Helm dragen gevaarlijker dan geen helm dragen

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

ik heb al een paar makkers zijn vallen.
en ik kan je verzekeren als ze geen helm hadden opgehad konden ze het nu niet meer zeggen.
als je een helm gezien hebt die doormidden gescheurd is en een helm die overal vol zit van barsten en een stuk uit, dan kun je je voorstellen wat er met je hoofd ging gebeurd zijn.

geen helm bij, niet vertrekken
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

allé, 'k ga de stok maar eens gooien... :-?

'k draag, in de 20 jaar dat 'k "bike", zo goed als nooit een helm, maar 'n ben dan ook voorzichtig, maar toch snel (behalve dus in steile technishce afdalingen)

Wel een helm bij vieze afdalingen (Oostenrijk - maar da's eerder omdat 'k dacht dat m'n remmen daar opeens erdoor zouden zitten) of als het trekken en duwen is (maar daar heb 'k geen last van, ben te rap).

Laatste keer tegen de grond gegaan : 17 jaar geleden (bocht - stenen in zand - ijs onzichtbaar) =D>

@Iegienie : Beetje respect graag ook, 'k ben daarom geen "stoemerik". Ge moogt altijd met mij komen klappen dan ipv te denken.

Wat dat artikel betreft : 'k wil het niet eens uitproberen want 'k zit meermaals per week in centrum Brussel en het gaat daar goed zonder helm. Heb echt geen zin om te crashen. 'k Vraag me wel af hoe die gast kon opmeten dat het zoveel cm dichter was....
EL_NOPPES
Mountainbiker

Post by EL_NOPPES »

tegen die engelsen heb ik niets(mijn nicht woont daar en woont daar samen met haar lief)
maar wie zo'n domme dingen vertelt is niet goed in zijn hoofd hoor

test: laat een watermeloenvallen van 5 meter, 1keer met helm en 1keer zonder, spreekt voor zich ...
als ik toevallig eens mijnen helm vergeet, ja dan ist maar zonder é
Ine
Mountainbiker

Post by Ine »

Het artikel stond vandaag ook in Het Nieuwsblad;

hoe hij dat kon meten: met een sonar op z'n fiets.

Mijn mening hierover: zelf ga ik altijd de baan op met een helm (een ongeluk zit in een klein hoekje).
malaka
Mountainbiker

Post by malaka »

Dat artikel kan toch kloppen? Het hele punt zit in de definitie van "gevaarlijk": als je valt met de fiets, biedt een helm bescherming (ik draag ook altijd een helm tijdens het mountainbiken). Maar ik geloof hem best als hij zegt dat auto's fietsers met helm dichter passeren. Waarom niet? Dat betekent niet dat je met een helm zwaardere verwondingen oploopt etc. .... Gewoon dat andere weggebruikers je op een andere manier percipieren. Hij zegt trouwens helemaal niet dat je best geen helm draagt, he.
Als je het hele artikel leest zoals jullie al gedaan hebben, moet je ook concluderen dat het gevaarlijk is man te zijn (omdat die ook dichter gepasseerd worden). Dus: lees het juist, met de nodige nuances, en dan kan het zeker kloppen.
DeJean
Mountainbiker

Post by DeJean »

Bij XC durf ik wel eens te zondigen. Maar ik ga nooit never afdalen zonder bescherming.
Al genoeg crashes gehad waardoor ik me zelfs erg onwennig voel zonder scheenbescherming.
Ooit eens een gat ter grootte van 2€ gecrasht in een Troy Lee Carbon......
IceCube
Mountainbiker
Location: Cube Ltd Race, full XT, Reba, Avid Elixir 9, Mavic CrossTrail, NN/RR

Post by IceCube »

pvandebe wrote: @Iegienie : Beetje respect graag ook, 'k ben daarom geen "stoemerik".
En toch. Stoemerik !!!
i-Mac
Kerstman

Post by i-Mac »

pvandebe wrote:allé, 'k ga de stok maar eens gooien... :-?

'k draag, in de 20 jaar dat 'k "bike", zo goed als nooit een helm, maar 'n ben dan ook voorzichtig, maar toch snel (behalve dus in steile technishce afdalingen)

Wel een helm bij vieze afdalingen (Oostenrijk - maar da's eerder omdat 'k dacht dat m'n remmen daar opeens erdoor zouden zitten) of als het trekken en duwen is (maar daar heb 'k geen last van, ben te rap).
Ik ben werkzaam op een spoedgevallendienst, en zie wekelijks waarom een helm o zo nodig is. En if fiets dagelijks, en ik zweer je, met of zonder help, sommige automobilisten komen zeer dicht voorbij!

Maar elk maakt dat uit voor zich of hij al dan niet een helm draagt. Maar een gewaarschuwd man is er twee waard.
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

'k Heb het al eens gezegd, waar niks in zit kan niks kapot gaan... Dus de dwazen hebben geen helm nodig. :lol:
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

hehhehe mja ik kan zelfs nimmer zonder helm tegenwoordig..dan durf ik nog niet meer voluit gaan, vooral alsik zie wat een kretsen er al opzitten! En dat na nog maar 10mnd mtb'en ...
En ook , door de bossige single tracks is het zalig om zo'n helm met klepke te hebben ..hoef ik geen takjes of zo meer te ontwijken ...
ach ja ieder het zijn natuurlijk , maar een helmpje hoort bij de fiets vind ik persoonlijk...
En diegene die er gene aandoen ..oftewel zijn ze nog nooit op hun snuit gegaan in een snelle afdaling en fietsen ze liever op hun gemak , oftewel komt die dag nog dat ze eens goed vallen en zal hunne 'euro' nog wel vallen!

Mvg
Post Reply