Helm dragen gevaarlijker dan geen helm dragen
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
-
marcusaurelius
- Mountainbiker
Post by marcusaurelius »
Goed te lezen dat er nog mensen zijn zoals Pvandbe die verstand hebben van het verkeer inzake fietsers. Geloof het nu maar, men rijdt je gewoon van je sokken als het even kan. En dit is niet alleen in het stadsverkeer zo. Als je bv. op een smalle betonnen landweg van pakweg drie meter breed een auto of landbouwwerktuig tegenkomt en je laat je daar niet gelden, zal je acht keer van de tien met je smoel in het zand terecht komen, tenzij je er vanuit gaat dat je zo fantastisch stuurvaardig bent dat je nog net door dat ene gaatje van een halve meter kan rijden met een kumulatief snelheidsverschil van pakweg (30+80) 110 km per uur. Ook hier geldt de regel, rij praktisch in het midden van de weg, waarmee je duidelijk maakt waarmee je zeker gezien wordt en de automobilist alleszins bepaald ongemakkelijk dat hij het niet zomaar kan maken om die snelheid aan te houden. Wij op het laatste moment pas uit, en vergeet zeker niet de chauffeur te bedanken voor zijn gepast (opgelegd of niet) rijgedrag indien hij even met de rechterwielen in de berm gaat rijden. Zorg echter ten allen tijde dat je uitwijkmogelijkheid hebt mocht het toch dreigen mis te gaan, want er zijn echt wel vieze gasten bij op de weg ...
sjiek gezegd makker
En in het geval van camionetten op dat soort baantjes :
a) spring alvast maar in de gracht als er eentje "aangeraced" komt (ge voelt dat van : allé, 'k ga weer ne keer prijs hebben)
b) doe je dat niet en heb je echt geen goesting voor de kant op te zoeken, uiterst rechts op het kantje en je hoofd bukken en naar rechts trekken voor de spiegel (hieraan is dus wel enig risico verbonden)
Bij tractors stap 'k altijd af en verstop 'k me nog liever ergens ver weg in 't struikgewas. 'k Ken nogal wat boeren en hoe ze "redeneren", snapt ge ?
Hier nog een goei van vanmorgen :
Ik rij op het fietspad (idd, als ze op de weg 70 rijden en er is een goed fietspad, dan pak 'k dat). Van den andere kant komen twee scholieren, jongen en meiske, meiske rijdt iets voor de jongen en rechts, dus eigenlijk rij 'k er recht op af. Omdat 'k denk dat ze me toch ziet en zal uitwijken naar de normale positie (links voor mij, rechts voor haar) gebruik 'k geen bel, doe geen teken, rij rustig verder. Kom 'k op zo'n meter of 5 van da meiske. Ikke : WATTE ???!!!!@#(:! Reed die toch niet met haar ogen dicht ! Ge kunt al raden waar 'k zat zeker de volgende milliseconde ????
En in het geval van camionetten op dat soort baantjes :
a) spring alvast maar in de gracht als er eentje "aangeraced" komt (ge voelt dat van : allé, 'k ga weer ne keer prijs hebben)
b) doe je dat niet en heb je echt geen goesting voor de kant op te zoeken, uiterst rechts op het kantje en je hoofd bukken en naar rechts trekken voor de spiegel (hieraan is dus wel enig risico verbonden)
Bij tractors stap 'k altijd af en verstop 'k me nog liever ergens ver weg in 't struikgewas. 'k Ken nogal wat boeren en hoe ze "redeneren", snapt ge ?
Hier nog een goei van vanmorgen :
Ik rij op het fietspad (idd, als ze op de weg 70 rijden en er is een goed fietspad, dan pak 'k dat). Van den andere kant komen twee scholieren, jongen en meiske, meiske rijdt iets voor de jongen en rechts, dus eigenlijk rij 'k er recht op af. Omdat 'k denk dat ze me toch ziet en zal uitwijken naar de normale positie (links voor mij, rechts voor haar) gebruik 'k geen bel, doe geen teken, rij rustig verder. Kom 'k op zo'n meter of 5 van da meiske. Ikke : WATTE ???!!!!@#(:! Reed die toch niet met haar ogen dicht ! Ge kunt al raden waar 'k zat zeker de volgende milliseconde ????
-
marcusaurelius
- Mountainbiker
Post by marcusaurelius »
Tja ... Pvandebe, eigenlijk sla je met die boeren zowat de nagel op de kop. Ik kom langs weerskanten uit een grote boerenfamilie. :) Het zijn patriotten, geloof me. Ze gaan er echt wel de facto vanuit dat zij nog de enigen zijn die werken in dit land. Bij acht van de tien gaat er dan ook zo'n ongelooflijke agressie uit naar mensen die zomaar voor hun plezier op 'hun' wegen komen rijden. De uitslaande messen en priemen van diverse machines die rakelings langs je heenschuren moet je er maar bijnemen. Ik stel me dan toch echt soms vragen, wat er gebeurt als een kind van pakweg acht jaar oud met nog beperkte motoriek op zulke weg verzeilt... Misschien dat er dan toch een waarheid schuilt in het eindbesluit van die onderzoeker betreffende de helmen waarin hij stelt dat de afstand die wordt aangehouden tot de zwakke weggebruiker rechtsstreeks evenredig is met de kwetsbaarheid van deze. M.a.w. men neemt gewoon een klein beetje meer afstand als je een vrouw bent, of een kind, of een man met een pruik .... Het komt er dan wel gewoon op neer, dat zij jouw leven in handen nemen en jureren of je inschattingsvermogen je voldoende mogelijkheid geeft om te overleven ... Maar we moeten er ook niet onnozel over doen, ik vlieg liever met mijn hoofd ergens tegen met een helm dan zonder een helm ... alhoewel een 'hitman' je ook wel eens kan 'missen' zonder helm, want .... je bent ook tien cm dunner ... ps Gisteren na het mountainbiken thuisgekomen wou ik wel dat ik helm had opgehad. Bij het schoenen uitdoen en door een ondoordachte draai met mijn hoofd tegen de deurstijl van de woonkamer geknald met een stevige bult tot gevolg. Tja, die drie Corsendonck'en na de toertocht zullen hieraan misschien niet vreemd zijn. Moraal van het verhaal, zet je helm op na het fietsen want het gevaar komt steeds wanneer je het niet verwacht ! 
Effe serieus zijn. Mijne stommen helm heeft al 3 keer mijn leven gered...letterlijk (2 keer tijdens mtb'en, 1 keer in het dagdagelijks verkeer). Ach, k'zal dus nie met nen velo kunnen rijden en val over het minste steentje of wortelkemarcusaurelius wrote:Om te beginnen gaat het hier over een serieuze studie die je in een context moet plaatsen van fietsen in het stadsverkeer. Dus zal het wel juist zijn, en moet je dat niet in vraag stellen. Er zijn veel andere zaken die je kunnen beschermen in het verkeer. Een ding weet ik zeker, als je je aan de verkeersregels houdt als fietser in het verkeer, rijden ze je binnen de kortste keren morsdood. Zo volg je beter de regelgeving van de hoge raad voor verkeersveiligdheid om minstens één meter van de rand van de weg te fietsen i.p.v. uiterst rechts, om je zichtbaarheid te verbeteren, automobilisten niet het idee te geven dat ze zomaar naast je elleboog kunnen door razen binnen de vijf cm, en om je in noodgevallen de nodige uitwijkruimte te geven. Met andere woorden, stel je assertief op als fietser in het verkeer, en men zal veel meer rekening met je houden. Ik denk dat ik recht van spreken heb in dit opzicht daar ik in dertig jaar recreatief en competitief fietsen (8000km per jaar, toch zes keer rond de wereld) geen enkele keer gevallen ben, m.u.v. die stomme val bij het opspringen van een hele hoge stoeprand in de laatste gordel, waarmee ik wil zeggen dat ik enig berekend risico toch niet schuw.nebraz M/29j. wrote:Zo'n karikaturaal artikel zal me zeker niet weerhouden om een helm te dragen.
Het gaat hem er volgens mij meer om zijn eigen ego op te krikken en in de belangstelling te komen dan de objectiviteit van wat hij schrijft.![]()
![]()
Of zijn argumentatie klopt laat ik hier in het midden maar als je de pro's en contra's tegen mekaar afweegt...
Dus als een studie dit uitwijst, neem het dan best ernstig i.p.v. weg te lachen.
Op mijn madam haar werk heeft der enen (amper 35 jaar) een paar jaar geleden ewa pech gehad: zonder helm geschept door nen auto: nu op ziektepensioen gezet, onthoudt niets meer. Misschien kunt ge ne keer proberen om aan zijn vrouw en 3 kids te gaan vertellen dat het dragen van nen helm in het verkeer eerder gevaarlijk is dan bijdraagt tot uw veiligheid: veel succes
k'ga me verder in deze zinloze discussie nie mengen
-
marcusaurelius
- Mountainbiker
Post by marcusaurelius »
Wees voorzichtig als je rijdt is alles wat ik je kan zeggen. Maar een helm is geen vrijgeleide om er overal tegenaan te vliegen. Bij het wielrennen op de weg zijn er de laatste tien jaar veel meer doden gevallen als ervoor. De bekendsten, die Rus, ben zijn naam even kwijt, Casartelli, die talentrijke Spanjaard verleden jaar, noem maar op, en ja, allemaal met helm hoor. Terwijl ik uit een ver verleden enkel maar de naam van de Portugees Agostinho onthouden heb die ongelukkiglijk over een hond is gereden, naast die van Stanneke Ockers uiteraard. Nu, bij wedstrijden draag ik uiteraard steeds een helm, ben niet gek ...
- turbomugge
- Mountainbiker
- Location: pro winner carbon,bh racemachine en xcluziv dirt cx monster...
Post by turbomugge »
ik droeg vroeger nooit een helm,maar mijn gebuur,die prof. met de sport bezig is vertelde me dat hij een tijdje geleden niet meer tijdig kon remmen toen een traktor uit een weggetje kwam,en zijdelings ertegen vloog...resultaat:helm in 2 stukken!!
stel je eens voor wat er gebeurd was had hij geen helm gedragen...
onlangs trainden we met 3 op de schorre in oostende,toen één van ons een bruggetje miste en voluit tegen de harde vlakte kwakte...juist voor mijnen neus
buiten wat schaafwonden was hij ongedeerd maar het kan evengoed heel anders uitdraaien...
conclusie:ik vertrek niet meer zonder helm op mijne knikker
stel je eens voor wat er gebeurd was had hij geen helm gedragen...
onlangs trainden we met 3 op de schorre in oostende,toen één van ons een bruggetje miste en voluit tegen de harde vlakte kwakte...juist voor mijnen neus
conclusie:ik vertrek niet meer zonder helm op mijne knikker