ik heb mij van in begin gewoon gemaakt altijd 90-110 omw te trappen (met cadansmeter en heb basisconditie opgebouwt op spinningfiets, dus duurtrainingen) geeft me enorm voordeel op beklimmingen en ben gene lichte (84kilo bij 1.94m) en er kunnen er veel achterkomen...
alles tussen 90-110omw is krachtbesparend (je ziet da took bij peletonrijders, die rijden allemaal rond de 100omx)
onder de 90 ga je krachten gebruiken...
50-65 is weerstand, goede frequentie voor weerstandtrainingen maar int veld een dooddoener.
die mannen da hun eigen moeten rechtzetten omdat ze te zwaar trappe die kom ik ne km of 2verder meestal trug tegen...
het is wel zo int begin had ik na nen tt meestal een gemiddelde cadans van 85 die is inmiddels al gedaald naar gemiddeld 70, dat komt omdat je int begin moeite hebt mee de afstand en dus krachtbesparend gaat fietsen, op souplesse of dus (100omw ong) nu al wa meer fysiek en sneller gaan, wat resulteerd in harder stoempen vandaar dat cadans daalt en ik meer kan 'gaan'.
Dus als ik het hier allemaal goed lees zou ik meer resultaat moeten hebben van mijn trainingen als ik bv op hartslag 130 en 100 omwentelingen per minuut rijdt dan hartslag 130 en bv 75 omwentelingen per minuut rijdt ? (aerobe zone ligt voor mij tss de 130 en 140).
Heb deze week zo enkele ritten gedaan maar is wel wennen moet ik zeggen.
als ge lage pedaalsnelheid aan houd en toch relatief doortrapt ga je weerstand trainen...maar aan hartslag 130 ga je zo goed of niet trappen da heeft dus ook geen nut.
souplesse is zoals je zegt...lage harstlag en toch rond de 100omwentelingen maar dat pas je meer toe voor duurtrainingen of voor hersteltrainingen (hersteltrainingen gaan 100omw aan lage hartslag maar niet langer dan een uur omdat je anders in vetverbranding gaat)
lol jullie zijn precies wel allemaal stukke beter :p ik op de weg meestal gemiddelde van 25 als ik al betje door fiets ... :D op ongeveer 40km is dat :D mja gemoet er wel bij rekene da ik 14 jaar ben :)
en ik denk toch dat er mtb'ers zijn die mij niet kunnen volgen "denk ik hè"