Bar Ends ?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
zombie
Mountainbiker

Bar Ends ?

Post by zombie »

inde showroom kan je mij nieuwe mtb bekijken, een Focus Raven.
Daar staat een FSA XC180 OS flat bar op met Avid Juicy 5 en Sram X-9 triggers en een poploc van RS reba...
Ik heb dit weekend het stuur ingekort omdat ik nogal smal van bovenlijf ben (zo'n 2.5 cm aan weerskanten) en er zou nog een beetje af mogen...dat kan eigenlijk niet meer want ik krijg de poploc niet meer verder opgeschoven wegens de verdikking van de OverSized stuur...

Gezien mijn weinige ervaring met het MTB materiaal, is dit een bekend probleem en zijn de OS sturen bijgevolg 'kut' ivm korte afstellingen ?

Andere vraag ; zijn bar ends eigenlijk nodig en zoja waar gebruik je die dan vooral ?

merci
zombie
Ramboke
Mountainbiker

Post by Ramboke »

Om op uw laatste vraag te andwoorden,

bar ends zijn zeer nuttig op vlakke stukken als ge eens goed wilt doorperen. Maar ik gebruik ze het meest tijdens klimmekes omdat ge op die manier uw longcapaciteit kunt vergroten omdat uw handen verder naar buiten staan in vergelijking met de positie zonder bar-ends.

MAW ik kan bar-ends niet meer missen sinds dat ik ze heb geinstalleerd...
turbomugge
Mountainbiker
Location: pro winner carbon,bh racemachine en xcluziv dirt cx monster...

Post by turbomugge »

bij mijn weten zijn bar ends geen echte noodzaak,enkel een hulpmiddel bij het klimwerk...
IceCube
Mountainbiker
Location: Cube Ltd Race, full XT, Reba, Avid Elixir 9, Mavic CrossTrail, NN/RR

Post by IceCube »

Ik heb ook een FSA XC180 stuur, 2 handvatten, 2 remgrepen, 2 Deore schakelaars, een poplock spulleke. Door het dikke oversize gedeelte van het stuur, kan dat spul allemaal nog net op mijn stuur (niet ingekort !). En mijne computer staat (noodgedwongen) op mijn stuurpen.
Ik heb ook al aan 't rondzien geweest voor bar ends, maar door mijn brede poten kan ik mijn handvatten niet verkorten. Saluut bar ends dus!
FSA XC180 een kutstuur ? Niet echt, oerdegelijk en sterk, enkel een minder goeie keuze als je al die rommel op je stuur kwijt wil.
greenie
Mountainbiker

Re: Bar Ends ?

Post by greenie »

zombie wrote:omdat ik nogal smal van bovenlijf ben (zo'n 2.5 cm aan weerskanten)
2,5cm is wel een héél smal bovenlijf, hé :-) :-)

sorry, het is soms sterker dan mezelf
Griffon
Mountainbiker

Post by Griffon »

heb met mijn ritchey wcs stuur hetzelfde aan de hand, ik zou mijn stuur willen inkorten maar dan past de lock-out er niet meer op, heb nu de display van mijn XT-shifter al over de bevestiging van de LO geschoven zodat ik een cm plaats win en mijn bar-ends kan installeren.
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

Ik heb ook een ritchey wcs (31. 8 ) stuur. Ik heb hier m'n X.O gripshifts op, handvatten, pop loc, remmen en wcs bar ends. Gaat juist. Als je wilt inkorten zal je een 25.4 stuur en -pen moeten nemen.
daelman
Mountainbiker

Post by daelman »

geen probleem bij pro carbon stuur en ritchey pro. (geen oversized) ritchey is 54 cm, geen probleem voor pop loc, pro is 56cm, ook geen enkel probleem. op het ritchey stuur staan ergonomische handvatten met bar ends eraan, op het pro stuur handvatjes, shifters en bar ends, plaats gneoeg :-D
stevenvanroye
Mountainbiker

Post by stevenvanroye »

Ik ga hier geen nieuwe topic voor starten, dus here goes:

aangezien ik redelijk zwaar ben (85kg - 1.75m), had ik bij mijn vorige (veel te lange) bar-ends het probleem dat die af en toe eens durfden te verschuiven. Ik kon die ook niet veel harder aanspannen, dus daar ligt het probleem ook niet.

Zou dit probleem beter opgelost worden als ik kortere bar-ends installeer? Ik vermoed dat het "hefboomeffect" veel kleiner is, en dat ik dus sowieso minder druk kan zetten op die dingen (geen idee of mijn uitleg duidelijk is, maar goed)...

Kan iemand mij specifieke modellen van "korte" bar-ends aanraden?
hdbiker
Mountainbiker

Post by hdbiker »

Ik heb onlangs korte alu/carbon barends gevonden in de decathlon
voor 20€, bij de fietsenmaker kosten soortgelijke 40€ :wink:
Post Reply