op asfalt stroken: voordeel de modder kan je ervan rijden
(een paar keer jumpen)
nadeel op asfalt meer rolweerstand met een echte modderband
vaak meer slijtage gevoelig.

* je rijstijl: comfort? snelheid ( wsh wel als je een band met weinig rolweerstand zoekt)
dit bepaalt ook hoeveel druk je op je banden zet
in de modder rij ik ook liefst met iets meer druk( afh ook van de banddikte) om snel door de modder te snijden en zo tractie te vinden op de hardere ondergrond.

ik rijd vaak in heuvelland en heb verschillende typen in de winter getest:
de swalbe jimmy's, goed, maar slijten snel op asfalt en lopen in plakmodder snel vol
de swalbeRR achter NN voor Combinatie. beetje hetzelfde. de RR regelmatig lek, de NN voor iets beter dan de jimmy's.

momenteel gebruik ik de combinatie achter de geax barro marathon tubeless achter( na een positief artikel van mtb plus van januari)
en specialized fastrack tubeless voor.

doel was : snelheid in slechte condities.

die geax achter vind ik tot nu toe de beste band op dit terrein( heuvelland) en voldoet aan al de door jou gestelde vereisten.
voorin geeft hij net niet genoeg controle in snelle,vettige afdalingen.

de fasttrack voor geeft een goede controle in de bochten
bij snelle afdalingen(vb cats berg) maar het loopt te snel vol naar min goesting.

ik overweeg nu om eens de swalbe NN of michellin AT voorin te plaatsen.
in combinatie met de geax achter.

oja:
deze zomer heb ik op aanraden van mijn mede bikers
van de streek met michellin xcr dry 2 gereden
een echte aanrader! licht, snel(lage rolweerstand), grip ,controle en tot heden nooit een lek.
(wat een verschil met de RR's!)
succes en laat je ervaringen weten!
:wink:
Charles
Mountainbiker

Post by Charles »

Zoals beloofd het verdict!(vr NN2.1; ar NN1.8 vouwbanden)
Heb twee dagen verschillende routes gereden in Houffalize, zonder echte regen; af en toe 'miezel'. Het lag op de lagere delen soms slijkerig maar ook geen baggerwerk.

Grip: Super! Heb zo goed als geen schuivers gehad zowel op harde als zachte ondergrond. Bij het klimmen 1keer een 'doorschuiver' gehad op natte rots, dus...

Sterkte: Heb toch veel op rotsen gereden alsook op 'gravé', asfalt en bosgrond. De banden zien er nog perfect uit. Geen enkele 'nob' is afgescheurd of zwaar versleten. Heb geen enkele keer lek gereden!

Comfort: Vooraan 2.7bar, achteraan het minimum voor een NN1.8, na. 3.0bar. Daar ik met een hardtail rij is 3.0bar achteraan soms zuur rijden op de rotsige afdalingen. Nu, daarvoor is een 1.8 ook niet echt gemaakt dacht ik... Rolweerstand; laag!

Montage:Zowel de band monteren als afhalen doe je zonder bandentrekkers, poepsimpel...!

Persoonlijk denk ik een goede keus te hebben gemaakt. Ik was zelfs verrast! Ik zeg ook niet dat dit DE beste keuze is daar ik nog geen ervaring heb met andere merken. Maar voor degenen die twijfelen........niet nodig!

Hopelijk hebben jullie hier iets aan :wink: .

Toetupdevelo!
MacMan
Mountainbiker
Location: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2

Post by MacMan »

Thx!
nuttige info =D>
en nu ff wachten tot er echte slijk is in de westhoek :-D
geef daar ook eens je mening over
Guido Beeck
Mountainbiker

Post by Guido Beeck »

King Kurt wrote:Zoals beloofd het verdict!(vr NN2.1; ar NN1.8 vouwbanden)
Heb twee dagen verschillende routes gereden in Houffalize, zonder echte regen; af en toe 'miezel'. Het lag op de lagere delen soms slijkerig maar ook geen baggerwerk.

Grip: Super! Heb zo goed als geen schuivers gehad zowel op harde als zachte ondergrond. Bij het klimmen 1keer een 'doorschuiver' gehad op natte rots, dus...

Sterkte: Heb toch veel op rotsen gereden alsook op 'gravé', asfalt en bosgrond. De banden zien er nog perfect uit. Geen enkele 'nob' is afgescheurd of zwaar versleten. Heb geen enkele keer lek gereden!

Comfort: Vooraan 2.7bar, achteraan het minimum voor een NN1.8, na. 3.0bar. Daar ik met een hardtail rij is 3.0bar achteraan soms zuur rijden op de rotsige afdalingen. Nu, daarvoor is een 1.8 ook niet echt gemaakt dacht ik... Rolweerstand; laag!

Montage:Zowel de band monteren als afhalen doe je zonder bandentrekkers, poepsimpel...!

Persoonlijk denk ik een goede keus te hebben gemaakt. Ik was zelfs verrast! Ik zeg ook niet dat dit DE beste keuze is daar ik nog geen ervaring heb met andere merken. Maar voor degenen die twijfelen........niet nodig!

Hopelijk hebben jullie hier iets aan :wink: .

Toetupdevelo!
Thanks,
Ga hetzelfde doen qua opstelling!

Groet,

Guido
MQV
Mountainbiker

Post by MQV »

Hoe kan je achterhalen welke bandenmaten passen in je vork/frame?

Ik zit nu met de standaardbanden Tioga 1.95 en bij deze is het al lastig bij het uit- en insteken van de wielen om de remblokken te passeren.
RockShark
Kerstman

Post by RockShark »

Ik heb da probleem ook, maar ik maak dan altijd min v-brakes los (door de kabel uit de klemmetje te halen...)
Werkt altijd...

Karel
Post Reply