C2C 2006

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Iegienie wrote:stappen met de fiets...

er zijn daar verschillende technieken voor :

steunend op het stuur, fiets op het gemakkelijkste gedeelte van het pad laten bollen. Dit is voor mij het minst belastende voor mijn rug en gaat zelfs nog vrij snel ook. vermijdt van het voorwiel al te veel op te heffen, dat is zwaar.

bij een single tracks langs een steile wand : fiets vastpakken aan de stuurpen, en het achterwiel naast je laten totteren.

of wel op de rug : hand achter het zadel, hand achter de liggende buis (tss zadel en stuurpen, die horizontale), en de rest van de fiets op het bovenste van je rug of je camelback laten rusten. Dit doe ik enkel als het echt steil wordt of je te veel de fiets moet opheffen.

heel belangrijk voor stappassages zijn ook... je schoenen !!! Ik kan ten zeerste de MT-90 schoenen van shimano aanraden, schitterende bergbottinekes. mijn andere schoenen zijn LAKE's, met een vibram zool, ook zeer goed, maar ze missen een beetje de zijdelingse ondersteuning van de shimano's.
Als je je fiets comfortabel kan dragen gaat dat over steil en iet of wat ruw terrein veel krachtbesparender dan duwen - een "rugzak" van 12 kilo vertraagt een fitte mens amper. Je neemt je stapritme aan en basta, geen gesukkel, gebots en tempowisselingen meer al duwend.

Probleem is dat in de Pyreneeën er weinig gelijkmatige paadjes zijn, de singletracks zijn bijna altijd veel te ruw om over te fietsen of zelfs je bike te duwen.
Ook vaak te smal om hem dwars te dragen. Als dat aan de (stekelige) vegetatie ligt en het echt smal wordt kan je je fiets op zijn achterwiel balancerend voor je uit duwen en doseren met de achterrem.
Als dat aan bomen of rotsen ligt moet je hem close tegen je aan dragen, en hopen dat het niet zo steil is dat je voorwiel tegen de berg botst...
Dan helpt er maar één ding: zen :-D

Nu, het "ergste" stapstuk komt in het begin op dag 2: de stukken om te fietsen zijn nét niet lang genoeg om dat werkelijk te doen (dus moet je over relatief goeie stukken stappen) en de ruwe stukken zijn te slecht om je fiets te duwen - gedeeltelijk opheffen of dragen dus. Heel afwisselend, dat wel :evil:
Dat duurt maar een halfuur maar zulke passages worden altijd als véél langer ervaren, 'k ben benieuwd.

Bergaf stappen als het breed genoeg is: linkerhand aan de achterrem, rechterhand op het zadel of de zitbuis om het achterwiel aan de grond te houden en... rennen maar, steunend op de fiets :-D

Dat van die Shimano schoenen kan ik alleen maar beamen, ik doe niks anders meer aan.
Belgagabber
Mountainbiker

Post by Belgagabber »

Iegienie wrote:Ik kan ten zeerste de MT-90 schoenen van shimano aanraden
Deze had Koen me ook aangeraden maar toen ik een paar Carnac Brisbane zag liggen aan 50 euro in mijn maat, dan kon ik die niet laten liggen...
http://www.cyclesuperstore.ie/shop/pc/v ... duct=11881
Heel comfortabel om mee te stappen, echter als er veel modder is heb ik liever m'n Northwave Grizzly's.
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

Hoe stil toch bij de C2C'ers !!??
Ik dacht al dat ze deze terug naar de Middellandse zee gestuurd hadden tot Fons Moors zijn eerste tekenen van leven gaf op ons forum :wink:
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

nagenieten noemen ze dat
Belgagabber
Mountainbiker

Post by Belgagabber »

SOM epic ghost wrote:nagenieten noemen ze dat
't Was zwaar maar beestig amusant en slechts op een paar dingetjes na perfect in elkaar gebokst!
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Of terug op onze positieven komen... er gaat alleszins uitgebreid visueel materiaal ter beschikking zijn: meer dan 6000 (!) foto's en een paar tiental uren film (!!).

Werk van Fons natuurlijk op zijn onnavolgbare manier en een dikke twaalf uur "live" beelden via onze helmcamera (waarvoor dank aan Maxime).
Fons is zo vriendelijk om alles te compileren en monteren in wat de "moeder van alle mtbfilms" gaat worden - hij gaat niet alleen een prestatie van formaat tijdens de tocht zelf neerzetten, maar nadien ook nog eens :-D
napoleon
Mountainbiker

op positieven komen

Post by napoleon »

inderdaad nagenieten, na 12 uur onafgebroken te hebben geslapen (gisteren) vandaag terug de dagtaak en de massa's werk op te nemen.

heb mijn 400 foto's in vogelvlucht al eens bekeken... en t'is fantastisch...

alleen is het moeilijk uit te leggen dat het zwaar is geweest op foto ziet dat er allemaal doenbaar uit...

groeten en ik kijk uit naar de dvd.

ps stuur ze toch op naar Trieststraat 29.5 (nieuw adres hé) dan kan ik mijn secretaresse aan het werk zetten de dvd's te kopiëren voor de deelnemers ...

groeten napoleon aka steven van vooren :-D :-D =P~
FOUTURE
Mountainbiker

Post by FOUTURE »

Ik drijf ook nog steeds op wolkjes :drunk:

17 dagen quasi incommunicado [-o<
16 keer mezelf tegengekomen onderweg ](*,)
14 schitterende etappes gereden / 1x gepast wegens buikgriep :(
13 keren in kringetjes rondgefietst ](*,)
12 foto's per uur gereden (o)
11 keer per dag proberen te eten =P~
Slechts 10 cafeetjes gedaan onderweg :^o
9 keer vóór donker binnengeraakt :-$
8 vlooienbeten :off:
7 keer plat gereden :bounce:
6 keer gevallen (waarvan één keer vlak naast een diepe afgrond) :cry:
5 blanco nachten :-({|=
4 gevoelloze vingers =;
3 keer finaal over kop (m'n engelbewaarder klopte overuren) #-o
2 spaken gebroken in achterwiel (dank u, Rudy, voor de noodreparatie : beter dan nieuw !) =D>
1 "Kim Clijsters" gedaan over m'n stuur (vraag niet hoé) 8-[
0 kg vermagerd ?!?

Ongelooflijk veel gegeten en gedronken om op krachten te blijven.
En toch geen gram kwijt : nog steeds 111 kg :(
Ik denk dat het spek zich gewoon heeft omgezet in blauwe plekken en korsten.

Dit was m'n eerste deelname aan een dergelijk evenement, ik was als beginnend biker met grote achterstand de minst ervaren deelnemer, maar ik heb de vier afgelopen maanden stevig getraind op m'n gloednieuwe Prophet en het is gelukt ! Nog een paar jaar zo doorgaan en je mag me ook verwachten in de voorhoede.

Nog een paar superlatieven : de groep (prima !!) de natuur (overweldigend !!), het eten (uitstekend !! zelfs friet bij het ontbijt !!), de logies (far out, létterlijk !!), de tracks (héééél stevig !!), het weer (redelijk extreem), de organisatie (respéct !!)

Ik ga me vandaag al inschrijven voor de Ruta del Cid.
Fons Moors
Mountainbiker
Location: E-MTB LEVO - Merida Big7 - Merida Ninety-Nine Merida O-Nine

Post by Fons Moors »

Ja het was me wat. Straf, heel straf. Vooral dat "kruipen" met mijn korte beentjes over de grote rotsblokken op de GR's

Filmke 1- staat op het net.
Het is de dag dat we het vliegtuig namen naar de startplaats.

Meer zal later volgen...

Fons
jero
Mountainbiker

C2C 2006

Post by jero »

Ik denk inderdaad dat iedereen nog op zijn positieven moet komen...

Ook ik moet zeggen dat ik het echt fantastisch vond. Bart (de cannondale prophet man) heeft het voor mij heel mooi verwoord; een fantastische groep en een organisatie waar ik echt respect voor heb!!
Voeg daarbij 15 zware etappes over heel zwaar terrein in een prachtige omgeving en soms uitzonderlijke weersomstandigheden (check out the pictures and movies if you can!!) en je hebt een ONVERGETELIJKE ervaring, echt waar. Het was echt 14 dagen overdose aan wat een biker kan wensen.

ik wil er ook aan toevoegen dat er echt wel leuke mensen bij waren. Ik hoop er een aantal goeie bike kameraden bij te hebben...

Ikzelf was als vrij onervaren en vooral ongetraind biker vooral bang dat ik het fysiek gewoon niet zou volhouden, maar dat is al bij al nog meegevallen. Het ventje heeft het uitgehouden, maar de fiets iets minder. Tenzij ik een goed aluminium lasser kan vinden zal ik mijn trouwe Giant waarschijnlijk te grave moeten dragen... snif.

Chapeau voor Pocoloco. Ik droom al van een volgende reis...

Bart, succes op de Ruta del Cid man!!
Post Reply