ben zelf ook nog een beetje een leek maar ik doe het zo;
na een langere en zwaardere rit spuit ik eerst alle vettige (vuile) delen in met een bio-ontvetter ondertussen neem ik mijn emmer en olie enz...
na enkele minutjes spuit ik de hele fiets af met de tuinslang en heb ik zon toestelletje om de ketting te reinigen! hierin doe ik ook die bio-ontvetter en draai ik de ketting er een aantal X doorheen!
dan poets ik de hele fiets met spons! spuit fiets + ketting extra goed af
droog de ketting af met een doek en gebruik dan mijn 2de toestelletje met olie om de ketting te smeren! een uurtje (of dag) erna spuit ik de hele fiets in met siliconespray en de ketting nog eens extra met teflonspray
Groetjes
hoe kettitng smeren
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Heb 2 manieren van smeren met vet .
Volledig ontvette ketting onderdompelen in gesmolten Esso grafietvet , daarna zeer goed afkuisen met een vod . ( nogal een gestink ) . Ga deze uittesten in Tessenderloo morgen .
Volledig ontvette ketting inspuiten met witvet uit spuitbus ( witvet met toevoeging van teflon ) . Elke schakel lichtjes inspuiten en de ketting in zilverpapier draaien . 20 minuutjes in oven op 150 graden . Proper en geen gestink . Liefst doen als de vrouw uit huis is
Wordt een andere keer getest .
Door te goed ontvetten ging mijn ketting kraken . Kraken is nu gedaan . alleen nog testen in the field .
Volledig ontvette ketting onderdompelen in gesmolten Esso grafietvet , daarna zeer goed afkuisen met een vod . ( nogal een gestink ) . Ga deze uittesten in Tessenderloo morgen .
Volledig ontvette ketting inspuiten met witvet uit spuitbus ( witvet met toevoeging van teflon ) . Elke schakel lichtjes inspuiten en de ketting in zilverpapier draaien . 20 minuutjes in oven op 150 graden . Proper en geen gestink . Liefst doen als de vrouw uit huis is
Door te goed ontvetten ging mijn ketting kraken . Kraken is nu gedaan . alleen nog testen in the field .
dus kort samengevat: 1001 manieren om te reinigen, en geen ene die dezelfde hanteert...
hmm, handig

Wat ik vooral onthouden heb;
- fiets afspuiten
- ketting eraf halen en reinigen in emmer met water, dreft en borsteltje
- ketting goed afdrogen en laten drogen (evt. perslucht om het tegoei te doen)
- vanaf hier heb ik de indruk dat er nogal wat mogelijkheden zijn, wat ik precies het beste vind is het volgende: ketting in badje met olie, eruit halen en goed afkuisen; dags voor vertrek nog even extra smeren
(- ice wax (?) erover om te 'verzegelen')
Mooi mooi allemaal... maar wat doen jullie met de kamwieltjes;
- op de fiets laten en met borsteltje (van BBB bijv.) erover en ertussen.
- of ze eraf halen en allemaal in ontvetter/dreftwater leggen en afzonderlijk afdrogen.
- achteraf, als ze er terug op zitten, beetje besprayen met teflon...
Kwestie van een beetje samen te vatten

hmm, handig
Wat ik vooral onthouden heb;
- fiets afspuiten
- ketting eraf halen en reinigen in emmer met water, dreft en borsteltje
- ketting goed afdrogen en laten drogen (evt. perslucht om het tegoei te doen)
- vanaf hier heb ik de indruk dat er nogal wat mogelijkheden zijn, wat ik precies het beste vind is het volgende: ketting in badje met olie, eruit halen en goed afkuisen; dags voor vertrek nog even extra smeren
(- ice wax (?) erover om te 'verzegelen')
Mooi mooi allemaal... maar wat doen jullie met de kamwieltjes;
- op de fiets laten en met borsteltje (van BBB bijv.) erover en ertussen.
- of ze eraf halen en allemaal in ontvetter/dreftwater leggen en afzonderlijk afdrogen.
- achteraf, als ze er terug op zitten, beetje besprayen met teflon...
Kwestie van een beetje samen te vatten
Allemaal mooi en wel, maar ik heb de indruk dat het hier enkel over de natte omstandigheden gaat.
Ik had graag ook eens advies gehad in droge omstandigheden. Ik merk dan na een km of 30 dat er toch wel heel veel stof en zand in mijn ketting begint te kleven. Hierdoor heb ik dan ook een licht krakend geluid, of is dit gewoon niet te vermijden.
Momenteel gebruik ik een heel fijne vaseline olie (1 van werknemers van mijn dealer had deze aangeraden!)
Ik had graag ook eens advies gehad in droge omstandigheden. Ik merk dan na een km of 30 dat er toch wel heel veel stof en zand in mijn ketting begint te kleven. Hierdoor heb ik dan ook een licht krakend geluid, of is dit gewoon niet te vermijden.
Momenteel gebruik ik een heel fijne vaseline olie (1 van werknemers van mijn dealer had deze aangeraden!)
Denk dat er 1001 mogelijkheden zijn de 1 zegt dit de andere dat.
Ik spuit heel me fiets af , poets deze.
En dan begin ik aan de ketting. Vroeger gebruikte ik zo een bbb kastje met van die roterende borstels. Nu gebruik ik 2 borstels ( zo van die houtenborstels om je nagels en vingers propper te schuren). Zet er zo 2 op elkaar en laat mij ketting hier tussen lopen , moet zeggen werkt perfect.
Daarna wat naaimachine olie of teflon spray erop , 1 laten staan dan even met droge doek over laten lopen en is perfect .
Ik spuit heel me fiets af , poets deze.
En dan begin ik aan de ketting. Vroeger gebruikte ik zo een bbb kastje met van die roterende borstels. Nu gebruik ik 2 borstels ( zo van die houtenborstels om je nagels en vingers propper te schuren). Zet er zo 2 op elkaar en laat mij ketting hier tussen lopen , moet zeggen werkt perfect.
Daarna wat naaimachine olie of teflon spray erop , 1 laten staan dan even met droge doek over laten lopen en is perfect .
Jo de manne,
Heb ook wat ervaring met fietsonderhoud en wil jullie daarom mijn manier van werken niet onthouden kwestie van de mtbers een ruimer aanbod te geven. Vroeger onderhield ik mijn fiets (ja zeker mijn gehele fiets) met mazout. Sinds een jaar werk ik met motorolie vermengd met benzine. Werkwijze : fiets afspuiten met lage druk en vervolgens wassen met water en dreft dmv een grote schildersborstel, ketting en cassete verdient daarbij bijzondere aandacht. Daarna fiets terug afspuiten en aan de haak voor twee dagen tot hij droog is, en het water uit het frame is gelekt. Daarna schilder ik mijn fiets met een kleine schildersborstel en een mengsel van 1/3 olie en 2/3 benzine waarbij met uitzondering van de velgen, zadel en handlebars alles een beurt krijgt.
Als de benzine verdampt is blijft een flinterdun laagje olie op de fiets liggen. Bij modderige tochten valt het mij steeds op dat mijn bike minder vuil meedraagt dan andere.
Heb ook wat ervaring met fietsonderhoud en wil jullie daarom mijn manier van werken niet onthouden kwestie van de mtbers een ruimer aanbod te geven. Vroeger onderhield ik mijn fiets (ja zeker mijn gehele fiets) met mazout. Sinds een jaar werk ik met motorolie vermengd met benzine. Werkwijze : fiets afspuiten met lage druk en vervolgens wassen met water en dreft dmv een grote schildersborstel, ketting en cassete verdient daarbij bijzondere aandacht. Daarna fiets terug afspuiten en aan de haak voor twee dagen tot hij droog is, en het water uit het frame is gelekt. Daarna schilder ik mijn fiets met een kleine schildersborstel en een mengsel van 1/3 olie en 2/3 benzine waarbij met uitzondering van de velgen, zadel en handlebars alles een beurt krijgt.
Als de benzine verdampt is blijft een flinterdun laagje olie op de fiets liggen. Bij modderige tochten valt het mij steeds op dat mijn bike minder vuil meedraagt dan andere.
- Schijfrem
- Mountainbiker
Ik gebruik de producten van White Lightning:
http://www.whitelightningco.com/
1) als de ketting heel smerig is ze eraf halen en in een badje met wat dreft steken en met een versleten tandenborstel ze kuisen. Daarna laten drogen en dan overvloedig insmeren met het wit potteke van White Lightning hierboven. In de winter het blauw potteke van hierboven. Is een product op basis van wax.
Dan 24 uren laten drogen en eventueel licht bijsmeren met olie.
2) Als de ketting niet al te vuil is ze kuisen met Clean Streak van hierboven, goed droogkuisen met een vod en dan terug ofwel het wit of blauw potteke gebruiken van White Lightning. Laten drogen ...enz.
http://www.whitelightningco.com/
1) als de ketting heel smerig is ze eraf halen en in een badje met wat dreft steken en met een versleten tandenborstel ze kuisen. Daarna laten drogen en dan overvloedig insmeren met het wit potteke van White Lightning hierboven. In de winter het blauw potteke van hierboven. Is een product op basis van wax.
Dan 24 uren laten drogen en eventueel licht bijsmeren met olie.
2) Als de ketting niet al te vuil is ze kuisen met Clean Streak van hierboven, goed droogkuisen met een vod en dan terug ofwel het wit of blauw potteke gebruiken van White Lightning. Laten drogen ...enz.
Dat zijn dan ook de slechtste omstandigheden hé Mon. In dergelijke omstandigheden is het belangrijk dat je ketting binnenin zeer goed moet geolied zijn en van buiten zo droog mogelijk, poederdroog is uiteraard ideaal maar niet haalbaar.Mon... wrote:Allemaal mooi en wel, maar ik heb de indruk dat het hier enkel over de natte omstandigheden gaat.
Dit bekom je door inderdaad een heel fijne olie te gebruiken die goed tussen de schakels kan lopen en daarna met een droge vod de olie aan de buitenkant er terug zo veel mogelijk af te halen (vandaar mijn systeem met olie verdund met benzine). Echter door de middelpuntvliedende kracht wordt de olie van tussen de schakels er terug uitgeperst waardoor je ketting aan de buitenkant terug vettig wordt met gevolg dat er stof blijft aanhangen. Dus inderdaad niet te vermijden.
Wat je dus wel in de hand hebt is de hoeveelheid stof die erop blijft hangen.
Als er op je ketting veel olie hangt kan het stof zich daar op vastzetten. Het stof vermengt zich met de olie, zolang de brij die op je ketting hangt vettig blijft kan er stof blijven aankleven, waardoor deze laag zich altijd kan vermenigvuldigen, pas vanaf het moment dat het stof onvoldoende olie kan opnemen stopt dit proces.
Waar je zeker moet voor zorgen is dat na de tocht je ketting niet meer hoorbaar kraakt want dat betekent dat er nog vuil in zit en dit vuil is de grootste oorzaak van de slijtage van je ketting.
BTW relativeer het smeren van een ketting hoor. Wat is de trapfrequentie van een mtb'er maximum 130 tpm? in de motorindustrie is dit een zeeeeeeeer laag toerental hoor en draaien dergelijke motors bij wijze van spreken bijna droog.
-
gaatje
- Mountainbiker
Gevonden in brochure van KMC, naar 't schijnt toch een van de betere kettingmakers.
-reinig ketting na elke rit, zeker na natte en modderige omstandigheden
-gebruik een droge doek om de ketting en onderdelen te reinigen
-vergeet de casstte en derailleurwieltjes niet
-gebruik een tandenbostel om zand en modder te verwijderen, indien nodig met wat lauw zeepwater
-gebruik NOOIT op zuur af alkali gebaseerde reinigingsmiddelen(zoals roestverwijderaars, deze stoffen kunnen de ketting zodanig beschadigen dat de ketting kan breken
-gebruik NOOIT een zogenaamde kettingwasmachine in combinatie met oplosmiddel. Dit is dé mannier om uw ketting onmiddelijk te ruïneren
-voorkom het gebruik van oplosmiddelen, niet alleen uit ecologische overwegingen, maar ook om het oplossen van smeermiddelen uit de lagering van de ketting te voorkomen
en verder:
smeer de droge ketting elke keer na reiniging met een smeermiddel dat diep in de lagering kan doordringen. verwijder overtollig smeermiddel van de ketting om aantrekken van vuil te voorkomen.
kortom
verwijder slijk en vuil om chainsuck te voorkomen
zorg dat de lagering ( de pinnen) gesmeerd blijven
-reinig ketting na elke rit, zeker na natte en modderige omstandigheden
-gebruik een droge doek om de ketting en onderdelen te reinigen
-vergeet de casstte en derailleurwieltjes niet
-gebruik een tandenbostel om zand en modder te verwijderen, indien nodig met wat lauw zeepwater
-gebruik NOOIT op zuur af alkali gebaseerde reinigingsmiddelen(zoals roestverwijderaars, deze stoffen kunnen de ketting zodanig beschadigen dat de ketting kan breken
-gebruik NOOIT een zogenaamde kettingwasmachine in combinatie met oplosmiddel. Dit is dé mannier om uw ketting onmiddelijk te ruïneren
-voorkom het gebruik van oplosmiddelen, niet alleen uit ecologische overwegingen, maar ook om het oplossen van smeermiddelen uit de lagering van de ketting te voorkomen
en verder:
smeer de droge ketting elke keer na reiniging met een smeermiddel dat diep in de lagering kan doordringen. verwijder overtollig smeermiddel van de ketting om aantrekken van vuil te voorkomen.
kortom
verwijder slijk en vuil om chainsuck te voorkomen
zorg dat de lagering ( de pinnen) gesmeerd blijven