Voorvork demonteren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Guest

Post by Guest »

niet bij alle merken gaat dat
bij een marsocchi gaat dit maar bij een manitou of rs moet je een nieuw bovenstuk met vorkpoten open omdat dit een geheel is snap je?
Heinz
Mountainbiker

Post by Heinz »

manitou wrote:niet bij alle merken gaat dat
bij een marsocchi gaat dit maar bij een manitou of rs moet je een nieuw bovenstuk met vorkpoten open omdat dit een geheel is snap je?
Ook niet bij de topmodellen van RS bvb de SID?
Guest

Post by Guest »

neen omdat bij deze de twee binnenste vorkbenen en het kroonstuk in elkaar geperst zijn (soms gelijmd) dit is voor de stevigheid en het gewicht
dus als de buis te kort is moet je een nieuw kroonstuk met vorkbenen kopen
spijtig genoeg
bij marzocchi en pace kun je nog wel dit doen
bij manitou en rs niet allee toch niet de vorken van de laatste 3 a 4jaar
vroeger kon je dit wel doen maar waren de vorken ook gevoelig minder stijf
Dingo
Mountainbiker
Location: Minerva outback 2003, canyon yellowstone custom en specialized fsr custom

Post by Dingo »

Heinz wrote:ander vraagje: kan je eigenlijk wanneer je bvb een tweedehands vork koopt een nieuwe stuurkolom monteren als de bestaande te kort zou zijn?
Een goedkope oplossing voor een te korte stuurbuis is de extender van BBB.
Elke fietshandel met bbb-parts kan dit bezorgen. Ik heb deze gemonteerd en ik ondervind geen enkel probleem.
17 euro geloof ik, kost dit, en das veel goedkoper dan welke oplossing ook.
Bijkomend voordeel is dat je nu de hoogte kan afstellen, tot een halve cm nauwkeurig. =D>
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

http://users.belgacom.net/Forest-bikers/

doorklikken naar 'techniek' (bovenaan) en dan naar 'ressortforchette blabla' of zoiets

ook hier een duidelijke stap-voor-stap uitleg hoe je je voorvork demonteert.

:)
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Ik ben ondertussen aan de slag geweest en alles is goed verlopen.

Het viel mij op dat er zelfs heel wat vuil onder het deksel op de stuurpen zat, vraag mij niet hoe dat daar gekomen is.

De laatste ring helemaal onderaan de stuurbuis zat helemaal vast en kon ik er niet af krijgen, is dit normaal?

Ik heb even van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn vork te wegen, en het gewicht scheen de waarde die RS opgeeft (1.61 kg) heel dicht te benaderen, maar wegens die laatste ring die er nog opzat en door mijn onnauwkeurige weegschaal kon ik niet het exacte gewicht vaststellen.

Nogmaals bedankt voor de deskundige uitleg van Heinz.
Mick
Mountainbiker

Post by Mick »

Yakke wrote:De laatste ring helemaal onderaan de stuurbuis zat helemaal vast en kon ik er niet af krijgen, is dit normaal?
Die ring zit er met een passing op maar is er wel af te krijgen mits het juiste gereedschap...
Maar waarom moet die ring er af om een onderhoud te doen!? Dat is toch voor niks nodig...? :roll:
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Mick wrote:
Yakke wrote:De laatste ring helemaal onderaan de stuurbuis zat helemaal vast en kon ik er niet af krijgen, is dit normaal?
Die ring zit er met een passing op maar is er wel af te krijgen mits het juiste gereedschap...
Maar waarom moet die ring er af om een onderhoud te doen!? Dat is toch voor niks nodig...? :roll:
Die ring moet er ook helemaal niet af van mij, maar ik wou gewoon zeker zijn dat dit wel normaal was, vandaar dat ik de vraag stelde. Het is immers de eerste keer dat ik dit doe, dus ik kende al die zaken nog niet.
Voor de rest kan het mij helemaal niet schelen of die ring er nu opzit of niet.
Guest

Post by Guest »

de ring wordt er met speciaal gereedschap op uw vork geslagen zodat deze goed vastzit
hierop rust uw onderste lager van uw balhoofdstel
niet eraf halen of je moet een nieuw balhoofstel steken anders heb je veel miserie om deze er terug goed op te krijgen
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Ok, bedankt, nu weet ik tenminste waarvoor dit dient en kan ik gerust zijn.

Ik heb deze dan ook helemaal niet geforceerd of zo, ik dacht van "ik zal het eerst eens vragen want misschien is dit wel normaal", en dat blijkt dus ook zo te zijn.
Post Reply