Ik denk dat mogelijke factoren de volgende kunnen zijn... al dan niet gecombineerd:
- schouderbreedte
- plaats op het stuur om alles kwijt te kunnen ->>
- grips (al dan niet mogelijkheid om in te korten)
- rijden met of zonder barends
- met of zonder poplock
.....
- persoonlijke voorkeur
- Riser is sowieso breder dan flat bar
....
Veel mensen hier kiezen eerder voor recht stuur, omwille van de sportievere/"diepere" zit en misschien ook juist omdat die sturen doorgans korter zijn in de standaard lengte.
Voordeel van kortere sturen is inderdaad minder last/ veiliger om tussen bomen of andere obstakels te rijden, nerveuzer sturen (snellere stuurbewegingen) ... minder gewicht ...
Zelf heb ik onlangs men Riser stuurke ingekort van 63,5 cm naar 60cm. Ik rij graag iets breder, omdat ik liever meer controle heb --> breder = grotere hefboom = meer controle (vooral bij afdalingen). Met 60 cm heb ik net genoeg plaats om met barends, gripshifts, poplock en ingekorte WCS grips (7cm) te rijden. (Oversized stuur)
Verder misschien eens de zoekfunctie gebruiken aangezien ik hier zelf al veel topics over heb gevonden...
Greetz
Stuurbreedte MTB!
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- Luc
- Mountainbiker
Mijn stuurtje zit op 53cm (of was het nu 51cm ?), enige probleem is om m'n remmen, gripshifts, handvaten, belletje en bar-ends er op kwijt te kunnen. Ook Polar houdertje en in de winter fietsverlichting moet dan nog een plaatsje vinden.
Qua stuurgedrag geen klagen van, voor de meesten ben ik nog steeds een onbesuisde die in de afdalingen naar beneden stuif en bovendien o zo makkelijk bij smalle (boom) passages.
De reden dat ik het zo smal gemaakt heb is dat ikzelf qua schouderbreedte vrij smal ben, en dat ik vroeger nogal eens last kreeg van pijn in het bovenlichaam bij lange ruwere tochten. Naar mijn mening is dit verbeterd met dit smalle stuurtje.
Qua stuurgedrag geen klagen van, voor de meesten ben ik nog steeds een onbesuisde die in de afdalingen naar beneden stuif en bovendien o zo makkelijk bij smalle (boom) passages.
De reden dat ik het zo smal gemaakt heb is dat ikzelf qua schouderbreedte vrij smal ben, en dat ik vroeger nogal eens last kreeg van pijn in het bovenlichaam bij lange ruwere tochten. Naar mijn mening is dit verbeterd met dit smalle stuurtje.
Ik denk niet dat er richtlijnen zijn van uw stuur moet minimum X zijn en maxiumum Y ... bij manier van spreken éh.
Ikzelf vind een small stuur het meest ongemakkelijke dat er is, nu heb ik een stuurke van specialized en dat is 580mm (flatbar), daar voel ik me heel gemakkelijk bij, op één van m'n vorige fietsen stond een stuurtje van 540 (was al aan geprutst geweest) en daar voelde ik me echt niet goed bij, de technische stukken waren veel moeilijker zo vond ik.
Dit is net hetzelfde met flatbar VS riser.
Sommige mensen vinden een riser niet passen op bepaald type fietsen, anderen vinden een riser te breed... ikzelf vind dit heel gemakkelijk, veel betere controle over het stuur en de fiets, maarja dat is terug puur persoonlijk!
Er zijn er dan die zeggen "afzagen die handel" en stuur zo smal mogelijk maken, wat het nu ervan is weet ik niet, vind het zelfs lelijk, maarja da's ook terug persoonlijk. Wil je een smaller stuur, koop dan iets van BBB of PRO, kost al bij al maar 20euro en dan moet je nergens de zaag beginnen inzetten. De afmetingen en gewicht ervan vind je online terug op de site van de fabrikanten.
Ik heb zelfs nog een stuurtje liggen van PRO, nog nooit gebruikt geweest, is 560mm lang en gewone flatbar type (25,4mm), indien gewenst mag je dit gerust afkopen, stuur anders een pb'ke.
Ikzelf vind een small stuur het meest ongemakkelijke dat er is, nu heb ik een stuurke van specialized en dat is 580mm (flatbar), daar voel ik me heel gemakkelijk bij, op één van m'n vorige fietsen stond een stuurtje van 540 (was al aan geprutst geweest) en daar voelde ik me echt niet goed bij, de technische stukken waren veel moeilijker zo vond ik.
Dit is net hetzelfde met flatbar VS riser.
Sommige mensen vinden een riser niet passen op bepaald type fietsen, anderen vinden een riser te breed... ikzelf vind dit heel gemakkelijk, veel betere controle over het stuur en de fiets, maarja dat is terug puur persoonlijk!
Er zijn er dan die zeggen "afzagen die handel" en stuur zo smal mogelijk maken, wat het nu ervan is weet ik niet, vind het zelfs lelijk, maarja da's ook terug persoonlijk. Wil je een smaller stuur, koop dan iets van BBB of PRO, kost al bij al maar 20euro en dan moet je nergens de zaag beginnen inzetten. De afmetingen en gewicht ervan vind je online terug op de site van de fabrikanten.
Ik heb zelfs nog een stuurtje liggen van PRO, nog nooit gebruikt geweest, is 560mm lang en gewone flatbar type (25,4mm), indien gewenst mag je dit gerust afkopen, stuur anders een pb'ke.
LOLendorfin wrote:meestal is een 56 wel voldoende, of ge moet al echt breed zijn en een 58 of 60 nemen.
ik ben 1m68 en weeg 60kg en rij met een 580mm stuur, ben ik dan ook breed
denk dat het gewoon op gevoel aankomt, de ene neemt dit de andere dat... net als riser vs flat, disc vs vbrakes, shimano vs sram...
Ik zou niet beginnen zagen en doen, zou gewoon een nieuw stuurtje kopen bij de lokale fietsboer, het gaat hier niet over imense bedragen dusja, eens proberen zou ik zeggen.