Winterbanden
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
OEM wil zegged dat de band op een nieuwe fiets gemonteerd zat, Je krijgt de band dus zonder verpakking.
Ik denk niet dat er andere uitvoeringen geproduceerd worden voor OEM
Ik denk niet dat er andere uitvoeringen geproduceerd worden voor OEM
De AT is naart schijnt een band die niet al te lang meegaat.. over de mud's weet ik niet veel.SusXT wrote:Ik heb een XCR Mud oem gevonden. Is die "oem" van enige betekenis?
Zou ik een All Terrain of een MUD nemen? Ik kom al eens in de ardennen, maar rijd meestal over zand en leem/modder. Hoe zit met de levensduur van zulke banden?
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
De vroegere versie, de XLS heeft hetzelfde profiel als de mud maar gaat veel langer mee. Hij is hier en daar nog te koop maar niet meer in produktie.
Bolt iets minder vlot en heeft minder grip op gladde ondergrond!
Bolt iets minder vlot en heeft minder grip op gladde ondergrond!
-
XCRuud
- Mountainbiker
- Location: Stevens Wave, full SRAM X9, Reba SL, Avid Juicy 5, Crossride, Michelin rubbers
Sinds dit jaar rijd ik op de AT, prima band ook qua levensduur hoor !
Heb er dit jaar de Houffamarathon mee gereden, toch wel redelijk modderig
en de band hield zich prima. Echt geen moment gehad dat ik niet op de band kon vertrouwen. Ook met remmen in de blubber. Overigens rijd ik dezelfde ondergrond als dat jij doet, deze banden zoeven ook door het zand heen. De rolweerstand op asfalt is ook laag.
Ter vergelijk, hiervoor reed ik Jimmy's als winderband, maar de AT is toch wel een wereld van verschil. Zeker de zijwaartse grip is veel beter van de AT. Die ook zeer comfortabel is voor een 2.0 band.
Heb er dit jaar de Houffamarathon mee gereden, toch wel redelijk modderig
Ter vergelijk, hiervoor reed ik Jimmy's als winderband, maar de AT is toch wel een wereld van verschil. Zeker de zijwaartse grip is veel beter van de AT. Die ook zeer comfortabel is voor een 2.0 band.
Handige topic voor mezelf om te volgen. Van bandenkeuzes heb ik namelijk nog niet zoveel kaas gegeten. Maar als ik het dus doorheb, kiezen we in de modder een iets smallere band? Zoals bijvoorbeeld de "ritchey Z-max 1.9"?
Waarom het verschil in breedte op de voorband en achterband? De voorste iets breeder zodat deze over de modder gaat? Of gewoon om eerst al wat modder uit de weg te ruimen alvorens onze smallere achterste er is? En welke druk steken jullie dan?
Waarom het verschil in breedte op de voorband en achterband? De voorste iets breeder zodat deze over de modder gaat? Of gewoon om eerst al wat modder uit de weg te ruimen alvorens onze smallere achterste er is? En welke druk steken jullie dan?
Het principe is een brede band zwabbert OP de modder en een smallere snijdt DOOR de modder (op zoek naar vaste ondergrond).MilkSjeik wrote:Waarom het verschil in breedte op de voorband en achterband?
Het beste om echt goed door de modder te kunnen is zowel vooraan alls achteraan een dunnere band te steken.
Maar als je vooraan een dunnere band steekt verlies je veel controle over je fiets.
Daarom dat ze vooraan meestal een iets dikkere band monteren, voor de controle te behouden.
Eigen ondervindingen:
- Vorige herfst/winter met de Skinny Jimmy 1,9 van Schwalbe rond gereden, echt een prachtig bandje
Het enige nadeel eraan is dat deze erg slijtgevoelig is, één regenseizoen mee gereden (wel veel gereden) en is nu een semislick.
- De enigste modderachtige tocht die ik me nog herinder is de Houffamarthon.
Daar reed ik met Nobby Nic 2,1 vooraan en een 1,8 achteraan.
Als ik tijdens een afdaling in een modderachtig stuk kwam voelde ik dat de voorste (breedste) eerst een beetje zwabberde en dan pas een recht spoor volgde.
Dit kan wel liggen aan de (te) lage druk.
Als de achterband (smalste) in de modder kwam was deze direct zeker en spoorvast.
Op dit moment zou de beste combinatie vooraan een Skinny Jimmy 1,9 en achteraan een Nobby Nic 1,8 ben content van beide bandjes.
Heb enkel ervaring met Schwalbe, er zullen nog wel andere goede modderbandjes zijn hoor.
In de modder rij je beter met iets meer druk dan in droge omstandigheden, dit zorgt dat een bredere band iets meer spoorvast gaat zijn.MilkSjeik wrote:En welke druk steken jullie dan?
Een smallere band moet je zowiezo al op meer druk zetten dan een brede band (onafhankelijk van de omstandigheden).
Volgende moddertocht ga ik proberen om op 2,3 bar te rijden, wat niet vanzelfssprekend is als je gewoon bent om te rijden op 2 à 2,1 bar.
Ik hoop dat ik je wat geholpen heb
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Ik heb de black shark mud liggen in de 1,5 " versie. goede modderband, maar slechte winterband!
De best mogelijke band in de modder, blijft graven tot hij grip heeft, loopt bijna nooit vol en blijft redelijk licht door de beperkte dikte.
Maar, biedt geen grip op rots, steen, boomstammen! Zelfs op een natte kasseistrook moet je echt op je hoede zijn! Vertrek er niet mee naar de ardennen!
Ook aan het stuurgedrag is het even wennen, het is een dunne, hoekige band die om constante oplettendheid vraagt.
Heeft ook een redelijk hoge rolweerstand.
Slijtage is aan de snelle kant.
Rubber is redelijk zacht, maar de minimumdruk is 3 bar, anders gaan je velgen er aan (velgen zijn sowieso kwetsbaar met een dunne band)
De best mogelijke band in de modder, blijft graven tot hij grip heeft, loopt bijna nooit vol en blijft redelijk licht door de beperkte dikte.
Maar, biedt geen grip op rots, steen, boomstammen! Zelfs op een natte kasseistrook moet je echt op je hoede zijn! Vertrek er niet mee naar de ardennen!
Ook aan het stuurgedrag is het even wennen, het is een dunne, hoekige band die om constante oplettendheid vraagt.
Heeft ook een redelijk hoge rolweerstand.
Slijtage is aan de snelle kant.
Rubber is redelijk zacht, maar de minimumdruk is 3 bar, anders gaan je velgen er aan (velgen zijn sowieso kwetsbaar met een dunne band)