verschil veldrijden, mtbken

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Guest

Post by Guest »

moutainbike bestaat nog niet zolang
ik doe dat nog maar 19jaar hier in België
devil biker
Mountainbiker

Post by devil biker »

:oops: tja
ma waren er toen al veel routes en clubs enz ?
tis toich nog ni zolang aan een opmars bezig want 10 j geleden zag ge nog ni zoveel mtb met voorvering en met voor en achtervering.
als ge het dan wel zag was het wow :drunk: (bij mij toch)

vind dat het ook wel meer aandacht mag krijgen in de media (vanmorgen stond het in de morgen van sven nys dat hij 31 ste eindigde.)
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

veldrijden : 1u wedstrijd (profs), andere 45min. je dient over een uitstekende conditie te beschikken waarbij je hartritme rond de 200 kan halen. je MOET explosief zijn en 1u bijna 100% geven.
uithouding primeert hier minder dan kracht en explosiviteit.
na 1u vlammen ben je kompleet leeg als je prijs wil rijden (top 10 dan wel)

voorbereiding is totaal anders, ook trainingen enz. tacktisch ligt de wedstrijd ook geheel anders, en technisch kan je het niet vergelijken met MTB.

MTB : vaak wedstrijden van 1.40 a 2.10u, soms langer. lange afstands en meerdaagse wedstrijden gaan vaak over afstanden van 80km en meer per dag.
uithouding primeert, en je moet over een uitstekende conditie beschikken die vooral op duur is gebaseerd. kracht en souplesse kunnen draaien is een noodzaak, explosiviteit is hier minder belangrijk.
veel duur en krachttrainingen zijn noodzakelijk, het is minder tactisch dan veldrijden, MAAR je moet perekt je inspanningen kunnen verdelen en inschatten. zelfkennis is een absolute noodzaak, in veldrijden komt dit iets minder aan bod -al is het voor een topper een absolute vereiste.
MTB IS ZWAARDER, veel zwaarder dan veldrijden.
1) duur wedstrijd is langer
2) vaak is de omloop lastig tot slopend, ook gevaarlijker
3) je krijgt een veel lastiger parciours te verwerken
4) je dient constant uw concentratie te behouden, al duurt de wedstrijd 4u aan een stuk, vooral omdat het parcours vaak gevaarlijker is.
5) technisch veeleisend tot slopend
6) je moet de ganse wedstrijd 'rood' kunnen rijden, tussen de 165 en de 190 pols.... het meeste gaat die niet onder de 170.
7) je interval / recuperatievermogen moet zeer goed tot uitstekend zijn en dat gedurende de ganse wedstrijd.

kortom vergeleken :
veldrijden is tactisch lastiger, kort en zeer explosief.
mtb is fysiek heel veel zwaarder dan veldrijden, omdat je hier ook op terrein komt waar men met een veldritfiets niet eens kan rijden, de hellingen zijn vaak steil en lang, en ook nog dikwijls modder. de langere duur en de wedstrijdomstandighden en omloop maken dit dit een fysiek zeer slopende sport.

een goed veldrijder is vaak een slecht tot matig mtb'er. vooral omdat deze mensen fysiek explosief van nature zijn.

een goed wegrenner heeft vaak meer kans op slagen. deze beschikken vaak over een uitsteken uithoudingsvermogen en door de zeer intensieve en dagelijkse trainingen (ze doen al snel 800km per week op 5 dagen) plus de vaak 2 wedstrijdagen maken ook nog eens dat hun lichaam geleerd heeft sneller te recupereren. Tactisch zijn ze vaak sterk, op hardere omlopen vaak erg snel, techniek is vaak hun grootste gebrek.

mtb'ers beschikken over een goed tot uitstekend uithoudingsvermogen en kracht en intervalvermogen. vaak kunnen ze ook nog goed klimmen. (zie Rasmussen, Evans,...) ..MAAR.... te vaak trainen ze in het veld omdat men ervan uit gaat dat ze dat moeten willen ze goed rijden. (Martinez maakte die fout)
dit gaat vooral ten koste van snelheid, en vooral recuperatievermogen. dat maakt dat ze vaak in wegwedstrijden en veldritten problemen hebben, wanneer het erg hard gaat.

veldrijden en MTB is vrijwel op geen enkel vlak te vergelijken!!!
Last edited by Sunn Xtreme on Sat 16 Sep 2006 00:01, edited 3 times in total.
devil biker
Mountainbiker

Post by devil biker »

wow :drunk:
bedankt vo uwe uitleg sunn xtreme
leve het mtbken :lol:
bieste
Mountainbiker

Post by bieste »

manitou. wrote:moutainbike bestaat nog niet zolang
ik doe dat nog maar 19jaar hier in België
Ik zat samen met FM op school. Ik deed toen cyclocross, Filip uiteraard MTB. Ik zat wel een jaar hoger dan hij maar wel dezelfde richting. IK ben afgestuurd in '88. Denk dat Filip dus al bezig was van in '85 of '86. Maar toen stond het mountainbiken in België inderdaad nog in zijn kinderschoenen.
Guest

Post by Guest »

devil biker wrote::oops: tja
ma waren er toen al veel routes en clubs enz ?
tis toich nog ni zolang aan een opmars bezig want 10 j geleden zag ge nog ni zoveel mtb met voorvering en met voor en achtervering.
als ge het dan wel zag was het wow :drunk: (bij mij toch)
ik rijd van 93 met voorvering en van 95 met een fully
Mister No Chaïn
Mountainbiker

Post by Mister No Chaïn »

Volgens de geschiedenisboekjes zou Gary Fisher de eerste echte zijn geweest die met MTB's op de markt kwam in 1979. Dan spreek je toch over een behoorlijk jonge sport.

Sinds wanneer is er een WK MTB?
Guest

Post by Guest »

Mister No Chaïn wrote:Volgens de geschiedenisboekjes zou Gary Fisher de eerste echte zijn geweest die met MTB's op de markt kwam in 1979. Dan spreek je toch over een behoorlijk jonge sport.

cyclocross is ook nog niet zo'n oude sport
eerste WK is daar 1950
tarzan2
Mountainbiker

Post by tarzan2 »

Mister No Chaïn wrote:Volgens de geschiedenisboekjes zou Gary Fisher de eerste echte zijn geweest die met MTB's op de markt kwam in 1979. Dan spreek je toch over een behoorlijk jonge sport.

De eerste mtb was een Schwinn Excelsior, een cruiser waarop brede banden stonden en waarmee enkel naar beneden gereden werd enerzijds omdat de fiets zo zwaar was en anderzijds omdat er gewoon nog geen versnellingen bestonden. Later heeft Mr. Fisher enkele veranderingen aan zijn cruiser gedaan waardoor hij er ook mee kon klimmer, trommelremmen, motorremgrepen, de allereerste shimano versnelligen, ...

Een prachtig artikel over belangrijke bikes in de mtb geschiedenis: http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... highlight=

Mannen zoals Breeze, Murray, Fisher (uiteraard) waarvan gesproken wordt in het artikel, hebben (en doen dat nog altijd) hun stempel gedrukt op het huidige mtb'en. Meer info over die mannen:
http://www.mtnbikehalloffame.com

Uitvinder van de 29" mtb was, wie anders dan, Mr. Fisher. Met een Schwinn Homegrown en een Fisher Sugar in mijn garage heb ik toch een stukje mtbgeschiedenis staan. Hopelijk kan daar nog een groot stuk bijkomen ;)
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

nys noemt mountainbiken 'veldrijden X twee min 5 hartslagen', pijn duurt twee keer zo lang, recuperatie twee tot drie keer zo lang, zegt dat het hem sterker gemaakt heeft
Post Reply