lopen vs fietsen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
The OM
Mountainbiker

Post by The OM »

Joriz wrote:Lopen word ik ook sneller beu dan fietsen, met wat muziek erbij gaat het al wat beter :-) Ik vermijd zoveel mogelijk asfalt maar nu het zo rap donker is toch liever op de asfalt ivm puttekes, boomwortels,... in de bos.

The OM: hoe combineer jij die 3 sporten dan? Ben ik benieuwd naar...
Awel... dus als ge mijn week is wilt zien :

Maandag : Geen speciale activiteiten, bij goed weer een MTB'ke
Dinsdag : lopen (+10km) + Gitaarles
Woensdag : Zwemmen (avond) en Meestal in de namiddag nog een MTB'ke
Donderdag : Gitaar + lopen (korte afstand)
Vrijdag : ga ik naar de papa
Zaterdag : Lopen, afhankelijk van het humeur gaat dat van 2 tot 15km
Zondag : Scouts + bij goed weer in de voormiddag MTB

Tamelijk goed gevuld zoals ge ziet...
De Mtb ritten, dat varieerd wel, soms is er eens een week dat ik maar een keer of zelfs niet ga rijden, maar bij goed weer ga ik ongeveer elke dag een tochtje doen...

Telt dat ik probeer een keer per week een deftige MTB-tocht te doen van 30-40km en dat daar dan nog korte tochtjes van 10-20km bijkomen, of af en toe is een trainigske op de weg mag ook wel.
Dat wisselt nogal in functie van hoe fit ik ben en naargelang het weer e

Zo doet ge dat dus om veel activiteiten te combineren :-D
xjfan
Mountainbiker

Post by xjfan »

Den deze heeft zo'n 15 maanden geleden tijdens een duathlon zo'n patella-pees-toestand opgelopen, maar durf niet meer te lopen. 1meter 85 groot en 84 kilo's is niet het ideale lopersBMI. Zelfs bij 't pingpongen merk ik dadelijk dat die blessure nog steeds in 't lijf zit. Hoewel ik zeer graag terug zou willen lopen, zit de schrik voor die tendinitis er toch nog steeds in. Is er nog hoop voor mij ??? #-o
hdbiker
Mountainbiker

Post by hdbiker »

Tendinitis gaat enkel weg door te rusten. Is die weg, ga naar een loopwinkel waar ze je voeten bekijken, je op de loopband zetten en zo zo schoenen voorschrijven.
Dan kun je terug beginnen lopen, maar best niet op verharde wegen maar op een piste of op boswegen.
xjfan
Mountainbiker

Post by xjfan »

hdbiker schreef
Tendinitis gaat enkel weg door te rusten. Is die weg, ga naar een loopwinkel waar ze je voeten bekijken, je op de loopband zetten en zo zo schoenen voorschrijven.
Dan kun je terug beginnen lopen, maar best niet op verharde wegen maar op een piste of op boswegen.
Toen ik in 1998 besloot om me voor te bereiden op een loopmarathon, was ik in zo'n loopwinkel (Beveren runnerswrld) advies gaan inwinnen (loopbandtest e.d.), 'k was toen hersteld van een scheenbeenvliesontsteking. Maar na een 2tal maanden was de pret er weer af (zelfde blessure). Waarschijnlijk overtraining + overgewicht. 'k Heb in die periode menige lektuur onder ogen gehad over training,techniek enz... :cry:
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

goede schoenen is het belangrijkste, best in een winkel gaan waar ze je laten lopen en verschillende schoenen laten proberen, is verschil in de hoogte van de zoolen dergelijke

en ik loop altijd op boomschors, loopt wel wat zwaarder maar minder kans op blessures, strech nooit voor ik begin, enkel beetje op einde
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

@xjfan : je loopt waarschijnlijk vooral op beton en asfalt?
met peesontstekingen is het altijd oppassen. steeds een arts raadplegen, en tot een paar weken na de herstelfase laten nakijken.

wat je ook hebt met pezen is, dat wanneer er wat pijn/ontsteking blijft sluimeren, het zaakje een chronische vorm krijgt.
een kennis van me had ook een peesontsteking - ter hoogte van de onderkant knieschijf. na een behandeling en een paar weekjes rust ging hij niet meer op controle, ondanks er nog lichte irritatie optrede na een gefietst te hebben. het zaakje is chronisch geworden en zit dus met de gebakken peren. hij kan er nog vanaf geraken, maar is al wel ruim 1 jaar verder nu.

bij lopers komen de meeste ontstekingen voort van op asfalt/beton te lopen, ondanks een goede opwarming en schoenen.

er zijn lopers die jarenlang competitie doen op bos en piste wedstrijden.... en ze lopen eens een keer op de weg en ze zitten in het sukkelstraatje. het vraagt veel aanpassing en tijd.
xjfan
Mountainbiker

Post by xjfan »

Sunn xtreme schreef
@xjfan : je loopt waarschijnlijk vooral op beton en asfalt?
Inderdaad liep ik vooral joggings op de weg. Trainingen waren op gemengde ondergrond (ook boomschorspistes) maar 'k liep liever op harde ondergrond. Wie niet horen wil, moet voelen hé ?! ](*,) Jullie weze gewaarschuuwd.
The OM
Mountainbiker

Post by The OM »

Op asfalt is de kans op verstuikte enkel enzo wel veel kleiner.
Verder heeft onverhard alleen maar voordelen denk ik.

Maar wat met grind? want dat loopt niet bepaald aangenaam vind ik... beter vermijden?
wim040
Mountainbiker

Post by wim040 »

't is maar een vraag

Is in een bos een platgetreden, hard aangestampte wandelweg zoveel zachter dan beton ?

Wim
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

wim040 wrote:'t is maar een vraag

Is in een bos een platgetreden, hard aangestampte wandelweg zoveel zachter dan beton ?

Wim
ja.

het beste voel je dat, wanneer je eens tegen de grond gaat op beton, en op een zandweg :lol:
Post Reply