het meten van de zadelhoogte is van het center van de trapas tot aan de top van je zadel .
denk dat het eerder aan de stuurpen gaat liggen
hoogte van zadel
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- MaC'Red
- Mountainbiker
allez ik zal eens mijn best doen om dat haarfijn uit te leggen.
framehoogte.
De framehoogte wordt bepaald aan de hand van de binnenbeen lengte.
De binnenbeenlengte wordt gemeten met een rolmeter vanaf de grond tot het kruis, zonder schoenen aan en met de benen enigzins uit elkaar ( alsof ge op de bike zou zitten dus ).
de rolmeter moet stevig tegen het zitbot worden aangedrukt om de druk die dan wordt uitgeoefend tijdens de zit op het zadel na te bootsen.
Voor deze meting enkele keren uit en neem het gemiddelde ervan.
Het frame van een racebike voor wedstrijdgebruik is het uitgangspunt voor de framemaat bepaling.
De binnenbeen lengte wordt vermenigvuldigd met een factor van 0.65, let wel op want deze berekening resulteert in een hart op hart framehoogte.
Voor een racebike voor toergebruik vermenigvuldig je met de factor 0.66 waardoor het comfort iets beter is maar de aërodynamica iets slechter en voor ander gebruik neemt men snel een 2 cm hoger.
Voor citybikes en mountainbikes is dit snel al een cm of 5 à 10 minder omdat het veelal een sloping frame is en dus werkt men met langere zadelpennen anders zou het wel een TE pijnlijk kunnen zijn in oneffen terrein.
Voor ATB's vermenigvuldig je met de factor 0.61 en voor de vakantietrekfiets is het maal 0.67.
Zithoogte
De binnenbeenlengte wordt hier vermenigvuldigt met een factor 1.08, de aldus verkregen waarde is te meten van het hart van de pedaalas ( de crankarm saat in het verlengde van de zitbuis ) door het hart van de staande- zitbuis tot aan de bovenkant vanhet zadel.
Deze zithoogte kan naargelang de persoonlijke voorkeur nog verschillen mmaar NOOIT meer dan 1 cm hoger of lager.
1 cm lager geeft meer souplesse en 1 cm hoogte zorgt voor meer kracht, deze waarde is van toepassing op alle fietsen.
Voila ik hoop dat men wat wijze is geworden hiermee ???
bron ; mijn cursus fietsmechanica van de avondschool.
Gizmo
framehoogte.
De framehoogte wordt bepaald aan de hand van de binnenbeen lengte.
De binnenbeenlengte wordt gemeten met een rolmeter vanaf de grond tot het kruis, zonder schoenen aan en met de benen enigzins uit elkaar ( alsof ge op de bike zou zitten dus ).
de rolmeter moet stevig tegen het zitbot worden aangedrukt om de druk die dan wordt uitgeoefend tijdens de zit op het zadel na te bootsen.
Voor deze meting enkele keren uit en neem het gemiddelde ervan.
Het frame van een racebike voor wedstrijdgebruik is het uitgangspunt voor de framemaat bepaling.
De binnenbeen lengte wordt vermenigvuldigd met een factor van 0.65, let wel op want deze berekening resulteert in een hart op hart framehoogte.
Voor een racebike voor toergebruik vermenigvuldig je met de factor 0.66 waardoor het comfort iets beter is maar de aërodynamica iets slechter en voor ander gebruik neemt men snel een 2 cm hoger.
Voor citybikes en mountainbikes is dit snel al een cm of 5 à 10 minder omdat het veelal een sloping frame is en dus werkt men met langere zadelpennen anders zou het wel een TE pijnlijk kunnen zijn in oneffen terrein.
Voor ATB's vermenigvuldig je met de factor 0.61 en voor de vakantietrekfiets is het maal 0.67.
Zithoogte
De binnenbeenlengte wordt hier vermenigvuldigt met een factor 1.08, de aldus verkregen waarde is te meten van het hart van de pedaalas ( de crankarm saat in het verlengde van de zitbuis ) door het hart van de staande- zitbuis tot aan de bovenkant vanhet zadel.
Deze zithoogte kan naargelang de persoonlijke voorkeur nog verschillen mmaar NOOIT meer dan 1 cm hoger of lager.
1 cm lager geeft meer souplesse en 1 cm hoogte zorgt voor meer kracht, deze waarde is van toepassing op alle fietsen.
Voila ik hoop dat men wat wijze is geworden hiermee ???
bron ; mijn cursus fietsmechanica van de avondschool.
Gizmo
-
FastFreddy272
- Mountainbiker
- Location: Commencal VIP, RaceFace, Sram X.0, Fox 100FX, ... Scott Scale RC 2010
Post by FastFreddy272 »
Ik heb mij vorige week laten opmeten in het UZ te Gent.
Het heeft 1h30 geduurd
Je kan daar kiezen tss 5 manieren van zithouding.
Heb de op 1 na sportiefste genomen.
Resultaat :
Zat ongeveer 2cm te laag, zadel stond 3cm te veel naar achter, stuur 5cm te hoog, ...
Zondag wordt de nieuwe afstelling en de Fox F100X getest.
Het heeft 1h30 geduurd
Je kan daar kiezen tss 5 manieren van zithouding.
Heb de op 1 na sportiefste genomen.
Resultaat :
Zat ongeveer 2cm te laag, zadel stond 3cm te veel naar achter, stuur 5cm te hoog, ...
Zondag wordt de nieuwe afstelling en de Fox F100X getest.
Als ik een nieuwe fiets heb pak ik in het begin een inbussleutel mee. En dan heel simpel; onderweg steeds bijstellen. IK denk dat je lichaam je zeker verteld wat de beste houding voor je is. Je moet natuurlijk wel kunnen luisteren en aanvoelen...Soms duurt het wel enkele weken voor alles perfect is afgesteld, maar so what...
. Als dat geen efficiënte methode is.
Olala, ik neem ALTIJD ALLE nodige sleutels mee. Alleen de hamer laat 'k thuis want meestal kom 'k onderweg toch een man met een hamer tegenJanWillem wrote:Als ik een nieuwe fiets heb pak ik in het begin een inbussleutel mee.
Nee, JanWillem, ik doe het ook zo, alleen blijf 'k zo ongeveer een jaar afstellen....