blessure,training,voeding,enz...
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Alles is natuurlijk afhankelijk van je trainingsschema (aantal trainingsuren / week) en wat je de rest van de week nog moet doen (werken, vakantie, kinderen, ..). Ik ga nu naar Spanje, daar zal ik mijn trainingen vooral splitsen in blokken en vaak 2 keer per dag rijden, hierdoor heeft je lichaam meer tijd om te herstellen en zo kan ik ook meer dagen na elkaar trainen (combinatie intensief + recup). Daarnaast zal ik echter ook enkele lange ritten van 5 à 6u rijden EN lekker uitrusten op het strand. Zal later laten weten hoe het was.
ik hoop dat er wat tijd overschiet zodat ik eens ne extra keer kan afstappenivo wrote:En als het op de Cristalp dan heet is stapt ge dan ook af en doet ge de rest 's avonds ? :D
ps : laatste tijd hoor je er verschillenden klagen dat ze geen poot meer vooruit komen ondanks ze geweldig getraind hebben maar je kan niet elk weekend 100km vlammen, lcmt rijden in de hete zon, door de week trainen & werken, slecht slapen door de warmte, overdaad schaadt en zeker bij 30° kan je beter opletten of je pleegt roofbouw op je lichaam. Het is toch de bedoeling dat ik door training een beter conditie krijg voor de Cristalp en niet dat ik tegen dan uitgeblust ben ?
Volgens mij is het trainingseffect van een lange duurtraining (4à5uur) niet hetzelfde als je die training in 2 zou splitsen ('s morgens 3u 's avonds 2 uur)
Het doel van die lange duurtraining is juist je energiereserves leren aan te spreken. Als je deze traingen telkens in 2 sessies splits ga je op het einde van een marathon of wedstrijd steeds verzwakken omdat je niet gewend bent om je reserves aan te spreken.
Het doel van die lange duurtraining is juist je energiereserves leren aan te spreken. Als je deze traingen telkens in 2 sessies splits ga je op het einde van een marathon of wedstrijd steeds verzwakken omdat je niet gewend bent om je reserves aan te spreken.
-
Guest
Post by Guest »
Je moet bij een trainingsprogramma ook opletten dat je piekt op he tjuiste moment. Bij een training bouw je fitheid (conditie) op maar ook vermoeidheid. Deze vermoeiudheid ga je tegen door op het juiste moment te taperen. Als je niet regelmatig een taper inbouwt in je training en zeker in de week voor je prestatie blijft je vermoeidheidscurve boven je conditiecurve en is alle moeite voor niets geweest. In de laatste week voor een piek is het dan ook belangrijk geen lange duurtrainingen meer te doen (om de opgestapelde vermoeidheid af te bouwen) maar korte trainingen in de herstelzone en zeer korte intervals met weerstand en/of kracht gezien dee korte intensieve inspanningen te kort zijn om de vermoiedheid te beïnvloeden maar toch lang genoeg om de opgebouwde conditie vast te houden tot de prestatiedag.FRENS wrote:ik hoop dat er wat tijd overschiet zodat ik eens ne extra keer kan afstappenivo wrote:En als het op de Cristalp dan heet is stapt ge dan ook af en doet ge de rest 's avonds ? :D
ps : laatste tijd hoor je er verschillenden klagen dat ze geen poot meer vooruit komen ondanks ze geweldig getraind hebben ?