Vind ik ook Rikske, zelf ben ik nog nooit door een hond gebeten, maar ik heb wel al veel gezelschap gehad van vrolijk keffende en rond mij draaiende erfhonden van boeren uit de omgeving en met een beetje vertragen en een paar kalmerende woorden is dat perfect op te lossen. Op mijn vroeger looptrainingsrondje was er zelfs een hond van een boerderij die mij altijd stond op te wachten om gezellig een paar honderd meter mee te lopen, prachtig toch!Rikske wrote:En steeds draait deze topic uit op een prima voorbeeld van onze onverdraagzame maatschappij.
Wat ik hier allemaal lees, schoppen, wurgen, tweelopen...![]()
Stel u is voor dat je op een "hondenliefhebbersforum" een topic zou lezen waarin ze verhaaltjes vertellen over duimspijkers strooien, nagels in boomwortels kloppen en de kop eraf knippen, visdraden tussen 2 bomen op nekhoogte hangen en ga zo maar door, 't zou hier nogal stuiven denk ik.
En soms zijn er wel eens problemen met loslopende honden, maar we moeten nu ook niet overdijven hé.
In al de tijd dat ik mountainbike (ong. 12 jaar) heb ik welgeteld éénmaal een probleem gehad met een loslopende hond (een Jack Russel), verder nog nooit problemen gehad. Misschien heb ik geluk gehad, maar er zijn er hier die doen alsof ze, elke keer dat ze op de fiets zitten, de helft van den tijd moeten vluchten voor diverse roedels wilde honden.
't moet nog altijd van 2 kanten komen, denk ik.
MTB en (loslopende) honden
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- Rikske
- Mountainbiker
- Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition
Achter véél van deze ongelukken met honden zit dikwijls een hele geschiedennis, zo herinner ik mij een voorval in Nederland, waar een Rotweiler een klein meisje (dochter van de hond zijn baasje) dood gebeten heeft, en waar ze achteraf tijdens de autopsie op de hond stukken kleurpotlood vinden diep in de hond zijn oor, dan is de reaktie van de hond, hoe tragisch deze ook is, niet onbegrijpelijk denk ik.pvandebe wrote:'t Is toch waar èh : check de krantenberichten en de politiecijfers (nee, die heb 'k niet) over ongelukken met wapens en over ongelukken met honden.....
Zou je zo niks op je fiets kunnen hangen dat zegt van : honden, ik kom hier tijdelijk en in peace voorbij ?
Mijn vraag is dan, waar waren die baasjes toen dat kind die hond "mishandelde"?, vermits een kind dikwijls niet beter weet.
En indien iemand zo'n bordje voor op de fiets zou uitvinden (zoals jij omschrijft in je laatste zin) zou dit wel een erg vredelievende oplossing zijn voor zowel honden als bikers
Idd.Rikske wrote:Mijn vraag is dan, waar waren die baasjes toen dat kind die hond "mishandelde"?, vermits een kind dikwijls niet beter weet.
Hier kom 'k terug op m'n vergelijking met wapens. Wil je een wapen in huis (allé, in de schuif en je munitie in de garage) dan moet je eerst een onderzoek ondergaan door de plaatselijke politiechef, dan moet je al aangesloten zijn bij een schietclub en examens afleggen (DAN pas mag je je eigen wapen hebben) en dan nog moet je alles achter slot en grendel opbergen.
Vele baasjes gaan naar de winkel, kopen daar een hond/wapen en laten het dan maar wat "rondslingeren" zoals het hun uitkomt. Gevaar voor kinderen, gevaar voor ongelukken. In principe : achter slot en grendel en haal je het slot eraf : met voorzichtigheid en respect behandelen, gebruiken/wandelen en daarna proper maken/wassen en een goede olie/massage.
Jullie snappen wel wat 'k wil zeggen èh...
- Strikybart
- Mountainbiker
Post by Strikybart »
Wat pvandebe zegt is correct maar onmogelijk te realiseren in deze maatschappij. Een hond kan overal gekocht worden, tegenwoordig zelfs in de supermarkt.
Wat gebeurd er: kindje wil hond, ouder ziet goedkope puppy staan in winkel -> kindje blij. Als hondje groot wordt, begint de miserie. Hond wordt grote last en aan de "opvoeding" van het beest word geen aandacht besteed. Hij moet buiten zijne plan mar trekke of wordt om de minste misstap hard aangepakt.
Gevolg: aggressieve honden die kwaad reageren op alles wat voor hem niet bekend is. In het 2de geval reageert de hond aggressief op iedereen die ook maar iets te kort in zijn buurt komt, bang om weer afgeranseld te worden (wat een logische reactie is).
Wat zou een oplossing zijn: enkel mensen die plaats hebben voor een hond en tijd hebben om hem te laten luisteren mogen er een kopen. Ook kleine/jonge kinderen mogen niet de reden zijn voor de aankoop. Bij een echte fokker is dit in de meeste gevallen zo. Men komt eerst kijken of u thuis ruimte hebt om zo'n beest te houden (grote honden hebben namelijk veel beweging nodig) en men vraagt ook of u tijd hebt om hem een goede "opvoeding" te geven. Hierdoor zouden er veel minder honden verwaarloosd en aggressief worden. De enige honden die dan nog aggressief kunnen reageren worden daar speciaal op getraind maar zij zullen geen fietsers, kinderen en andere ongevaarlijk uitziende mensen aanvallen, zoals bijvoorbeeld politiehonden, honden in het leger en honden die getraind worden voor beveiliging van pakhuizen ed. Maar voor zover ik weet hoort bos en veld daar nog altijd niet bij dus
Maar zoals ik al zei, dit is onmogelijk realiseerbaar, hoe spijtig het ook is. Totdat hier iets aan veranderd zullen wij ermee moeten leven dat we op elk moment en op elke plaats kunnen aangevallen worden door een aggressieve en/of verwaarloosde hond.
Grtz
Wat gebeurd er: kindje wil hond, ouder ziet goedkope puppy staan in winkel -> kindje blij. Als hondje groot wordt, begint de miserie. Hond wordt grote last en aan de "opvoeding" van het beest word geen aandacht besteed. Hij moet buiten zijne plan mar trekke of wordt om de minste misstap hard aangepakt.
Gevolg: aggressieve honden die kwaad reageren op alles wat voor hem niet bekend is. In het 2de geval reageert de hond aggressief op iedereen die ook maar iets te kort in zijn buurt komt, bang om weer afgeranseld te worden (wat een logische reactie is).
Wat zou een oplossing zijn: enkel mensen die plaats hebben voor een hond en tijd hebben om hem te laten luisteren mogen er een kopen. Ook kleine/jonge kinderen mogen niet de reden zijn voor de aankoop. Bij een echte fokker is dit in de meeste gevallen zo. Men komt eerst kijken of u thuis ruimte hebt om zo'n beest te houden (grote honden hebben namelijk veel beweging nodig) en men vraagt ook of u tijd hebt om hem een goede "opvoeding" te geven. Hierdoor zouden er veel minder honden verwaarloosd en aggressief worden. De enige honden die dan nog aggressief kunnen reageren worden daar speciaal op getraind maar zij zullen geen fietsers, kinderen en andere ongevaarlijk uitziende mensen aanvallen, zoals bijvoorbeeld politiehonden, honden in het leger en honden die getraind worden voor beveiliging van pakhuizen ed. Maar voor zover ik weet hoort bos en veld daar nog altijd niet bij dus
Maar zoals ik al zei, dit is onmogelijk realiseerbaar, hoe spijtig het ook is. Totdat hier iets aan veranderd zullen wij ermee moeten leven dat we op elk moment en op elke plaats kunnen aangevallen worden door een aggressieve en/of verwaarloosde hond.
Grtz
- Strikybart
- Mountainbiker
Post by Strikybart »
Jep idd, daar zal het meestal op neerkomen. En zolang er gene van Gaia of weet ik veel welke andere vereniging zich daar massaal tegen gaat verzetten zal da zo blijven tot het einde onzer dagen (om het met mooie woorden te zeggen
).
Grtz
Grtz
Hans Van Temsche kocht op een ochtend een jachtgeweer en schoot bewust op allochtonen.pvandebe wrote:Idd.
Hier kom 'k terug op m'n vergelijking met wapens. Wil je een wapen in huis (allé, in de schuif en je munitie in de garage) dan moet je eerst een onderzoek ondergaan door de plaatselijke politiechef, dan moet je al aangesloten zijn bij een schietclub en examens afleggen (DAN pas mag je je eigen wapen hebben) en dan nog moet je alles achter slot en grendel opbergen.
Vele baasjes gaan naar de winkel, kopen daar een hond/wapen en laten het dan maar wat "rondslingeren" zoals het hun uitkomt. Gevaar voor kinderen, gevaar voor ongelukken. In principe : achter slot en grendel en haal je het slot eraf : met voorzichtigheid en respect behandelen, gebruiken/wandelen en daarna proper maken/wassen en een goede olie/massage.
Vandaag in de krant :
Schietpartij in Canadese school : 2 doden
Adam G bekent neersteken Joe
Meisjes randden 14-jarige scholiere aan
En dan spreek ik nog niet over ontaarde burenruzies, verkeersagressoren die elkaar te lijf gaan met een auto-antenne, iemand die een scheiding slecht verteerd en een hele straat tot ontploffing brengt, vermoorde kinderen, internetverkrachters of puur zinloos terrorisme.
Onze soort doodt dagelijks, maar daar gaan we nogal vlug aan voorbij. Een 'mishandelde' rottweiler die een kleuter bijt, blijft natuurlijk veel langer in onze gedachten hangen.
Ik schat de kans dat ik door een agressieve medemens (die in de gamma een hamertje of een mes heeft gekocht) wordt aangevallen toch nog net iets hoger in.Strikybart wrote:Totdat hier iets aan veranderd zullen wij ermee moeten leven dat we op elk moment en op elke plaats kunnen aangevallen worden door een aggressieve en/of verwaarloosde hond.
- Strikybart
- Mountainbiker
Post by Strikybart »
Een hond buiten aan zijn lot over laten of een goei pak rammel geven is bij mijn weten nog altij dierenmishandeling en dat is toch wat Gaia wil voorkomen. Et enigste is dat het geen zware vormen van mishandeling zijn en daardoor wordt er niet opgetreden.EL_NOPPES wrote:wat heeft gaia daar nu meet maken?
Grtz
-
moddereter
- Mountainbiker
Post by moddereter »
gewoon keihard roepen op die hond kan soms al wonderen doen. Al enkele keren een hond van het verschot door zijn benen zien zakken.